Προς την ίδια κατεύθυνση κινείται και το Άμστερνταμ
Και όμως σε ορισμένα μέτωπα η Ελλάδα είναι πολύ μπροστά. Πιο μπροστά ακόμα και από μεγάλες αμερικανικές πολιτείες που μόλις προ ολίγων ημερών ήρθαν να ακολουθήσουν ελληνικά βήματα που έχουν κατά πολύ προηγηθεί. Ο λόγος για την προστασία του περιβάλλοντος και την κοινωνικά και οικονομικά υπεύθυνη κίνηση των οχημάτων. Πολλοί τα βλέπουν, λίγοι το συνειδητοποιούν… Όμως στους δρόμους της Αθήνας εδώ και χρόνια κυκλοφορούν τα χαρακτηριστικά «πρασινόλευκα» λεωφορεία – αυτά που φέρουν τα σχέδια με τις φυσαλίδες – και τα οποία χρησιμοποιούν ως καύσιμο συμπιεσμένο φυσικό αέριο ή CNG (compresed natural gas). Πρόκειται για το ίδιο καύσιμο που η ΔΕΠΑ διαθέτει πλέον για την κίνηση κάθε τύπου οχημάτων, το γνωστό στην ελληνική αγορά ως FISIKON.
Το φυσικό αέριο μπορεί να συνεισφέρει καθοριστικά στη διατήρηση καθαρότερης ατμόσφαιρας στα αστικά κέντρα, όπως έχει ήδη αποδειχθεί στις πόλεις στις οποίες χρησιμοποιείται
Σήμερα κυκλοφορούν στους δρόμους της Ελληνικής πρωτεύουσας περισσότερα λοιπόν από 600 λεωφορεία της ΟΣΥ (ΕΘΕΛ) τα οποία κινούνται αθόρυβα, καθαρά και οικονομικά με φυσικό αέριο. Τα «πράσινα» αυτά λεωφορεία αντιστοιχούν στο 20% των λεωφορείων του Οργανισμού Αστικών Συγκοινωνιών Αθηνών.
Τα λεωφορεία δεν είναι τα μοναδικά ΜΜΜ της Αθήνας που κυκλοφορούν με FISIKON: τα πρώτα ταξί φυσικού αερίου έχουν ήδη κάνει την εμφάνιση τους στους δρόμους της πρωτεύουσας
Το όφελος είναι μεγάλο, τόσο για την εταιρεία, όσο και για το περιβάλλον και εν τέλει την κοινωνία στο σύνολο της. Και αυτό, διότι το φυσικό αέριο είναι κατά πολύ οικονομικότερο σε σχέση με τα υπόλοιπα συμβατικά καύσιμα και πολύ πιο φιλικό προς το περιβάλλον, δεδομένων των μειωμένων εκπομπών σωματιδίων και διοξειδίου του άνθρακα που εκλύει. Έτσι, συνεισφέρει καθοριστικά σε ένα καθαρότερο περιβάλλον – ιδιαίτερα σε ότι αφορά την ατμόσφαιρα των αστικών κέντρων.
Σημειώνεται δε ότι στα λεωφορεία που κινούνται με φυσικό αέριο εντός της πρωτεύουσας πρέπει να προστεθούν και τα περισσότερα από 100 απορριμματοφόρα δήμων που χρησιμοποιούν επίσης το φυσικό αέριο, ενώ πλέον διευρύνεται και ο στόλος των ταξί των επαγγελματικών οχημάτων και των ιδιωτικής χρήσης επιβατηγών.
Η Αθήνα πρωτοπορεί και με τη χρήση «πράσινων» απορριμματοφόρων – περί τα 100 απορριμματοφόρα καύσης φυσικού αερίου FISIKON χρησιμοποιούνται τα τελευταία χρόνια από το Δήμο Αθηναίων
Την πρωτοπορία αυτή έρχεται τώρα να ακολουθήσει και η αμερικανική πολιτεία του Ντάλας. Η τοπική εταιρεία αστικών συγκοινωνιών Dallas Area Rapid Transit (DART) αποφάσισε στα μέσα Ιανουαρίου να μετατρέψει το στόλο των λεωφορείων της σε 100% τροφοδοτούμενο από φυσικό αέριο. Το γεγονός ότι η πρωτεύουσα της αμερικανικής πολιτείας – μητρόπολης του πετρελαίου – στρέφεται προς το φυσικό αέριο έχει φυσικά βαρύνουσα σημασία για τη συμβολική υπεροχή του φυσικού αερίου. Η DART αγοράζει τώρα αρχικά 580 λεωφορεία με δυνατότητες τροφοδοσίας με CNG για να καλύψει τις υπεραστικές διαδρομές του Ντάλας. Η DART είναι μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες υπεραστικών συγκοινωνιών στο Τέξας και καλύπτει 14 πόλεις – συμπεριλαμβανομένων του Όστιν και του Ντάλας. Σκοπεύει να μετατρέψει το 100% του στόλου της σε αεριοκινούμενο άμεσα και για το λόγο αυτό προχώρησε στις παραγγελίες των σχετικών οχημάτων, δηλώνει ο αντιπρόεδρός της, Mike Hubbell, συμπληρώνοντας πως αν και πρόκειται για μια μεγάλη επένδυση, αναμένει ταχύτατη απόσβεση λόγω της μεγάλης οικονομίας στα καύσιμα.
