Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Στην Αθήνα θα καταλήγουν από εδώ και στο εξής τα βιομηχανικά απόβλητα της πιο
μολυσμένης περιοχής της Ελλάδας, του Ασωπού.
Το σχέδιο που ανακοίνωσε η κυβέρνηση προβλέπει μεν μέτρα για τον καθαρισμό της
περιοχής, ωστόσο δεν προβλέπει άμεσα έργα για την διαχείριση των αποβλήτων τα οποία
μέχρι να γίνει, αν γίνει ποτέ, η κεντρική μονάδα στα Οινόφυτα, θα έρχονται στην Αθήνα.
Η μεταφορά των βιομηχανικών αποβλήτων του Ασωπού θα γίνεται με πιστοποιημένα
απο την ΕΥΔΑΠ βυτιοφόρα στο ΚΕΛ της Μεταμόρφωσης κι από εκεί στη Ψυτάλλεια. Το
κόστος μεταφοράς θα επιβαρύνει τις βιομηχανίες και τα βυτιοφόρα θα ελέγχονται μέσω
δορυφορικού συστήματος (GPS). Εκκρεμεί η νομοθετική ρύθμιση για την πιστοποίηση των
οχημάτων και η υπογραφή της σχετικής σύμβασης μεταξύ ΕΥΔΑΠ και βιομηχανιών.
Ωστόσο, την ίδια στιγμή εκφράζονται έντονοι προβληματισμοί τόσο για την δυνατότητα
του ΚΕΛ Μεταμόρφωσης να δεχτεί το πλήθος και το είδος των αποβλήτων όσο και του
βιολογικού καθαρισμού της Ψυτάλλειας ο οποίος έχει δημιουργηθεί για να επεξεργάζεται
αστικά απορρίμματα κι όχι βιομηχανικά απόβλητα.
Σύμφωνα με την ισχύουσα νομοθεσία (ΦΕΚ 682 Β/92 και ΦΕΚ 286 Β/12) το ΚΕΛ και το
σύστημα της ΕΥΔΑΠ μπορούν να δεχτούν απόβλητα που χαρακτηρίζονται, γενικώς, ως μη
επικίνδυνα.
Το μέτρο χαρακτηρίζεται ως “προσωρινή λύση”, έως ότου υλοποιηθεί Κέντρο Επεξεργασίας
Βιομηχανικών Αποβλήτων του Ασωπό, το οποίο θα έπρεπε ήδη να υπάρχει. Τώρα,
σχεδιάζεται η ένταξη του έργου, προϋπολογισμού 40 εκ. ευρώ, στο νέο κοινοτικό πακέτο,
με ορίζοντα υλοποίησης το 2020.
Σημειώνεται ότι απορρίφθηκε σχέδιο για δημιουργία κοινής μονάδας στον Ασωπό με έξοδα
των βιομηχανιών που ευθύνονται για το πρόβλημα.
Είναι η τρίτη φορά από το 2007 που η Πολιτεία ανακοινώνει μέτρα για την αντιμετώπιση
του χαρακτηρισμένου ως “περιβαλλοντικού εγκλήματος” του Ασωπού.