Οκτώ κράτη μέλη της Ευρωπαϊκής Ένωσης, η Γαλλία, η Ιταλία, η Βουλγαρία, η Τσεχία, η Ουγγαρία, η Πολωνία, η Ρουμανία και η Σλοβακία ζητούν από το μπλοκ να εγκαταλείψει τους νέους κανόνες σχετικά με τα αέρια και τις εκπομπές καυσαερίων των επιβατικών αυτοκινήτων, με το σκεπτικό ότι αποσπούν την προσοχή από τον στόχο της απαγόρευσης των οχημάτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης.
Σε «σημάδια διαφωνίας απέναντι στους νέους κανόνες του Euro 7», αναφέρεται το πρακτορείο Bloomberg. Σύμφωνα πάντως με έγγραφο που επικαλείται, οι νέοι κανόνες για τα αέρια και τις εκπομπές καυσαερίων που περιλαμβάνονται στα λεγόμενα πρότυπα Euro 7, θα μπορούσαν να ανακατευθύνουν τις κρίσιμες επενδύσεις που απαιτούνται για την απεξάρτηση από τον άνθρακα του κλάδου της αυτοκινητοβιομηχανίας.
Τα 8 κράτη υποστηρίζουν ότι οι κανόνες για τα βαρέα οχήματα είναι πολύ αυστηροί και ότι η έναρξη ισχύος των νέων κανόνων θα πρέπει να αναβληθεί.
“Είμαστε αντίθετοι στους νέους κανόνες για τις εκπομπές καυσαερίων, συμπεριλαμβανομένων των νέων απαιτήσεων δοκιμών και των νέων ορίων εκπομπών για επιβατικά αυτοκίνητα και ελαφρά επαγγελματικά οχήματα, επειδή αυτοί οι νέοι κανόνες θα κατευθύνουν τις επενδύσεις της βιομηχανίας προς την επίτευξη συμφωνίας καθαρών μηδενικών εκπομπών”, επιμένουν οι 8.
Η πρωτοβουλία έρχεται σε μια εποχή που υπάρχουν αυξανόμενες ενδείξεις ότι οι χώρες της ΕΕ πλησιάζουν σε ρυθμιστικό υπερκορεσμό στον τομέα των περιβαλλοντικών κανόνων, ακολουθώντας αρκετούς νόμους που έχουν σχεδιαστεί για να θέσουν το μπλοκ της ΕΕ σε μια πορεία προς την κλιματική ουδετερότητα έως το 2050. Οι κανόνες Euro 7 στοχεύουν να κάνουν αυστηρότερους κανόνες για άλλους ρύπους εκτός του CO2, όπως τα οξείδια του αζώτου και το μονοξείδιο του άνθρακα. Επίσης, τα πρότυπα Euro 7 έχουν σχεδιαστεί για την αντιμετώπιση των ρυπογόνων σωματιδίων από τα φρένα και τα ελαστικά.
Το Bloomberg επισημαίνει ότι η Γερμανία δεν έχει υπογράψει αυτό το έγγραφο, παρά το γεγονός ότι ο υπουργός Μεταφορών Volker Wissing έχει εκφράσει κάποιες επιφυλάξεις.
Οι κανόνες του Euro 7 θα τεθούν σε ισχύ την 1η Ιουλίου 2025. Οι οκτώ χώρες υποστηρίζουν ότι είναι πολύ νωρίς και πιστεύουν ότι απαιτείται μεταβατική περίοδος τουλάχιστον τριών ετών από τη στιγμή που θα εγκριθεί το πακέτο.
Τόσο το Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο όσο και τα κράτη μέλη διαπραγματεύονται αυτή τη στιγμή με βάση τις δικές τους θέσεις, πριν ξεκινήσουν οι συνομιλίες μεταξύ των δύο πλευρών. Αρκετά στελέχη εταιρειών αυτοκινήτων, συμπεριλαμβανομένου του Διευθύνοντος Συμβούλου της Stellantis NV, Carlos Tavares, υποστηρίζουν ότι τα τελευταία μέτρα για τη μείωση των εκπομπών CO2 των αυτοκινήτων προσθέτουν ένα περιττό βάρος στον κλάδο της βιομηχανίας και θα επιβραδύνουν τη μετάβαση του κλάδου στην ηλεκτροκίνηση. Ο πρόεδρος της Γαλλίας, Εμανουέλ Μακρόν, εκτίμησε επίσης ότι πρέπει να γίνει διάλειμμα στον ευρωπαϊκό κανονισμό στον τομέα του κλίματος.