Η Κομισιόν ζητά από την Ελλάδα να πληρώσει ως πρόστιμο περισσότερα από 200 εκατ. ευρώ επειδή απέτυχε να λάβει μέτρα απέναντι σε ένα μεγάλο δίκτυο απάτης από την Κίνα που πλημμυρίζει την Ευρώπη με ρούχα και παπούτσια σε εξαιρετικά χαμηλές τιμές. Σύμφωνα δημοσίευμα στο Politico, η έρευνα της OLAF -της Ευρωπαϊκής Υπηρεσίας Καταπολέμησης της Απάτης- επικεντρώθηκε στο λιμάνι του Πειραιά. Οι τελωνειακοί εκεί απέτυχαν να σταματήσουν ένα σύνθετο διασυνοριακό δίκτυο εγκληματιών, που δεν πλήρωναν δασμούς και ΦΠΑ για μεγάλες ποσότητες παπουτσιών και ρούχων που εισήγαγαν.
Τα συμπεράσματα αυτά μεταβιβάστηκαν στην Κομισιόν στα τέλη Δεκεμβρίου. Η έρευνα είναι στο πλαίσιο της επιχείρησης της OLAF για την πάταξη εγκληματικής οργάνωσης η οποία απέφυγε να πληρώσει τουλάχιστον 2,5 δισ. ευρώ σε τελωνειακούς δασμούς σε έξι χώρες από το 2015. Οι απώλειες από τον ΦΠΑ είναι ακόμη μεγαλύτερες, σύμφωνα με τους ερευνητές.
«Η OLAF μπορεί να επιβεβαιώσει ότι κατέληξε στην έρευνά της που αφορά τη δόλια εισαγωγή υποτιμημένων ρούχων και παπουτσιών στην Ελλάδα από την 1η Ιανουαρίου 2015 έως τις 31 Μαΐου 2018. Με βάση τα ευρήματά της, η OLAF έχει εκδώσει σύσταση για τα ελληνικά τελωνεία για την ανάκτηση του ποσού των 202,3 εκατ. ευρώ από τελωνειακούς δασμούς που δεν εισπράχθηκαν σχετικά με τη δόλια υποτιμημένη αξία τέτοιων προϊόντων», ανέφερε η δήλωση της υπηρεσίας προς το Politico, σε ερώτηση για την έρευνα.
Το 2017 η OLAF είχε καταλήξει ότι κινεζικές εγκληματικές οργανώσεις είχαν στοχεύσει τα λιμάνια της Βρετανίας με αντίστοιχο τρόπο. Τότε η έρευνα είχε καταλήξει με πρόστιμο- χαστούκι στο Λονδίνο ύψους 2,7 δισ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά την Ελλάδα, ήταν εξαιρετικά περίπλοκη, περιλαμβάνοντας πληθώρα οδηγούς φορτηγών, πλαστά έγγραφα και μάνατζερ που έδιναν στους οδηγούς ακριβείς διαταγές από το τηλέφωνο για το πού θα παραδώσουν τα προϊόντα. Μόλις αυτά έμπαιναν σε κοντέινερ, γίνονταν ψευδείς δηλώσεις, δίνοντας πλασματικά χαμηλές τιμές για ρούχα και παπούτσια, έτσι ώστε οι εισαγωγείς να αποκομίζουν κέρδος αποφεύγοντας τους τελωνειακούς δασμούς και πληρώνοντας πολύ λιγότερα από ότι έπρεπε σύμφωνα με τη νομοθεσία. Στη συνέχεια τα προϊόντα φορτώνονταν σε νταλίκες και οι οδηγοί τα πήγαιναν σε πόλεις της Ευρώπης όπως η Φλωρεντία και η Βαρκελώνη.
Επίσης, σύμφωνα πάντα με τους ερευνητές που επικαλείται το Politico, οι Κινέζοι έστηναν εταιρείας που αναλάμβαναν τη μεταφορά των προϊόντων και οι οποίες «εξαφανίζονταν» όταν οι φορολογικές αρχές αντιλαμβάνονταν το σχέδιό τους, απλά για να εμφανιστούν ξανά αλλού. Όταν άρχισαν οι πιο συστηματικοί έλεγχοι στη Βρετανία, οι εγκληματικές οργανώσεις άλλαξαν τα σημεία εισαγωγής στην Ευρώπη, στρεφόμενες στην Ελλάδα, την Ουγγαρία και τη Σλοβακία.
Πλέον η Κομισιόν θα απευθυνθεί στις ελληνικές αρχές, προκειμένου να αξιολογήσει αν έγιναν επαρκείς κινήσεις προκειμένου να μπει ένα φρένο στη δράση των κινεζικών εγκληματικών οργανώσεων.