Αναδημοσίευση από την “Αυγή”
Συνέντευξη στον Κώστα Σαββόπουλο
«Η απόδοση ευθυνών είναι αυτονόητη απαίτηση, όχι μόνο όσων έχασαν δικούς τους ανθρώπους, αλλά και όλης της ελληνικής κοινωνίας»
«Να είστε βέβαιοι ότι θα λάμψει η αλήθεια και θα τιμωρηθούν οι υπαίτιοι» επισημαίνει, στην ΑΥΓΗ της Κυριακής, η Ζωή Ράπτη. Η κοινοβουλευτική εκπρόσωπος της Ν.Δ. υποστηρίζει ότι η νομοθέτηση για τα μη κρατικά ΑΕΙ δεν αντιμάχεται τις συνταγματικές επιταγές, αλλά αυτές ερμηνεύονται υπό το πρίσμα του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Σημειώνει ότι η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ήταν μια πάρα πολύ δύσκολη μεταρρύθμιση και καθόλου δημοφιλής, αλλά ήταν απαραίτητη. Αναφορικά με το μέτωπο της ακρίβειας, ισχυρίζεται ότι οι μόνιμες περικοπές φόρων απαιτούν μόνιμα ισοδύναμα -και όχι έκτακτα- δημοσιονομικά αντίμετρα.
Κυρία κοινοβουλευτική εκπρόσωπε, με αφορμή την ψήφιση του ν/σ για την ίδρυση μη κρατικών ΑΕΙ, η αντιπολίτευση εγκαλεί την κυβέρνηση για παραβίαση του άρθρου 16. Επίσης, πώς απαντάτε στο επιχείρημα ότι αν δεν είχε θεσμοθετηθεί η Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής, οι 40.000 που σπουδάζουν στο εξωτερικό θα είχαν τη δυνατότητα να φοιτήσουν στα δημόσια ΑΕΙ;
Εγκριτοι συνταγματολόγοι, όπως οι καθηγητές Αντώνης Μανιτάκης, Φίλιππος Σπυρόπουλος, Νίκος Αλιβιζάτος και Ευάγγελος Βενιζέλος, έχουν γνωμοδοτήσει ότι η νομοθέτηση αυτή δεν αντιμάχεται τις συνταγματικές επιταγές, αλλά αυτές ερμηνεύονται υπό το πρίσμα του Δικαίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Ακόμη, όμως, και υπό την γραμματική ερμηνεία τής παρ. 8 του άρθρου 16 του συντάγματος, δεν θίγεται η απαγόρευση ίδρυσης μη κρατικών πανεπιστημίων. Το νομοσχέδιο δεν προβλέπει τη σύσταση Ελληνικών Ανώτατων Σχολών από ιδιώτες (που απαγορεύει η γραμματική διατύπωση της παρ. 8 του άρθρου 16 Σ του συντάγματος), αλλά οργανώνει, στο πεδίο του ενωσιακού Δικαίου, τον τρόπο και τις προϋποθέσεις με τις οποίες ΑΕΙ άλλων κρατών – μελών της Ε.Ε. ή τρίτων χωρών μπορούν να εγκατασταθούν στην Ελλάδα και να παρέχουν υπηρεσίες Ανώτατης Εκπαίδευσης. Μάλιστα, αναγκάζει τις οντότητες αυτές να αποκτούν στην Ελλάδα την μορφή ελληνικού νομικού προσώπου (Νομικού Προσώπου Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης) και να υπάγονται σε αυστηρούς ελέγχους από τις ελληνικές Αρχές με κριτήρια και προδιαγραφές που θέτει ο Έλληνας νομοθέτης. Συγκεκριμένα, απαιτείται ελάχιστο διδακτικό, διοικητικό και τεχνικό προσωπικό και αρτιότητα εγκαταστάσεων, τρεις σχολές κατ’ ελάχιστον, με ένα τουλάχιστον πρόγραμμα πρώτου κύκλου σπουδών στην κάθε μία, καθώς και αξιολόγηση στο πλαίσιο της χώρας προέλευσης και πιστοποίηση από την Εθνική Αρχή Ανωτάτης Εκπαίδευσης.
