45 ευρώ χάθηκαν από τη μηνιαία δαπάνη του μέσου καταναλωτή των σούπερ μάρκετ την τελευταία τριετία με αποτέλεσμα περί τις δέκα αλυσίδες της Αττικής και των νησιών να έχουν βάλει πωλητήριο. H μέση μηνιαία δαπάνη έχει πέσει στα 289,7 ευρώ, από 334 ευρώ που ήταν το 2011. Η μέση δαπάνη των καταναλωτών ανά επίσκεψη σε σούπερ μάρκετ εκτιμάται σήμερα στα 53,13 ευρώ εμφανίζοντας μείωση κατά 10% από το 2012 που ήταν σχεδόν 60 ευρώ. Σύμφωνα με σχετική έρευνα το 66,8% των καταναλωτών δαπανά ως 50 ευρώ κάθε φορά που ψωνίζει, το 23,8% ξοδεύει από 51-100 ευρώ και μόνο το 9,4% ξεπερνά τα 100 ευρώ σε μία επίσκεψη στο σούπερ μάρκετ.
Η κατάσταση αυτή οδηγεί σε νέο γύρο συγκέντρωσης του κλάδου δεδομένου ότι δεν υπάρχουν προοπτικές ανάκαμψης της καταναλωτικής δαπάνης στα σούπερ μάρκετ. Μέσα σε αυτή την κατάσταση 10 αλυσίδες σούπερ μάρκετ μεσαίου αναζητούν αγοραστή, είτε για τη συνολική πώληση του δικτύου, είτε για τη μεταβίβαση κάποιων καταστημάτων τους.
Οι εν λόγω αλυσίδες κατατάσσονται στις μικρές δυνάμεις του χώρου από πλευράς τζίρου αλλά στις μεσαίες από πλευράς δικτύου. Ειδικότερα, ο τζίρος τους κυμαίνεται στα 100 εκατ. ευρώ περίπου, ενώ το δίκτυό τους ξεκινά από μερικά καταστήματα για να φθάσει μέχρι και τα 80. Οι αλυσίδες αυτές λειτουργούν και στην ευρύτερη περιοχή της Αττικής αλλά και εκτός του Νομού και κατά βάση σε νησιά.
Η φτώχεια αντικατοπτρίζεται πρωτίστως στους τζίρους των σούπερ μάρκετ. Πρόσφατη ανάλυση του Παρατηρητηρίου Οικονομικών και Κοινωνικών Εξελίξεων του ΙΝΕ – ΓΣΕΕ που στηρίζεται σε οριστικά στοιχεία του 2011 επισημαίνει ότι: α) Το 34,6% του πληθυσμού αντιμετωπίζει κίνδυνο φτώχειας ή κοινωνικού αποκλεισμού, β) Ο δείκτης φτώχειας αυξήθηκε 11 μονάδες μέσα σε ένα χρόνο γ) Το 1/3 των νοικοκυριών αδυνατεί να καλύψει ορισμένες από τις βασικές του ανάγκες δ) Δεν αυξήθηκε μόνο η φτώχεια, αλλά και η ανισότητα. Το χάσμα μεταξύ του πλουσιότερου και του φτωχότερου 20% του πληθυσμού διευρύνθηκε.