Ανακοινώθηκαν τα μέλη της Ειδικής Επιτροπής για τη διερεύνηση των δυσλειτουργιών που οδήγησαν στη σιδηροδρομική τραγωδία των Τεμπών, με την αξιωματική αντιπολίτευση να εκφράζει επιφυλάξεις για τον ρόλο της θέτοντας συγκεκριμένα ερωτήματα προς την κυβέρνηση, την οποία κατηγορεί για προσπάθεια συμψηφισμού.
Οι απαντήσεις θα δοθούν σύντομα, τώρα είναι η ώρα πένθους και σεβασμού, ήταν η απάντηση του κυβερνητικού εκπροσώπου με όλα τα κόμματα της αντιπολίτευσης να ασκούν κριτική και να ζητούν άμεση διαλεύκανση.
Πρόεδρος ο επίτιμος Πρόεδρος του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους: Ιωάννης – Κωνσταντίνος Χαλκιάς και μέλη της οι καθηγητές: Αθανάσιος Ζηλιασκόπουλος και Βασίλειος Προφυλλίδης.
Όπως δήλωσε ο εκπρόσωπος Τύπου της ΝΔ, Τάσος Γαϊτάνης: «Υπάρχει ανάληψη προσωπικής ευθύνης από τον σταθμάρχη ότι έχει γίνει ένα λάθος. Από εκεί και πέρα όμως πρέπει να διερευνήσουμε τι άλλο θα μπορούσε να είχε γίνει, γιατί οφείλουμε στη μνήμη των συμπολιτών μας που έχασαν τη ζωή τους να λάβουμε οποιαδήποτε μέριμνα για να διορθωθούν αυτές οι παθογένειες».
Η έρευνα θα είναι διαφανής και ενδελεχής, διαμηνύει η κυβέρνηση, επισημαίνοντας ότι η επιτροπή υπό τον Γιώργο Γεραπετρίτη, θα εξετάσει επίσης και τις διαχρονικές στρεβλώσεις στην υλοποίηση των σιδηροδρομικών έργων στη χώρα μας.
Μιλώντας στην ΕΡΤ3 ο Βασίλης Προφυλλίδης, καθηγητής του Δημοκρίτειου Πανεπιστημίου και μέλος της επιτροπής, ανέφερε πως: «Δεν θα υπάρξει κωλυσιεργία, δεν θα υπάρξει καθυστέρηση, θα τεθούν υπόψη μας όλα τα στοιχεία. Θα αξιοποιηθεί πλήρως ο χρόνος ώστε το ταχύτερο δυνατό να προκύψει το πόρισμα».
Η σύνθεση της επιτροπής πυροδότησε νέο γύρο πολιτικής αντιπαράθεσης, με τον ΣΥΡΙΖΑ να τονίζει ότι δεν χαίρει καμίας διακομματικής συναίνεσης και να κατηγορεί την κυβέρνηση ότι επιθυμεί ένα βολικό προεκλογικό πόρισμα, επισημαίνοντας ότι τα αίτια της τραγωδίας δεν γίνεται να διερευνηθούν από επιτροπές που ορίζουν οι ελεγχόμενοι.
«Ο κ. Ζηλιασκόπουλος μέλος της επιτροπής Γεραπετρίτη. Πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ από το 2010 έως το 2015. Θα ελέγξει ο ίδιος τις ευθύνες του. Κοροϊδία και προσβολή», σχολίασε ο Νίκος Παππάς, τομεάρχης Υποδομών και Μεταφορών του ΣΥΡΙΖΑ-ΠΣ.
«Η κοινωνία αυτή τη στιγμή από το πολιτικό σύστημα συνολικά ζητά απαντήσεις. Δεν είναι μία περίπτωση στην οποία τα κόμματα μπορούμε να παίξουμε ένα πολιτικό “κατενάτσιο” και να πετάξουμε τη μπάλα στην εξέδρα», δήλωσε ο βουλευτής της ΝΔ, Δημήτρης Μαρκόπουλος μιλώντας στην ΕΡΤ.
Σε τέσσερα ερωτήματα, καλεί τον Πρωθυπουργό να απαντήσει η εκπρόσωπος τύπου του ΣΥΡΙΖΑ. Μεταξύ αυτών: για το ποιος διόρισε έναν άνθρωπο άπειρο στη θέση του σταθμάρχη, για ποιο λόγο παραιτήθηκε το 2022 ο πρόεδρος της επιτροπής για τα έργα σηματοδότησης και εάν ο πρώην υπουργός Υποδομών, Κώστας Καραμανλής, θα είναι κανονικά υποψήφιος στις εκλογές. Όπως δήλωσε η εκπρόσωπος Τύπου του ΣΥΡΙΖΑ-Προοδευτική Συμμαχία, Πόπη Τσαπανίδου: «Αυτές τις δύσκολες ώρες κάθε προσπάθεια απόκρυψης και συγκάλυψης της αλήθειας για την τραγωδία αποτελεί όχι μόνο ασέβεια προς τους νεκρούς αλλά προαναγγέλλει νέες τραγωδίες».
