Τις 12.000 έφθασαν οι αιτήσεις αποζημίωσης προς την «Αττική Οδό» για εγκλωβισμό στον αυτοκινητόδρομο κατά τη χιονοθύελλα του περασμένου Ιανουαρίου.
Ομως μόλις περίπου 3.500 από τους πολίτες που τη διεκδίκησαν –όσοι είχαν αρχικά εκτιμηθεί– μπορούν να αποδείξουν με κάποιον τρόπο ότι όντως ήταν εκεί τη συγκεκριμένη ημέρα και ότι όντως αποκλείστηκαν, ενώ οι υπόλοιποι 8.500 δεν θα αποζημιωθούν.
Η εταιρεία λειτουργίας της Αττικής Οδού, «Αττικές Διαδρομές», ξεκίνησε στις 5 Φεβρουαρίου να δέχεται ηλεκτρονικά αιτήσεις από πολίτες για τη διεκδίκηση της αποζημίωσης των 2.000 ευρώ. Η εταιρεία χρησιμοποίησε εξωτερικό σύμβουλο (Deloitte) για τον έλεγχο των αιτήσεων, στις οποίες οι πολίτες καλούνταν να αποδείξουν με οποιονδήποτε τρόπο ότι όντως αποκλείστηκαν στην Αττική Οδό στις 24 Ιανουαρίου: δηλώνοντας την ώρα και ημέρα εισόδου και εξόδου του οχήματος, καταθέτοντας την απόδειξη των διοδίων (αν είχαν εισέλθει όσο ακόμη ζητούνταν η καταβολή διοδίων), δηλώνοντας αν συνομίλησαν με εκπροσώπους της εταιρείας (καθώς οι κλήσεις καταγράφονται) και στέλνοντας έως τρεις φωτογραφίες που τράβηξαν εκείνη την ημέρα από το σημείο όπου αποκλείστηκαν.Οι πολίτες μπορούσαν να επικαλεστούν επίσης οποιοδήποτε άλλο στοιχείο ενδεχομένως θα μπορούσε να υποστηρίξει την περίπτωσή τους.
Τόσο η εταιρεία όσο και το υπουργείο Υποδομών υπολόγιζαν ότι, βάσει της εικόνας που διέθεταν, τα οχήματα που εγκλωβίστηκαν ήταν περίπου 3.500-4.000.Ωστόσο, ο αριθμός των αιτήσεων που κατατέθηκε ήταν τελικά υπερτριπλάσιος, προσεγγίζοντας τις 12.000. Σε ποιο σημείο βρίσκεται σήμερα η επεξεργασία τους; Σύμφωνα με την ενημέρωση που παρείχε η εταιρεία στο υπουργείο Υποδομών, έως τις 13 Απριλίου:
• Είχαν εγκριθεί 2.984 αιτήσεις, ενώ ακόμη 545 βρίσκονταν σε προχωρημένο στάδιο διερεύνησης, προς έγκριση. Επομένως, μέχρι στιγμής ο συνολικός αριθμός των δικαιούχων της αποζημίωσης είναι 3.529 ευρώ.
• Η εταιρεία μέχρι στιγμής έχει ειδοποιήσει μέσω ηλεκτρονικού ταχυδρομείου 1.557 από τους 2.984 πολίτες των οποίων οι αιτήσεις εγκρίθηκαν. Σύμφωνα με την εταιρεία μέχρι στιγμής ανταποκρίθηκαν οι 1.195, ποσοστό 77%.
• Την αποζημίωση των 2.000 ευρώ έλαβαν 480 άτομα, ενώ ακόμη 106 επρόκειτο να πληρωθούν έως το τέλος της εβδομάδας.
• Οι υπόλοιπες 8.500 αιτήσεις υποστηρίζονται από ανεπαρκή (ή καθόλου) στοιχεία και το πιθανότερο είναι ότι θα απορριφθούν.
Πάντως, υπάρχουν αρκετά παράπονα τόσο για την ταχύτητα διεκπεραίωσης των αιτήσεων προς καταβολή αποζημίωσης και την ενημέρωση των πολιτών, όσο και για προβλήματα στη λειτουργία της πλατφόρμας. Η «Κ» επικοινώνησε με πολίτες που είχαν καταθέσει εκείνες τις ημέρες σε ρεπορτάζ τη μαρτυρία τους για τον αποκλεισμό τους: σε όλες τις περιπτώσεις οι πολίτες χρειάστηκε να τηλεφωνήσουν επανειλημμένως στην εταιρεία για να πληροφορηθούν την τύχη του αιτήματός τους και οι περισσότεροι δεν έχουν ακόμη αποζημιωθεί (προφανώς το «δείγμα» είναι τυχαίο).
Το δεύτερο θέμα που παραμένει σε εκκρεμότητα είναι η πληρωμή του προστίμου που αποφασίστηκε στα τέλη Φεβρουαρίου να επιβληθεί στις δύο εταιρείες («Αττική Οδός» και «Αττικές Διαδρομές»). Χρησιμοποιώντας για πρώτη φορά διάταξη του ν.4663/20, το υπουργείο Υποδομών αποφάσισε να επιβάλει το ανώτατο δυνατό πρόστιμο, δηλαδή 1 εκατ. ευρώ σε καθεμία, καθώς το πόρισμα της επιτροπής διερεύνησης απέδωσε σε αυτές την αποκλειστική ευθύνη για τον αποκλεισμό χιλιάδων οδηγών στον αυτοκινητόδρομο.
Σύμφωνα με το υπουργείο Υποδομών, μέχρι στιγμής το πρόστιμο δεν έχει καταβληθεί. Η «Κ» απευθύνθηκε στην «Αττική Οδό», ζητώντας πληροφόρηση για δύο ζητήματα: αν οι δύο εταιρείες σκοπεύουν να προσφύγουν κατά του προστίμου (καθώς η διάταξη είναι μεταγενέστερη του νόμου με τον οποίο κυρώθηκε η σύμβαση παραχώρησης) και κατά πόσον η αποζημίωση των 2.000 ευρώ θα καλυφθεί από την ασφάλιση της εταιρείας. Η «Αττική Οδός», ωστόσο, αρνήθηκε να τοποθετηθεί.