Αιφνιδιαστική κρίνεται η αλλαγή στάσης του Υπ. Υποδομών και Μεταφορών στο ζήτημα της μεταβίβασης της Αττικής Οδού στο νέο παραχωρησιούχο, δηλαδή την ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, στόχος της κυβέρνησης πλέον είναι να έχει ολοκληρωθεί η διαδικασία μέχρι τις 6 Οκτωβρίου, δηλαδή σε λιγότερο από δύο εβδομάδες, παρότι είχε δοθεί περιθώριο πέντε μηνών και συγκεκριμένα έως τις 12 Φεβρουαρίου του 2025.
Αυτό σημαίνει ότι στο διάστημα αυτό, θα πρέπει να έρθει και να ψηφιστεί στη Βουλή η νέα σύμβαση παραχώρησης, να προχωρήσει το οικονομικό κλείσιμο και ασφαλώς να προετοιμαστεί ο νέος παραχωρησιούχος, στον οποίο μόλις στο τέλος της προηγούμενης εβδομάδας διαμηνύθηκε αυτή η αλλαγή πλεύσης από την πλευρά του Υπουργείου. Επίσης, πρέπει το δημόσιο να παραλάβει τον άξονα από τον τωρινό παραχωρησιούχο και στη συνέχεια να τον παραδώσει στον νέο, καθώς δεν γίνεται (νομικά) η μεταβίβαση να προχωρήσει από τον ένα ιδιώτη στον άλλο.
Αν και δεν υπάρχει επίσημη ενημέρωση, πηγές της αγοράς εκτιμούν ότι το πιθανότερο είναι ότι δεν υπήρξε συμφωνία μεταξύ του Υπ. Υποδομών και του υφιστάμενου παραχωρησιούχου, δηλαδή των Αττικών Διαδρομών, που ελέγχεται από την Ελλάκτωρ και την Άβαξ, για την λειτουργία του οδικού άξονα έως ότου ολοκληρωθεί η μεταβίβαση στο νέο παραχωρησιούχο. Πληροφορίες αναφέρουν ότι υπάρχουν σημαντικές απαιτήσεις αποζημιώσεων, οι οποίες θα απαιτούσαν μεγάλο χρονικό διάστημα έως ότου επιλυθούν και όχι με τις καλύτερες δυνατές συνθήκες για το δημόσιο, δεδομένης της χρονικής πίεσης. Έτσι, όπως δείχνουν οι εξελίξεις, επελέγη τελικά να μην δοθεί ολιγόμηνη παράταση στην υφιστάμενη σύμβαση, με την διατήρηση του ίδιου παραχωρησιούχου, όπως ήταν το μέχρι πρότινος επικρατέστερο σενάριο.
Μάλιστα, στα μέσα της προηγούμενης εβδομάδας, ο υφυπουργός Υποδομών, κ. Ν. Ταχιαός, δήλωνε από το βήμα του συνεδρίου υποδομών και μεταφορών ITC 2024, “δεν μπορούμε να αφήσουμε την Αττική Οδό χωρίς λειτουργία μετά την 5η Οκτωβρίου, οπότε λήγει η υφιστάμενη σύμβαση”, αποδίδοντας την έλλειψη χρονισμού στη δυσκολία της ταυτόχρονης μετάβασης από τον αποχωρούντα παραχωρησιούχο στο Δημόσιο, από το Δημόσιο στο ΤΑΙΠΕΔ και από το τελευταίο στον νέο παραχωρησιούχο. Συμπλήρωσε μάλιστα ότι είναι υπό συζήτηση και η λύση της τροποποίησης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης, βάσει και της πρόσφατης γνωμοδότησης του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους. Σύμφωνα με αυτή, είναι εφικτή μία παράταση της παραχώρησης, αλλά συνιστά ζήτημα διαπραγμάτευσης με τον ενδιαφερόμενο. Όπως φαίνεται λοιπόν η διαπραγμάτευση αυτή δεν είχε θετική έκβαση, κάτι που σημαίνει ότι ενεργοποιείται μια λύση που είναι αμφίβολο αν υπάρχει το χρονικό περιθώριο για να προχωρήσει, λόγω του ασφυκτικού χρονικού πλαισίου.
Του Νίκου Ρουσάνογλου / capital.gr