Οι αμερικανικές αρχές από την πλευρά τους εκτιμούν ότι η κίνηση της εταιρείας θα έχει όφελος για το περιβάλλον που ισοδυναμεί με την απόσυρση 3.045 ΙΧ από τους δρόμους. Σε ευρωπαϊκά μεγέθη αυτό αντιστοιχεί σε 6.000 ΙΧ, με δεδομένο τον υπερδιπλάσιο συχνά κυβισμό των κινητήρων που χρησιμοποιούνται κατά μέσο όρο από τα οχήματα στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού. Ενθαρρύνονται έτσι δημόσιες και ιδιωτικές εταιρείες για την υιοθέτησή του. Δίπλα σε αυτό τον στόλο οχημάτων θα αναπτυχθεί βέβαια κι ένα δίκτυο ανεφοδιασμού – όχι πολύ μεγαλύτερο από αυτό που ήδη αναπτύσσεται στην Αθήνα! Για να καλύψει τις ανάγκες ανεφοδιασμού των λεωφορείων του, το Ντάλας συνέστησε κοινοπραξία με την εταιρεία εμπορίας Clean Energy με σκοπό τη δημιουργία τεσσάρων πρατηρίων στην ευρύτερη περιφέρεια.
Η Ελλάδα ωστόσο δεν είναι μπροστά μόνον από το Ντάλας, αλλά και από πολλές ευρωπαϊκές μητροπόλεις. Για παράδειγμα, ο δήμος του Άμστερνταμ μόλις στα τέλη Ιανουαρίου αποφάσισε επένδυση 3,75 εκατ. ευρώ για να δημιουργήσει δίκτυο ανεφοδιασμού οχημάτων με φυσικό αέριο που θα λειτουργεί με την επωνυμία Orange Gas.
Σε ότι αφορά το εθνικό δίκτυο ανεφοδιασμού, τα τελευταία χρόνια, η ΔΕΠΑ διατηρεί δύο ιδιόκτητα πρατήρια FISIKON εντός της Αττικής. Ειδικότερα:
1. στην Ανθούσα – σταθμός ο οποίος εξυπηρετεί όλα τα οχήματα (ΔΧ και ΙΧ) σε 24ωρη βάση
2. στα Άνω Λιόσια – για την εξυπηρέτηση λεωφορείων και απορριμματοφόρων
Επιπλέον, το τελευταίο διάστημα, η ΔΕΠΑ – σε συνεργασία με τα ΕΛΠΕ – έχει θέσει σε λειτουργία δύο ακόμη σταθμούς ανεφοδιασμού φυσικού αερίου κίνησης FISIΚON στην Αθήνα, στην Κηφισιά, επί της λεωφόρου Κηφισίας και στη Φιλαδέλφεια, στο 8ο χλμ της Εθνικής Οδού, καθώς και έναν σταθμό στη Θεσσαλονίκη, στο Δήμο Πυλαίας, επί της λεωφόρου Γεωργικής Σχολής.
Σήμερα λειτουργούν 5 σταθμοί ανεφοδιασμού FISIKON στην Αθήνα και στη Θεσσαλονίκη – άποψη του σταθμού ανεφοδιασμού στην Κηφισιά
«Όταν μια αμερικανική πόλη που διέπεται από υψηλού κύρους διαδικασίες λήψης αποφάσεων στρέφεται προς το φυσικό αέριο, και αντίστοιχα, όταν μια ευρωπαϊκή πρωτεύουσα κάνει το ίδιο, τότε έχεις την καλύτερη επιβεβαίωση πως στην Ελλάδα που έχουμε ήδη προ πολλού κινηθεί προς αυτή την κατεύθυνση, έχουμε κάνει κάτι σωστά» σχολιάζει Έλληνας περιβαλλοντολόγος που αναγνωρίζει ότι το φυσικό αέριο είναι η πιο άμεσα εφαρμόσιμη, ώριμη και βιώσιμη λύση για οικονομία. Οικονομία ρύπων και χρήματος. Διότι το φυσικό αέριο είναι έως και 66% οικονομικότερο, σύμφωνα με τους ειδικούς, χωρίς η χρήση του να συνεπάγεται θυσίες στις επιδόσεις των οχημάτων.
Εάν στην αεριοκίνηση προστεθεί η ευρεία διείσδυση του καυσίμου στην οικιακή και επαγγελματική θέρμανση, όπου και εδώ η οικονομία που επιτρέπει το φυσικό αέριο υπολογίζεται στο 40%, με ακόμα μεγαλύτερα οφέλη για το περιβάλλον, τότε γίνεται αντιληπτό το γιατί όλη η υφήλιος στρέφεται σταδιακά στην – ορθώς αποκαλούμενη – «πράσινη» πηγή ενέργειας.