Στις 27 Νοεμβρίου πέφτει φέτος η «Black Friday», η ημέρα που αναμένουν κάθε χρόνο οι καταναλωτές για να πραγματοποιήσουν φθηνότερα τις αγορές τους και να αναζητήσουν συμφέρουσες προσφορές σε φυσικά και ηλεκτρονικά καταστήματα. Παρόλο που η ημερομηνία της «Black Friday» δεν έχει ανακοινωθεί επίσημα για την ελληνική αγορά, τα καταστήματα φαίνεται πως έχουν ξεκινήσει τις προετοιμασίες για τη συγκεκριμένη ημέρα αλλά και το διάστημα που την ακολουθεί.
Σημειώνεται ωστόσο, ότι οι καταναλωτές θα πρέπει να είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί με τις προσφορές της «Black Friday» προκειμένου να μην πέσουν θύματα. Σύμφωνα με την Ένωση Εργαζομένων Καταναλωτών Ελλάδος οι καταναλωτές πρέπει να προσέξουν:
- Να κάνουν έρευνα αγοράς και να ελέγχουν όχι μόνο την τιμή (αρχική και νέα) αλλά και την ποιότητα των προϊόντων. Επίσης, να αναζητούν στο διαδίκτυο την τιμή του προϊόντος που πρόκειται να επιλέξουν, βάσει κωδικού ή αριθμού μοντέλου, ώστε να είναι βέβαιοι ότι η τιμή που έχουν εντοπίσει είναι η πιο συμφέρουσα.
- Να οριοθετήσουν τις ανάγκες τους και να προγραμματίσουν με λίστα τις αγορές που πρόκειται να κάνουν, οι οποίες θα συμβαδίζουν με τον προσωπικό ή οικογενειακό τους προϋπολογισμό, αποφεύγοντας αλόγιστες δαπάνες.
- Να ενημερωθούν για τις λεπτομέρειες και τους όρους της συναλλαγής τους όταν αγοράζουν προϊόντα με δόσεις. Ιδίως για αγορές με πιστωτική κάρτα, να είναι πάντα ενημερωμένοι για τους όρους και τις προϋποθέσεις της συγκεκριμένης αγοράς.
- Τα προϊόντα πρέπει να φέρουν την αρχική τιμή και την τιμή προσφοράς (όχι το ποσοστό έκπτωσης). Προσοχή! Στις προσφορές συχνά αναγράφεται ότι δεν γίνονται αλλαγές, γι’ αυτό εάν μετανιώσετε, δεν έχετε τη δυνατότητα αλλαγής.
Να ζητάνε πάντα την απόδειξη για τα προϊόντα που έχουν αγοράσει. Σε περίπτωση που το προϊόν είναι ελαττωματικό και θελήσουν να το επιστρέψουν ή να το αλλάξουν, η επίδειξη της απόδειξης είναι απαραίτητη.
Πώς προέκυψε ο όρος «Black Friday»
Η «Black Friday» έγινε θεσμός στις ΗΠΑ στις αρχές της δεκαετίας του ’60, όταν τα λογιστικά φύλλα και οι αποδείξεις ήταν χειρόγραφα σημειωμένα με μελάνι. Τότε, οι ημέρες με αρνητικούς ισολογισμούς στις πωλήσεις σημειώνονταν με κόκκινο χρώμα, ενώ οι ημέρες με θετικό αποτύπωμα σημειώνονταν με μαύρο.