Οσον αφορά στο δεύτερο σκέλος του ερωτήματός σας, δεν γίνεται να μην υπάρχει μια στοιχειώδης βάση εισαγωγής για τα πανεπιστήμια. Η καθιέρωση της Ελάχιστης Βάσης Εισαγωγής ήταν μια πάρα πολύ δύσκολη μεταρρύθμιση και καθόλου δημοφιλής, όμως ήταν απαραίτητη, ενώ αποτελούσε και αίτημα των ίδιων των πανεπιστημίων. Το όραμά μας για τα νέα παιδιά είναι, όταν θα τελειώσουν το σχολείο, να πάνε σε μια σχολή όπου θα πάρουν ένα πτυχίο με αντίκρισμα και θα βρουν μια δουλειά με καλό εισόδημα. Όχι να καταλήξουν σε ένα τμήμα από το οποίο κατά πάσα πιθανότητα δεν θα αποφοιτήσουν ποτέ. Τα 40.000 παιδιά μας που σπουδάζουν στο εξωτερικό, 20.000 εκ των οποίων στην Κύπρο, δεν είναι παιδιά που απέτυχαν να «πιάσουν» την Ελάχιστη Βάση Εισαγωγής. Είναι παιδιά που, στην πλειοψηφία τους, επέλεξαν να σπουδάσουν στα πανεπιστήμια του εξωτερικού, με οικονομική αιμορραγία των γονιών τους. Εμείς δίνουμε πλέον τη δυνατότητα στους υποψήφιους φοιτητές να σπουδάσουν, εφόσον το επιθυμούν, σε παραρτήματα πανεπιστημίων του εξωτερικού στην πατρίδα μας.
Οι πολίτες εκφράζουν, στις δημοσκοπήσεις, τη δυσαρέσκειά τους έναντι της ακρίβειας. Πρέπει η κυβέρνηση να προχωρήσει σε επιπλέον παρεμβάσεις, όπως, λ.χ. τη μείωση των έμμεσων φόρων;
Αναγνωρίζουμε απόλυτα τη μεγάλη δυσκολία των ελληνικών νοικοκυριών να αντιμετωπίσουν αυτό το διαρκές και επίμονο κύμα του πληθωρισμού, γι’ αυτό και η κυβέρνηση παρεμβαίνει με τρόπο ώστε ο καταναλωτής ο ίδιος να μπορεί να διαπιστώσει την αποτελεσματικότητα των πολιτικών μας. Έχουμε προχωρήσει σε μια σειρά από έκτακτα μέτρα, όπως το καλάθι του νοικοκυριού, η μόνιμη μείωση τιμής τουλάχιστον κατά 5% σε 4.000 προϊόντα, το market pass, αυξάνοντας ταυτόχρονα και αυστηροποιώντας τους ελέγχους από τη ΔΙΜΕΑ. Η μάχη για την αντιμετώπιση της ακρίβειας είναι μια μάχη που συνεχίζεται. Για μας, το πιο αποτελεσματικό μέτρο πολιτικής αποτελεί η στήριξη των εργαζομένων, αλλά και των πραγματικά ευάλωτων, με μισθούς στον ιδιωτικό τομέα που έχουν αυξηθεί κατά 20% την τελευταία τετραετία, με αυξήσεις στους μισθούς των δημοσίων υπαλλήλων μετά από 14 χρόνια, με δύο αυξήσεις στους συνταξιούχους, ενώ επίκειται και νέα αύξηση του κατώτατου μισθού, η οποία θα τεθεί σε εφαρμογή την 1η Απριλίου. Όσον αφορά τη μείωση των έμμεσων φόρων, οι μόνιμες περικοπές φόρων απαιτούν μόνιμα ισοδύναμα -και όχι έκτακτα- δημοσιονομικά αντίμετρα. Η μείωση του ΦΠΑ στα τρόφιμα και του ΕΦΚ στα καύσιμα, θα δημιουργούσε ένα κενό της τάξης των 3,5 δισ. ευρώ στα δημόσια έσοδα, δηλαδή, ενώ θα είχε τεράστιο δημοσιονομικό κόστος για τη χώρα μας, δεν θα απέδιδε παρά μηδενικό ή ελάχιστο όφελος στην τσέπη του καταναλωτή. Αυτό άλλωστε αποδείχθηκε στην Ισπανία, όπου οι ανατιμήσεις στα τρόφιμα κινήθηκαν πολύ υψηλότερα από ό,τι στη χώρα μας.
