Παρεμβάσεις τόσο στο κομμάτι της κατανάλωσης όσο και στο κομμάτι της παραγωγής περιλαμβάνει το υπό επεξεργασία σχέδιο του ΥΠΕΝ, προκειμένου να αντιμετωπιστεί το «καυτό» ζήτημα των περικοπών στην παραγωγή σταθμών ΑΠΕ.
Κρίσιμη παράμετρος ωστόσο, όπως σημειώνουν χαρακτηριστικά πηγές της αγοράς με γνώση του θέματος, είναι η ορθολογική και αναλογική εφαρμογή των διαθέσιμων λύσεων-τρόπων, καθώς σε διαφορετική περίπτωση θα πρέπει να θεωρείται δεδομένο ένα νέο «αδιέξοδο» στην αγορά των ΑΠΕ.
Η βέλτιστη συνταγή, όπως χαρακτηριστικά υπογραμμίζεται, θα πρέπει να περιλαμβάνει μέτρα που καθιστούν ευέλικτη τόσο την παραγωγή όσο και την κατανάλωση, αναγνωρίζοντας βέβαια ότι το φαινόμενο των περικοπών συνιστά ένα υπαρκτό και δεδομένο ρίσκο με ορατό οικονομικό αποτύπωμα, που ναι μεν πρέπει να αντισταθμιστεί, ωστόσο δεν γίνεται να εξαλειφθεί.
Σε αυτή την κατεύθυνση η «δέσμη» μέτρων που εξετάζει το ΥΠΕΝ περιλαμβάνει την ανάπτυξη κεντρικών μονάδων αποθήκευσης με standalone μπαταρίες και σταθμούς αντλησιοταμίευσης, μπαταρίες behind the meter σε έργα ΑΠΕ, καθώς και μπαταρίες σε καταναλωτές είτε «prosumers» είτε ακόμη και σκέτους καταναλωτές. Επιπρόσθετα, στο μικροσκόπιο του ΥΠΕΝ, όπως έχει γράψει το energypress, βρίσκονται και μια σειρά πρακτικές των συμμετεχόντων που επιτείνουν το πρόβλημα, επιφέροντας αρνητικό οικονομικό αποτύπωμα στον Ειδικό Λογαριασμό, πράγμα που με την σειρά του προμηνύει αναταράξεις εν συνόλω στο κλάδο των ΑΠΕ.
Μετατόπιση της ζήτησης
Ο κατάλογος συμπληρώνεται από μέτρα που στόχο έχουν να μετατοπίσουν την ζήτηση προς τις ώρες που κορυφώνεται η παραγωγή ΑΠΕ όπως είναι η τροποποίηση του νυχτερινού τιμολογίου με την ενσωμάτωση μεσημβρινών ωρών και η εισαγωγή πολυζωνικών ή δυναμικών τιμολογίων που αν και έχουν θεσπιστεί, γνωρίζουν περιορισμένη εφαρμογή λόγω έλλειψης έξυπνων μετρητών. Σε κάθε περίπτωση, τα παραπάνω μέτρα, όπως αναφέρουν ειδικοί επί του θέματος, δύνανται να αντιμετωπίσουν το υφιστάμενο πρόβλημα στις σημερινές του διαστάσεις, ωστόσο, δεν συνιστά πανάκεια ώστε να συνεχίσει η ανάπτυξης της «πράσινης» βιομηχανίας κατά τον ίδιο πληθωρικό τρόπο.
Ειδικότερα, σημειώνεται ότι ο σχεδιασμός θα πρέπει να είναι πολύ προσεκτικός κατά την εφαρμογή των παραπάνω μέτρων, λαμβάνοντας υπόψη τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του ελληνικού συστήματος, καθώς διαφορετικά, η όποια βραχυπρόθεσμη βελτίωση των πραγμάτων θα αποβεί μοιραία με μέσο-μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Ένα τέτοιο παράδειγμα αποτελεί το Ηνωμένο Βασίλειο, όπου η «αλόγιστη» είσοδος μπαταριών στο σύστημα οδήγησε στον κανιβαλισμό της αγοράς, εκμηδενίζοντας την βιωσιμότητα των έργων σε τέτοια έκταση που η κατάσταση πλέον ξεπερνά το ρίσκο του επενδυτή και καταλήγει σε ρίσκο του συστήματος εν συνόλω. «Όταν ένας σημαντικός όγκος έργων αρχίζουν να γίνονται μη βιώσιμα, τότε αυτό παύει να είναι ιδιωτικό πρόβλημα και γίνεται πρόβλημα του κράτους», σημειώνουν χαρακτηριστικά οι ίδιες πηγές, προειδοποιώντας ότι μια σειρά πρακτικές δύναται να οδηγήσουν σε μερικά χρόνια να μιλάμε για «stranded assets» στο χώρο της αποθήκευσης.
Η είσοδος στην αγορά αποθήκευσης κατά τα πρώτα χρόνια ανάπτυξης της αγοράς, δύναται να αποφέρει σημαντικά υψηλότερα έσοδα σε σχέση με τα αμέσως επόμενα χρόνια, πράγμα όμως, που αν μείνει στην τύχη του, θα αποβεί μοιραίο, ώστε να κανιβαλιστεί η αγορά. Υπό το πρίσμα αυτό, ο σχεδιασμός που θα καταληχθεί, θα πρέπει να προλαμβάνει την «συμπεριφορά» των συμμετεχόντων ώστε αυτή να ευθυγραμμίζεται κάθε φορά με τις ανάγκες του συστήματος σε μακροπρόθεσμο ορίζοντα.
Πηγή energypress