Του Ανδρέα Παραδεισόπουλου*
Τα πρώτα στοιχεία για τα αποτελέσματα από τα φορολογικά έσοδα των καυσίμων θέρμανσης ανακοινώθηκαν και φυσικά δε προκαλούν καμία έκπληξη, πολλώ δε μάλλον τον γέλωτα προκαλούν. Αύξηση της τάξης 90% στο φόρο κατανάλωσης και παρόλα αυτά σχεδόν τα ίδια έσοδα για το κράτος (άρα μείωση 45% στη κατανάλωση). Μάλιστα τα στοιχεία αυτά είναι για το πρώτο δίμηνο δηλαδή προέρχονται από τις περιοχές που είναι (ήταν) σχεδόν ανελαστικές στο περιθώριο θέρμανσης δηλαδή από μη αστικά κέντρα της επαρχίας και κυρίως τις βόρειες περιοχές της Ελλάδας όπου ο χειμώνας επισκέπτεται νωρίτερα σε σχέση με το λεκανοπέδιο όπου κατοικεί σχεδόν ο μισός πληθυσμός της χώρας. Η πτώση στα έσοδα μπορεί να θεωρηθεί σίγουρη τους επόμενους μήνες σε σχέση με το αντίστοιχο περσυνό διάστημα.
Μα θα αναρωτηθεί κάθε λογικός άνθρωπος, γιατί όλα αυτά? Για τον ίδιο λόγο που έχει μειωθεί και η κατανάλωση στα καύσιμα των αυτοκινήτων, για τον ίδιο λόγο που καταστράφηκε ένας κλάδος της οικονομίας (η εμπορία αυτοκινήτων) βάζοντας υπερβολικούς φόρους. Δεν μπορεί να πιστέψει κανείς ότι σκοπός ήταν η άνοδος των φορολογικών εσόδων φυσικά, ανεβάζοντας 100-200% τους ειδικούς φόρους κατανάλωσης στα αυτοκίνητα και στα καύσιμα. Μα τότε, γιατί καλέ μου άνθρωπε γίνονται όλα αυτά;
Τα καύσιμα και τα αυτοκίνητα ήταν ο μεγαλύτερος επιβαρυντικός παράγων του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών και συγκεκριμένα του εμπορικού ισοζυγίου. Καθώς και οι δύο αυτοί κλάδοι της οικονομίας είναι καθαρά εισαγωγικοί έπρεπε στο σημείο που έχουμε φτάσει (της χρεωκοπίας για να λέμε τα πράγματα με το όνομα τους) να θυσιαστούν ως νέες Ιφιγένειες προκειμένου να είμαστε έτοιμοι για το ενδεχόμενο της δραχμής. Γιατί αυτές είναι οι πραγματικές προετοιμασίες και όχι η κοπή του νέου νομίσματος που γίνεται πολύ πιο άμεσα από όσο κάποιοι φαντάζονται. Για αυτό το λόγο είναι και τα πρώτα που είχε ζητήσει η τρόικα το 2010 άσχετα αν με τα καύσιμα κίνησης είχαμε τις αυξήσεις σε δόσεις συν την καθυστέρηση εφαρμογής της εξίσωσης πετρελαίου θέρμανσης-κίνησης από πέρυσι. Σκοπός ήταν η δραστική μείωση των παντός είδους εισαγωγών. Δικαιολογίες του τύπου πάταξη της λαθρεμπορίας, μόνο οργή πλέον μπορούν να προκαλέσουν αφού όλοι γνωρίζουν ότι το λαθρεμπόριο καυσίμων εδώ και πολλά χρόνια, πάνω από 20, γίνεται από τα καύσιμα τράνζιτ που θεωρητικά έχουν αποστολή για τη ναυτιλία.
Η ερώτηση πλέον γίνεται αντίστροφα, εφόσον όλοι “θεωρούν” ότι η χρεωκοπία είναι πίσω μας, και τα χειρότερα είναι πίσω μας (η δραχμή δηλαδή) ποιος ο λόγος να συνεχίζεται αυτή η ηθελημένη ανθρωπιστική, περιβαλλοντική και οικονομική καταστροφή της χώρας; Ποιος ο λόγος της ηθελημένης συνεχόμενης συρρίκνωσης της οικονομίας μέσω των υπερβολικών φόρων; Πότε θα βγει η νόμιμη κυβέρνηση (αυτή δηλαδή που εκλέχτηκε και όχι η σκιώδης που πραγματικά κυβερνάει) να καταγγείλει τους παράλογους εκβιασμούς με το όνομα τους, στο διεθνή χώρο και φόρα; Έχουμε στη κυριολεξία αφήσει την τύχη του Ελληνικού έθνους στα χέρια του αμερικάνικου παράγοντα (λέγε με ΔΝΤ– αν είναι ποτέ δυνατόν) να μάχεται για τα αυτονόητα εντός της τρόικας με τον Γερμανικό παράγοντα και τις όποιες επιδιώξεις του.
*Ο Ανδρέας Παραδεισόπουλος (ΜΒΑ Kingston University) είναι Πιστοποιημένος Αναλυτής Μετοχών & Αγοράς, με πολυετή εμπειρία Ελληνικών και Διεθνών αγορών.