Γιατί η κυβέρνηση δεν φορολόγησε τα υπερκέρδη των διυλιστηρίων του 2023, όπως εγκαλείται από την αντιπολίτευση;
Τον χειμώνα του 2022, μετά από πίεση και της Ελλάδας, στο Συμβούλιο Ενέργειας της Ευρώπης, υιοθετήθηκε ευρωπαϊκός κανονισμός που έδινε τη δυνατότητα στα κράτη – μέλη να φορολογήσουν με επιπλέον συντελεστή 33% τα υπερκέρδη των εταιρειών πετρελαϊκών προϊόντων. Η κυβέρνηση εφάρμοσε από τους πρώτους την κοινοτική Οδηγία και εισέπραξε πάνω από 600 εκατ. ευρώ από τα διυλιστήρια. Τα έσοδα αυτά διατέθηκαν στους πολίτες με το market pass και απορρόφησαν μέρος του πληθωρισμού σε καταναλωτικά προϊόντα, προς όφελος των καταναλωτών. Συνολικά οι πόροι που εισπράχθηκαν και συνεχίζουν να εισπράττονται από τις ενεργειακές εταιρείες και τα διυλιστήρια για τη στήριξη νοικοκυριών και επιχειρήσεων φτάνουν τα 5,3 δισ. ευρώ. Όσον αφορά στο ερώτημά σας, η απόφαση της κυβέρνησης για φορολόγηση των κερδών των διυλιστηρίων το 2022 ελήφθη λόγω της αυξημένης τότε τιμής στα καύσιμα, που δημιούργησε και το πρόβλημα στους καταναλωτές. Κατά τον ίδιο τρόπο, και οι εταιρείες παραγωγής ενέργειας φορολογήθηκαν όταν δημιουργήθηκε το μεγάλο πρόβλημα στους Έλληνες πολίτες με τις αυξημένες τιμές ενέργειας.
Σας προβληματίζει το γεγονός ότι, εκατό ημέρες πριν τις ευρωεκλογές, η κυβέρνηση καλείται να διαχειριστεί αρκετά κοινωνικά μέτωπα;
Η κυβέρνησή μας είναι μια κυβέρνηση που επιθυμεί τον διάλογο με την κοινωνία και με όλους τους παραγωγικούς φορείς. Αυτό το απέδειξε και πρόσφατα με τις κινητοποιήσεις των αγροτών, οι οποίοι συναντήθηκαν με τον πρωθυπουργό. Τα νομοσχέδια τίθενται σε διαβούλευση και, πριν κατατεθούν, γίνεται εκτενής συζήτηση με όλους τους κοινωνικούς και παραγωγικούς φορείς. Οι μεταρρυθμίσεις, για τις οποίες μας ψήφισαν οι πολίτες, δεν είναι μια αφηρημένη, θεωρητική έννοια. Είναι τολμηρές αλλαγές που θα στηρίξουν την ποιοτική ανάπτυξη, θα αντιμετωπίσουν ακόμα περισσότερο την ανεργία, θα βελτιώσουν το επίπεδο ζωής των πολιτών και θα παράσχουν καλύτερες υπηρεσίες σε όλους τους κρίσιμους τομείς. Υλοποιώντας αυτές τις μεταρρυθμίσεις, σήμερα, η ελληνική οικονομία σημειώνει νέες επιτυχίες, ικανές να δικαιώσουν το σχέδιό μας ως προς την αντιμετώπιση των προβλημάτων της καθημερινότητας. Μέλημά μας παραμένει η καθημερινότητα να βελτιώνεται συνεχώς, η χώρα να προοδεύει και να προχωρά μπροστά, χωρίς να αφήνουμε κανέναν πίσω.
Θα αποδοθούν ευθύνες για τα αίτια της τραγωδίας των Τεμπών; Η αντιπολίτευση κατηγορεί την κυβέρνηση για απόπειρα συγκάλυψης με αφορμή τη στάση της πλειοψηφίας στην Εξεταστική Επιτροπή.
