Τα δικαιώματα και η προστασία του καταναλωτή, είναι κρίσιμο κεφάλαιο αποτελούν βασική πτυχή της ορθής επιχειρηματικής πρακτικής από τη μια αλλά και χαρακτηριστικό δείγμα μιας σύγχρονης κοινωνίας. Στην Ελλάδα τόσο τα δικαιώματα όσο και η προστασία του καταναλωτή ήταν για όλους “ψιλά γράμματα”, για να μη χρησιμοποιήσουμε καμιά βαρύτερη έκφραση, που δεν είναι άλλωστε και στο στυλ μας. Κατά καιρούς έγιναν διάφορες προσπάθειες σε νομοθετικό επίπεδο μπας και συγχρονιστούμε μετά ευρωπαϊκά δεδομένα, αλλά τίποτα το συγκλονιστικό. Ομοίως και το καταναλωτικό κίνημα στην Ελλάδα δεν έχει να επιδείξει “συγκλονιστική” παρουσία και παρεμβατικότητα. Δυο τρεις οργανώσεις το παλεύουν, αλλά μέχρις εκεί. Διότι αν δεν έχουν τη συμπαράσταση του κόσμου, τι να λέμε τώρα.
Έτσι μάλλον δεν είναι να προκαλεί εντύπωση πως μόνο τρία τραπεζικά ιδρύματα ανταποκρίθηκαν στη Σύσταση του Συνηγόρου του Καταναλωτή σχετικά με τη μη επιβολή αποκαλούμενων εξόδων «μελέτης» ή εξόδων με συναφείς διατυπώσεις κατά τη χορήγηση τραπεζικών δανείων. Μια εντελώς παράλογη κατά τη γνώμη μας πρακτική…
Ο Συνήγορος του Καταναλωτή το Νοέμβριο του 2012 απηύθυνε Σύσταση προς 19 τραπεζικά ιδρύματα να απέχουν από την εφάπαξ χρέωση αποκαλούμενων εξόδων «μελέτης» ή «φακέλου» ή «προέγκρισης» ή «διαχείρισης», εξαιρουμένων εξόδων υπέρ τρίτων (π.χ. δικαστικά, δικηγορικά, έξοδα μηχανικού), δεδομένου ότι όλες οι χρεώσεις για δαπάνες στις οποίες έχουν προβεί περιλαμβάνονται ήδη στο συμβατικό επιτόκιο εκτοκισμού.
Από τα 19 τραπεζικά ιδρύματα, έκαναν αποδεκτή τη Σύσταση του Συνηγόρου του Καταναλωτή η «Πανελλήνια Τράπεζα», η «Ελληνική Τράπεζα Δημόσια Εταιρεία Λτδ» και η «Protonbank».
Αντίθετα, οι «Εθνική Τράπεζα Ελλάδος», «E.F.G. Eurobank-Ergasias», «Τράπεζα Πειραιώς», «Emporiki Bank», «Marfin Egnatia Bank», «Millennium Bank A.E.», «Γενική Τράπεζα» «Probank», «Alpha Bank» και «Hsbc Bank Plc» ενημέρωσαν ότι δεν κάνουν αποδεκτή τη Σύσταση της Αρχής.
Ακόμη χειρότερα, τα τραπεζικά ιδρύματα «Ταχυδρομικό Ταμιευτήριο Ελλάδος», «Τράπεζα Κύπρου», «Citibank», «Τράπεζα Αττικής», «FBB-Πρώτη Επιχειρηματική Τράπεζα» και «Credicom Consumer Finance» έως και σήμερα δεν μπήκαν κάν στον κόπο να απαντήσουν…
Για όσους δεν γνωρίζουν ο Συνήγορος του Καταναλωτή δεν μπορεί να επιβάλει, παρά μόνο να συστήνει. Από κει και πέρα είναι καθαρά θέμα πρακτικής και σεβασμού του καταναλωτή.