Μία σειρά από νέα μέτρα για τη μεγαλύτερη διαφάνεια στην αγορά, την πάταξη φαινομένων αισχροκέρδειας αλλά και περιορισμούς στη λειτουργία των λαϊκών αγορών, προβλέπουν μεταξύ άλλων διατάξεις που ετοίμασε το Υπ. Ανάπτυξης και Επενδύσεων και που συμπεριλήφθηκαν στη νέα Πράξη Νομοθετικού Περιεχομένου.
Σε ό, τι έχει να κάνει με το ζήτημα της διαφάνειας, το υπουργείο καθιστά πλέον την εφαρμογή e-Καταναλωτής “βιτρίνα” του οργανωμένου λιανεμπορίου. Και τούτο καθώς καθιστά υποχρεωτική για τις αλυσίδες σούπερ μάρκετ την ανάρτηση των τιμών των προϊόντων τους στην ηλεκτρονική πλατφόρμα που έχει δημιουργηθεί.
Σύμφωνα με τη σχετική διάταξη που συμπεριλήφθηκε, “οι επιχειρήσεις που λειτουργούν καταστήματα υπεραγορών τροφίμων (super market) και ο συνολικός ετήσιος κύκλος έργασιών τους το έτος 2018 υπερέβαινε τα ενενήντα εκατομμύρια (90.000.000) ευρώ ετησίως, υποχρεούνται να αποστέλλουν τα δεδομένα τιμών για τα προϊόντα που συμπεριλαμβάνονται στην ηλεκτρονική πλατφόρμα e-Καταναλωτής που διατηρούν η Γενική Γραμματεία Εμπορίου και Προστασίας Καταναλωτή του Υπουργείου Ανάπτυξης και Επενδύσεων και ο Οργανισμός Κεντρικών Αγορών και Αλιείας ΑΕ”.
Μάλιστα σε περίπτωση που κάποια αλυσίδα είτε δεν ενημερώνει είτε αναρτά λάθος και παραπλανητικές τιμές τότε προβλέπονται και πρόστιμα, τα οποία ξεκινούν από 1.000 ευρώ και μπορούν να φθάσουν τα 100.000 ευρώ κατά περίπτωση και με βάση τον κύκλο εργασιών της επιχείρησης.
Μάλιστα η διάταξη προβλέπει πως με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων είναι δυνατόν να προβλέπονται ειδικότερα κριτήρια για την κλιμάκωση των κυρώσεων.
Η εφαρμογή e-Καταναλωτής παρουσιάστηκε τον προηγούμενο μήνα και σε αυτή μπορεί να έχει πρόσβαση και με το ΣΜΑΡΤΦΟΟΥΝ του. Εκεί μπορεί να βρει αναλυτικά τις τιμές ανά σούπερ μάρκετ σε βασικά αγαθά που περιλαμβάνουν το “καλάθι της νοικοκυράς”. Μάλιστα δίνει τη δυνατότητα να φτιάξει κανείς τη λίσταλίστα με τα ψώνια του και στο τέλος να βγάλει τον τελικό λογαριασμό συγκριτικά ανά σούπερ μάρκετ. Έως τώρα κάποιες αλυσίδες αναρτούσαν χωρίς κάποια νομική υποχρέωση τιμές, κάτι όμως που πλέον αλλάζει αφού γίνεται υποχρεωτικό για όλες τις επιχειρήσεις του κλάδου με τζίρο άνω των 90 εκατ. ευρώ.
Τα αντισηπτικά και τα τεστ για τον κορωνοϊο
Για τα αγαθά που είναι σε έλλειψη στην αγορά προβλέπονται πιο εξειδικευμένα μέτρα στην προσπάθεια της διαφάνειας και του καλύτερου ελέγχου σε όλο το κομμάτι της εφοδιαστικής αλυσίδας.
Πλέον, σύμφωνα με τη σχετική διάταξη, αναφέρονται ως τέτοια προϊόντα
«(α) χειρουργικές μάσκες, (β) αντισηπτικά διαλύματα, (γ) αντισηπτικά μαντηλάκια, ( δ) αιθυλική αλκοόλη, είτε προορίζεται ως πρώτη ύλη για την παραγωγή αντισηπτικών παρασκευασμάτων, είτε διατίθεται εμφιαλωμένη στη λιανική πώληση με αλκοολικό τίτλο 95% και (ε) τεστ για την ανίχνευση λοίμωξης του κορωνοϊού COVID-19».
Για όλα τα παραπάνω υπάρχει η υποχρέωση επικαιροποίησης των αποθεμάτων τους από κάθε εμπλεκόμενα επιχείρηση στην ειδική πλατφόρμα που δημιουργήθηκε στο Υπ. Ανάπτυξης. Η ανανέωση των στοιχείων πρέπει να γίνεται εντός τριών ημερών “με εξαίρεση τα καταστήματα των υπεραγορών τροφίμων (super market) που υποχρεούνται να υποβάλλουν δηλώσεις, στις οποίες αναφέρουν τις διαθέσιμες ποσότητες της ημέρας καθημερινά, το αργότερο μέχρι την έναρξη λειτουργίας τους».
Τα συγκεκριμένα στοιχεία, σύμφωνα με τη νέα ΠΝΠ θα είναι προσβάσιμα και απ’ την Επιτροπή Ανταγωνισμού.
Επίσης σημειώνεται πως με ο Υπ. Ανάπτυξης θα μπορεί με υπουργική απόφαση να επιβάλει ή να τροποποιεί το πλαφόν για πωλήσεις των ανωτέρων προϊόντων.
Περιορισμοί στις λαϊκές
Σε ό, τι αφορά τις λαϊκές αγορές, προβλέπονται επιπλέον μέτρα ασφαλείας
Ειδικότερα η ΠΝΠ προβλέπει τη δυνατότητα μείωσης των συμμετεχόντων στις αγορές έως και κατά 70% μετά από απόφαση της Δημοτικής Αρχής όπου εδράζεται η κάθε λαϊκή αγορά.
Συγκεκριμένα, αν θεωρήσουν ότι απαιτούνται περαιτέρω μέτρα αποσυμφόρησης των λαϊκών αγορών της διοικητικής τους ευθύνης, προκειμένου να διασφαλισθεί η αποτροπή της διασποράς του κορωνοϊού, μπορούν με απόφαση του δημοτικού συμβουλίου να μειωθεί περαιτέρω ο αριθμός των συμμετεχόντων πωλητών, παραγωγών και επαγγελματιών, σε σχέση με το ποσοστό που οριζόταν σε προγενέστερες υπουργικές αποφάσεις και στην ΠΝΠ της 25ης Φεβρουαρίου. Με βάση τη νέα ρύθμιση η μείωση μπορεί να φθάσει έως το 70% των αδειών.
Αναφορικά με τη λειτουργία των σούπερ μάρκετ με ευθύνη των διοικήσεων τους, η προσέλευση των καταναλωτών γίνεται διασφαλίζοντας ότι τηρείται η αναλογία του ενός ατόμου ανά 15 τ.μ και με ελάχιστη απόσταση δύο μέτρων μεταξύ τους. Πάντως στη νέα ΠΝΠ προβλέπεται πως με απόφαση του Υπουργού Ανάπτυξης και Επενδύσεων, μπορεί να επανακαθοριστεί η αναλογία ατόμου ανά τ.μ. και η ελάχιστη απόσταση μεταξύ των ατόμων.