Γράφει ο Γιάννης Κουτρουμπής
Πρόσφατα δημοσιεύθηκαν τα στοιχεία της Ελληνικής Στατιστικής Υπηρεσίας, τα οποία απεικονίζουν την υποχώρηση του αποπληθωρισμού κατά 0,2% τον Δεκέμβριο του 2015 σε σχέση με τον ίδιο μήνα του 2014. Επιπροσθέτως, κατά μέσο όρο το 2015 ο Γενικός Δείκτης Τιμών Καταναλωτή υποχώρησε κατά 1,7% με την ελληνική οικονομία να καταγράφει αποπληθωρισμό για τρίτο συνεχόμενο έτος.
Αναλυτικότερα, σύμφωνα με τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ προκύπτει ότι η μεγαλύτερη μείωση τιμών από Δεκέμβριο σε Δεκέμβριο καταγράφτηκε στο φυσικό αέριο (18,5%), στο πετρέλαιο θέρμανσης (17,4%). Αντιθέτως, η μεγαλύτερη αύξηση ήταν στις πατάτες (18,6%) και στα εισιτήρια των αεροπλάνων (16,6%). Η μείωση κατά 0,2% προήλθε από:
1. Από τις µειώσεις των δεικτών:
α) Κατά 3,6% της οµάδας «Στέγαση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα ενοίκια κατοικιών, υπηρεσίες κοινοχρήστων, πετρέλαιο θέρµανσης και στο φυσικό αέριο. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στον ηλεκτρισµό και στα στερεά καύσιµα.
β) Κατά 1,7% της οµάδας «∆ιαρκή αγαθά – Είδη νοικοκυριού και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα υφαντουργικά προϊόντα οικιακής χρήσης και στα είδη άµεσης κατανάλωσης νοικοκυριού.
γ) Κατά 2,1% της οµάδας «Μεταφορές», λόγω µείωσης κυρίως στις τιµές αγοράς αυτοκινήτων, καύσιµα αυτοκινήτου (βενζίνη) και στην συντήρηση και επισκευή εξοπλισµού προσωπικής µεταφοράς. Μέρος της µείωσης αυτής αντισταθµίστηκε από την αύξηση των τιµών στα εισιτήρια µεταφοράς επιβατών µε αεροπλάνο, και στις οδικές µεταφορές επιβατών.
δ) Κατά 1,5% της οµάδας «Αναψυχή – Πολιτιστικές δραστηριότητες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στον οπτικοακουστικό εξοπλισμό – υπολογιστές, είδη για παιχνίδια και αθλητισµό και στις εφηµερίδες – βιβλία – χαρτικά είδη.
ε) Κατά 1,2% της οµάδας «Εκπαίδευση», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα δίδακτρα δευτεροβάθµιας εκπαίδευσης.
στ) Κατά 3,6% της οµάδας «Άλλα αγαθά και υπηρεσίες», λόγω µείωσης κυρίως των τιµών στα είδη ατοµικής φροντίδας, προσωπικά είδη, ασφάλιση οχηµάτων και στις νοµικές και λογιστικές υπηρεσίες.
2. Από τις αυξήσεις των δεικτών:
α) Κατά 2,8% της οµάδας «∆ιατροφή και µη αλκοολούχα ποτά», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στο ψωµί και δηµητριακά, ψάρια γενικά, µοσχάρι, γάλα νωπό πλήρες, αυγά, ελαιόλαδο, αποξηραµένα φρούτα και ξηροί καρποί, νωπά λαχανικά, ζάχαρη-σοκολάτες-γλυκά-παγωτά, πατάτες νωπές, λοιπά τρόφιµα, καφές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών στα πουλερικά και στα τυριά.
β) Κατά 1,4% της ομάδας «Αλκοολούχα ποτά και καπνός», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα τσιγάρα.
γ) Κατά 0,8% της ομάδας «Ένδυση και υπόδηση», λόγω αύξησης των τιµών των ειδών ένδυσης και υπόδησης.
δ) Κατά 1,1% της οµάδας «Υγεία», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα φαρμακευτικά προϊόντα και στις κλινικές. Μέρος της αύξησης αυτής αντισταθµίστηκε από τη µείωση των τιµών στις ιατρικές, οδοντιατρικές και παραϊατρικές υπηρεσίες.
ε) Κατά 2,7% της οµάδας «Ξενοδοχεία-Καφέ-Εστιατόρια», λόγω αύξησης κυρίως των τιµών στα εστιατόρια- ζαχαροπλαστεία-καφενεία-κυλικεία.
Εν κατακλείδι, όλα αυτά τα στοιχεία δείχνουν πέρα από την μείωση του αποπληθωρισμού και την ανάγκη για σημαντικές πολιτικές πρωτοβουλίες προκειμένου να λυθεί. Πρέπει επιτέλους η χώρα να κάνει σταθερά βήματα βελτίωσης της οικονομίας της και να μπει σε αναπτυξιακή πορεία, αν φυσικά θέλουν οι ιθύνοντες να απεμπλακούν από την ευθύνη των μνημονίων.