Η απόδοση ευθυνών είναι αυτονόητη απαίτηση, όχι μόνο όσων έχασαν δικούς τους ανθρώπους, αλλά και όλης της ελληνικής κοινωνίας. Για αυτό τον λόγο, η Νέα Δημοκρατία συναίνεσε και ψήφισε τη συγκρότηση Εξεταστικής των Πραγμάτων Επιτροπής στη Βουλή που πρότεινε η αντιπολίτευση με στόχο όχι να υποκαταστήσει τη Δικαιοσύνη στο έργο της αλλά να εξετάσει διαχρονικά τις παθογένειες στο σύστημα των σιδηροδρόμων, να διαλευκάνει τις πτυχές της υπόθεσης, να διερευνήσει τις τυχόν ευθύνες και να προτείνει λύσεις. Στην Επιτροπή εξετάστηκαν όλοι οι κρίσιμοι μάρτυρες, η πλειοψηφία των οποίων προτάθηκε από την αντιπολίτευση, συγγενείς θυμάτων και επιζήσαντες, αλλά και πολιτικά πρόσωπα χωρίς καμία εξαίρεση. Όμως, η Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής δεν υποκαθιστά τη Δικαιοσύνη που διερευνά τις τυχόν ποινικές ευθύνες. Αυτό προστάζει το σύνταγμά μας και αυτή είναι απαραβίαστη γραμμή ενός ευρωπαϊκού κράτους που σέβεται στην πράξη την αρχή της διάκρισης των εξουσιών. Η υπόθεση ανετέθη λόγω σπουδαιότητας σε ειδικό εφέτη ανακριτή, οι δε ανακριτικές πράξεις προχωρούν με ταχύτητα. Ήδη έχουν ασκηθεί διώξεις σε μια σειρά κατηγορουμένων και κάποιοι έχουν ήδη προφυλακιστεί. Με τις αλλαγές στον Κώδικα Ποινικής Δικονομίας που ψηφίσαμε, αλλά καταψήφισαν τα κόμματα της αντιπολίτευσης, η υπόθεση θα δικαστεί άμεσα και χωρίς καμία περιττή χρονοτριβή. Εξάλλου, εάν η Δικαιοσύνη διαπιστώσει ποινικές ευθύνες πολιτικών προσώπων, θα υποβάλει στη Βουλή αίτημα άρσης της ασυλίας τους. Να είστε βέβαιοι ότι θα λάμψει η αλήθεια και θα τιμωρηθούν οι υπαίτιοι αυτής της τραγωδίας.
Μεγάλο μέρος του νομικού κόσμου εκφράζει αντιδράσεις για τους νέους Ποινικούς Κώδικες, κάνοντας λόγο για «ποινικό λαϊκισμό» και «φυλακή για όλους». Η αυστηροποίηση των ποινών συμβάλλει στη μείωση της εγκληματικότητας;
Εδώ υπάρχει ένα σφάλμα: δεν αυστηροποιούμε τις ποινές, αυτό το οποίο κάνουμε είναι να αυστηροποιήσουμε τις προϋποθέσεις υπό τις οποίες χορηγείται αναστολή σε κάποιες από τις ποινές που επιβάλλουν τα δικαστήρια. Ο αείμνηστος καθηγητής του Ποινικού Δικαίου Ιωάννης Μανωλεδάκης έλεγε ότι τα πιο πετυχημένα ποινικά συστήματα στον κόσμο δεν είναι εκείνα που επιδιώκουν να οδηγήσουν τους εγκληματίες σώνει και καλά στη φυλακή, αλλά είναι εκείνα τα οποία εκπέμπουν ένα ισχυρό σήμα προς την κοινωνία και προς όλους εκείνους που έχουν στο μυαλό τους να προβούν σε παράνομες πράξεις να μην τις κάνουν, γιατί τους δημιουργούν τη βεβαιότητα ότι αν παρανομήσουν, τότε ο κίνδυνος να πάνε στη φυλακή είναι πάρα πολύ μεγάλος. Άλλωστε δεν υπάρχει πράξη που στον ποινικό νόμο χαρακτηρίζεται ως αδίκημα, η οποία να μην επισύρει κάποιου είδους ποινή. Αυτά είναι τα πετυχημένα ποινικά συστήματα. Εγώ θα συμφωνήσω ότι η υπερπληθώρα ποινών ή το ύψος των ποινών δεν λειτουργεί σώνει και καλά αποτρεπτικά. Τι λειτουργεί αποτρεπτικά; Η βεβαιότητα ότι οι ποινές που προβλέπονται, όταν επιβληθούν από το δικαστήριο, θα εκτιθούν. Κι αυτό είναι η καρδιά της φιλοσοφίας αυτής της μεταρρύθμισης.