Την θεωρία ότι τα γλυπτά του Παρθενώνα, που εκλάπησαν από τον Έλγιν είναι ρωμαϊκά αντίγραφα, που αντικατέστησαν τα αυθεντικά διατυπώνει ο Βρετανός ιστορικός τέχνης Νάιτζελ Κόνσταμ.
Συγκεκριμένα, υποστηρίζει πως τα αυθεντικά γλυπτά του Παρθενώνα «διαβρώθηκαν από την όξινη βροχή που προκλήθηκε από τα καυσαέρια των καμινάδων», με αποτέλεσμα να αντικατασταθούν από ρωμαϊκά αντίγραφα τους.
Ο ίδιος στηρίζει τα επιχειρήματα του σε μια καμινάδα κοντά στον Παρθενώνα που ανακαλύφθηκε πρόσφατα και εκτιμάται πως την χρησιμοποίησε τον 5ο αιώνα ο γλύπτης Φειδίας για τη δημιουργία των μπρούτζινων γλυπτών του.
Μάλιστα, ο Βρετανός Κόνσταμ υποστηρίζει πως η άποψη του στηρίζεται σε αδιάσειστα στοιχεία, καθώς δηλώνει: «Η θεωρία μου είναι τόσο ισχυρή γιατί τα στοιχεία που στηρίζουν την άποψή μου είναι τόσο απλά, συναρπαστικά και ξεκάθαρα, ακόμη και για τον απλό λαό, που μπορεί να δει από μόνος του τις διαφορές».
Ο ίδιος πρόσθεσε πως η διάβρωση των αυθεντικών ελληνικών γλυπτών οφειλεται στο ότι τα ελληνικά γλυπτά κατασκευάζονταν με εύθραυστα σιδερένια και χάλκινα εργαλεία, που προκαλούσαν μικρορωγμές, οι οποίες επέτρεψαν στον καπνό να εισέλθει πιο βαθιά και να τα καταστρέψει».
Σύμφωνα με βρετανικά δημοσιεύματα, η θεωρία του ιστορικού τέχνης προκάλεσε το ενδιαφέρον του Βρετανικού Μουσείου με τον ανώτερο επιμελητή του μουσείου, Ίαν Τζένκινς να δηλώνει: «Δεν είχα ξανακούσει για τη σύνδεση μεταξύ ρωμαϊκών αντικαταστάσεων των δυτικών αετωμάτων του Παρθενώνα και του καπνού. Κανείς μέχρι τώρα δεν υπήρξε τόσο ριζοσπαστικός, ώστε να υποδηλώνει ότι ολόκληρο το δυτικό αέτωμα έχει αντικατασταθεί από ρωμαϊκό αντίγραφο».
Από την πλευρά του ο κληρονόμος του σημερινού λόρδου Έλγιν, λόρδος Μπρους, θεωρεί ότι δεν υπάρχουν αρκετά αποδεικτικά στοιχεία, ενώ τόνισε πως «Δεν μπορώ να πιστέψω ότι υπήρχε τόσο μεγάλη ρύπανση από την καμινάδα».