Γράφει ο Κασσιανός Τζέλης
Το μέλλον του πολύπαθου Μετρό της Θεσσαλονίκης “παίζεται” μέχρι το τέλος Μαρτίου, καθώς λήγει άκαρπο το αυστηρό εξάμηνο χρονοδιάγραμμα που έθεσε ο υπουργός Υποδομών Μιχ. Χρυσοχοΐδης, προκειμένου να προχωρήσει το έργο.
Έπειτα από έξι μήνες, οι εργασίες έχουν προχωρήσει σε ποσοστό μόλις 25% ενώ η γενικότερη κατάσταση κρίνεται ως απολύτως απογοητευτική. Με τον τρόπο αυτό, σύμφωνα τόσο με τους εργαζομένους στο έργο όσο και με την Αττικό Μετρό, μοιάζει απίθανο το Μετρό της Θεσσαλονίκης να λειτουργήσει πριν το 2020.
Ο Μιχάλης Χρυσοχοίδης αναμένεται μέσα στις επόμενες δυο εβδομάδες, να “ανέβει” Θεσσαλονίκη και σε αυστηρό τόνο να ανακοινώσει οριστικές αποφάσεις οι οποίες ωστόσο, όσο δεν επιλύεται το βασικό πρόβλημα, το οποίο δεν είναι άλλο από την οικονομική διάφορα των 500 εκατ. ευρώ που χωρίζουν το δημόσιο και τον κατασκευαστή, κινδυνεύουν να αποδειχτούν κενές προεκλογικές εξαγγελίες.
Το πόρισμα της επιτροπής διαιτησίας για τις διεκδικήσεις του κατασκευαστή από το δημόσιο δεν αναμένεται να προκύψει πριν από το ερχόμενο φθινόπωρο. Το τελικό ποσό του «συμβιβασμού» αναμένεται να είναι πάνω από 200 εκατ. ευρώ. Όσο κοστίζουν δηλαδή τρεις σταθμοί Μετρό. Χρήματα τα οποία το δημόσιο δεν διαθέτει και για να βρεθούν θα χρειαστεί μάλλον να κοπούν πόροι που προορίζονται για το ίδιο το έργο.
Από εκεί και πέρα, υπάρχουν τα πολλά αρχαιολογικά προβλήματα που “φρενάρουν” το έργο, αν και αυτά θα μπορούσαν να επιλυθούν εάν είχαν λυθεί τα οικονομικά θέματα.
Μια από τις λύσεις που εξετάζονται στο υπουργείο Υποδομών, είναι να προωθηθούν τα έργα που δεν αντιμετωπίζουν αρχαιολογικά προβλήματα και να γίνει τμηματική παράδοση του έργου, στα πρότυπα του αθηναϊκού Μετρό. Σε αυτή τη περίπτωση, θα προωθηθεί το τμήμα “Συντριβάνι-Νέα Ελβετία”.