Ποσό που υπερβαίνει τα 100 εκατ. ευρώ, σύμφωνα με τους υπολογισμούς της Ένωσης Καταναλωτών Ποιότητα Ζωής (ΕΚΠΟΙΖΩ), χάνουν κάθε χρόνο οι Έλληνες καταναλωτές από την πρακτική της πώλησης καυσίμων σε «φουσκωμένες» τιμές, λόγω των υψηλών θερμοκρασιών.
Όπως εξηγεί επικαλούμενη γνωμοδότηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού για τα θέματα της αγοράς καυσίμων, όταν οι εταιρίες διύλισης πωλούν καύσιμα στις εταιρίες εμπορίας, η διαδικασία πραγματοποιείται με ειδικά ηλεκτρονικά συστήματα, στα οποία γίνεται αναγωγή στη θερμοκρασία των 15 βαθμών Κελσίου. Και τούτο με σκοπό την αντιμετώπιση του φαινομένου ύπαρξης ελλιποβαρών καυσίμων από τη διαστολή τους, λόγω της αύξησης της θερμοκρασίας.
Έτσι, στα δύο πρώτα στάδια της αγοράς (διύλιση και χονδρική εμπορία) υπάρχει ένα σταθερό σημείο αναφοράς και αποφεύγονται φαινόμενα ελλειμματικών ή πλεονασματικών παραδόσεων. Ωστόσο, στο στάδιο της λιανικής διάθεσης η μέτρηση της ποσότητας και, κατ’ επέκταση, η τιμολόγηση του καυσίμου γίνεται με βάση τον όγκο (λίτρα), χωρίς αναγωγή σε θερμοκρασία 15 βαθμών, με ενδεχόμενο αποτέλεσμα οι καταναλωτές να επιβαρύνονται για πλασματικές παραδόσεις καυσίμων.
Ωστόσο αυτή η όποια επιβάρυνση θα μπορούσε να αποφευχθεί, αν οι πρατηριούχοι εγκαθιστούσαν πρόσθετα ηλεκτρονικά συστήματα το κόστος μάλιστα των οποίων είναι χαμηλό και κυμαίνεται περί τα 1.000 ευρώ ανα αντλία.
Για τα περί πρόσθετων ηλεκτρονικών συστημάτων, δεν υπερθεματίζει μόνον η ΕΚΠΟΙΖΩ , αλλά αποτελούν προτάσεις τόσο τις Επιτροπής Ανταγωνισμού όσο κι ομάδας ειδικών του υπουργείου Οικονομικών που συγκροτήθηκε στο πλαίσιο των διαδικασιών διαμόρφωσης των συστημάτων εισροών-εκροών.
Γιατί δεν έχει γίνει ως τώρα ; Για τον ίδιο λόγο που δεκάδες άλλα ζητήματα παρά το γεγονός ότι έχει αναγνωριστεί η ορθότητα προτεινόμενων λύσεων αλλά και οι θετικές επιπτώσεις στον καταναλωτή, παραμένουν στα συρτάρια. Ωστόσο αν μη τι άλλο θα είχε ενδιαφέρον να τοποθετηθεί ο αρμόδιος γενικός γραμματέας εμπορίου για το θέμα. Ή μάλλον όχι να τοποθετηθεί αλλά να αναλάβει δράση και μάλιστα άμεσα.