Ο ΣΥΡΙΖΑ αποφάσισε να ξεκινήσει την πολιτική εκμετάλλευση της τραγωδίας, ήταν το αιχμηρό σχόλιο του κυβερνητικού εκπροσώπου Γιάννη Οικονόμου, ο οποίος προσθέτει ότι δεν είναι η ώρα της κομματικής αντιπαράθεσης: «Φαρισαϊκά ισχυρίζεται ότι ο μόνος που φέρει ευθύνη για την κατάσταση των ελληνικών σιδηροδρόμων είναι η Κυβέρνηση της ΝΔ και ότι εκείνοι παρέδωσαν έναν σιδηρόδρομο που λειτουργούσαν όλα τέλεια. Οι απαντήσεις θα δοθούν σύντομα, με τρόπο που δεν θα αμφισβητείται από κανέναν και με κανένα τρόπο, με αποφάσεις και υπογραφές».
Στις παραλείψεις και τις αστοχίες που οδήγησαν στο πολύνεκρο σιδηροδρομικό δυστύχημα επικεντρώνει την κριτική της η αντιπολίτευση.
«Η κυβέρνηση εκλέχθηκε έχει τώρα τέσσερα χρόνια, έπρεπε να έχει λύσει το θέμα, έπρεπε να έχει αντιμετωπίσει το θέμα της κακής ιδιωτικοποίησης», δήλωσε ο βουλευτής του ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ, Κώστας Σκανδαλίδης.
«Η επιτροπή “εμπειρογνωμόνων”, που έστησε η κυβέρνηση, φαίνεται ότι έχει ως βασική της αποστολή να “τεκμηριώσει” το προαποφασισμένο πόρισμα, περιορίζοντάς το σε ένα “ανθρώπινο λάθος” και βγάζοντας λάδι την εγκληματική πολιτική της ιδιωτικοποίησης, του ξεχαρβαλώματος των σιδηροδρόμων και της κερδοφορίας», επισημαίνει το ΚΚΕ.
Μιλώντας στον REAL FM ο πρόεδρος της Ελληνικής Λύσης, Κυριάκος Βελόπουλος, είπε: «Για εμένα αυτό που έγινε είναι έγκλημα, ένα έγκλημα με τη συμμετοχή όλων των κομμάτων… Θα φορτώσουμε σε έναν άνθρωπο ότι δεν είχαμε τις ασφαλιστικές δικλείδες για το ανθρώπινο λάθος»;
Εγώ δεν έχω εμπιστοσύνη στον κ. Γεραπετρίτη να επιλέξει τους ειδικούς. Πρέπει να γίνει μέσα από μία κοινοβουλευτική διαδικασία η οποία μπορεί να γίνει πάρα πολύ γρήγορα», τόνισε μιλώντας στον REAL FM ο Γραμματέας του ΜέΡΑ25, Γιάννης Βαρουφάκης.
Τις κινητοποιήσεις φορέων και της νεολαίας στηρίζουν Κομμουνιστικό Κόμμα και Μέρα25. Την ίδια στιγμή, κυβερνητικό κλιμάκιο υπό τον Υφυπουργό στον Πρωθυπουργό, Χρήστο Τριαντόπουλο συνεχίζει να βρίσκεται στον τόπο της τραγωδίας για τον συντονισμό των ερευνών και την υποστήριξη των οικογενειών των τραυματιών και θυμάτων.
Στο κυβερνητικό κλιμάκιο συμμετέχουν γενικοί γραμματείς από όλα τα εμπλεκόμενα υπουργεία.
Το πλαίσιο στο οποίο θα κινηθεί η ειδική επιτροπή Εμπειρογνωμόνων θα είναι το εξής:
-Θα παραδώσουν το πόρισμα για τα αίτια του σιδηροδρομικού δυστυχήματος στον Υπουργό και θα δημοσιοποιηθεί
-Στόχος να είναι έτοιμο στο συντομότερο δυνατό χρόνο
-Θα οριστεί ένα σχέδιο για την κατανομή των αρμοδιοτήτων
-Θα κληθούν τεχνικό προσωπικό, εμπειρογνώμονες, ειδικοί στα σιδηροδρομικά ατυχήματα
Σύμφωνα με πληροφορίες σε πολιτικό επίπεδο υπήρξε επικοινωνία με τον ΣΥΡΙΖΑ για να προταθεί ένα δικό τους μέλος της επιτροπής, ωστόσο η αξιωματική αντιπολίτευση διαφωνεί με την παρούσα επιτροπή επαναλαμβάνοντας τη θέση που έχει διατυπώσει ότι ο ελεγχόμενος δεν μπορεί να είναι ελεγκτής. Επικοινωνία όμως υπήρξε και με το ΠΑΣΟΚ και το ΚΚΕ.
Παράλληλα, ο υπουργός Επικρατείας, Γιώργος Γεραπετρίτης είχε σήμερα συνάντηση με εκπροσώπους της Hellenic train, όπως μάθαμε έγινε μια πρώτη επαφή και θα ακολουθήσουν και άλλες, όπως επίσης αναμένεται να έχει συναντήσεις με όλους τους φορείς και τους εποπτευόμενους τους που σχετίζονται με το σιδηροδρομικό έργο.