«Μυστική» συμφωνία κατά παραβίαση «όλων των κανόνων μας» και «λεηλασία της χώρας» καταγγέλλει η γαλλική αριστερά, για τις σχέσεις του Εμανουέλ Μακρόν με την Uber, την εποχή που ήταν υπουργός Οικονομίας της Γαλλίας, έπειτα από τις αποκαλύψεις εγγράφων.
Τα λεγόμενα »Uber Files» είναι έρευνα που βασίζεται σε χιλιάδες εσωτερικά έγγραφα της εταιρείας, τα οποία έστειλε ανώνυμη πηγή στον Guardian, που στη συνέχεια τα μοιράστηκε με τη Διεθνή Κοινοπραξία Ερευνητών Δημοσιογράφων (ICIJ) και τα 42 ΜΜΕ-εταίρους της.
Η Le Monde ανέδειξε τις σχέσεις ανάμεσα στην αμερικανική εταιρεία και τον Εμανουέλ Μακρόν την εποχή που ήταν ακόμη υπουργός Οικονομίας (2014-2016). Με βάση μαρτυρίες και ντοκουμέντα, συμπεριλαμβανομένων πολλών SMS, η γαλλική εφημερίδα συμπέρανε πως είχε συναφθεί μυστική «συμφωνία» ανάμεσα στην Uber και τον Εμανουέλ Μακρόν, στο Μπερσί.
Η εφημερίδα κάνει λόγο για συναντήσεις στο γραφείο του τότε υπουργού και για πολλές συζητήσεις- σε κατ’ ιδίαν ραντεβού, τηλεφωνικές επικοινωνίες και μέσω SMS- ανάμεσα στην εταιρεία και τον Μακρόν ή συμβούλους του, βασιζόμενη κυρίως στους απολογισμούς αυτών των επαφών, που συντάχθηκαν από τον λομπίστα Μαρκ Μακγκάν.
Επισήμανε πρακτικές προορισμένες να βοηθήσουν την Uber να εδραιώσει τη θέση της στη Γαλλία, όπως η υπόδειξη η εταιρεία να στέλνει έτοιμες τροπολογίες σε βουλευτές. Η γαλλική θυγατρική της Uber επιβεβαίωσε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι υπήρξαν συναντήσεις με τον Εμανουέλ Μακρόν. Αυτές «αφορούσαν τον τομέα ευθύνης του ως υπουργού Οικονομίας και Πληροφορικής», καθ’ ύλην αρμόδιου για τη δραστηριότητά της.
Ακόμη, επεσήμανε ότι ανεστάλη η υπηρεσία Uber Pop, που προσέφερε από τον Φεβρουάριο του 2014 ως το 2015, η οποία επέτρεπε σε χρήστες να καλούν ιδιώτες οδηγούς, όχι κατόχους άδειας ταξί ή δικούς της εργαζόμενους. Η αναστολή της υπηρεσίας «δεν ακολουθήθηκε από πιο ευνοϊκή ρύθμιση», όπως θα υπεδείκνυε η ιδέα πως είχε συναφθεί μυστικό «deal», επέμεινε η γαλλική θυγατρική της Uber.
«Κόκκινο χαλί στην Uber»
Το Ελιζέ απάντησε στο Γαλλικό Πρακτορείο ότι ως υπουργός Οικονομίας ο Εμανουέλ Μακρόν «φυσικά» είχε επαφές «με διάφορες εταιρείες οι οποίες εμπλέκονταν σε βαθιές αλλαγές σε τομείς των υπηρεσιών που συνέβησαν τα χρόνια που αναφέρονται», τις οποίες «διευκόλυνε αίροντας διοικητικά και ρυθμιστικά προσκόμματα».
Όμως η επικεφαλής της κοινοβουλευτικής ομάδας της Ανυπότακτης Γαλλίας (La France Insoumise, LFI, ριζοσπαστική αριστερά), η Ματίλντ Πανό, κατήγγειλε μέσω Twitter τη «λεηλασία της χώρας», καθώς ο Εμανουέλ Μακρόν ήταν τόσο «σύμβουλος και υπουργός του Φρανσουά Ολάντ» όσο και «λομπίστας για λογαριασμό αμερικανικής πολυεθνικής που είχε σκοπό να απορυθμιστεί στο διηνεκές η εργατική νομοθεσία».
Ο επικεφαλής του Κομμουνιστικού Κόμματος (PCF) Φαμπιάν Ρουσέλ χαρακτήρισε απίστευτες τις «αποκαλύψεις για τον ενεργό ρόλο που διαδραμάτισε ο Εμανουέλ Μακρόν, τότε υπουργός, προκειμένου να διευκολυνθεί η ανάπτυξη της Uber στη Γαλλία», «ενάντια σε όλους τους κανόνες μας, ενάντια σε όλα τα κοινωνικά κεκτημένα μας και ενάντια στα δικαιώματα των εργαζομένων».
Για την Uber θα όφειλε να συγκροτηθεί «εξεταστική επιτροπή» στη γαλλική Εθνοσυνέλευση, έκρινε ο κομμουνιστής βουλευτής Πιερ Νταρεβίλ.
O Ζορντάν Μπαρντελά, πρόεδρος του ακροδεξιού Εθνικού Συναγερμού (Rassemblement national), σχολίασε ότι «η διαδρομή του Εμανουέλ Μακρόν είχε έναν συνεκτικό παράγοντα, ένα κοινό νήμα: την εξυπηρέτηση ιδιωτικών συμφερόντων, συχνά ξένων, πριν από τα εθνικά συμφέροντα».
Ο πρώην βουλευτής του Σοσιαλιστικού Κόμματος Τομά Τεβνού, που έδωσε το όνομά του στον νόμο του Οκτωβρίου του 2014 που οριοθέτησε πιο συγκεκριμένα τα δικαιώματα και τις υποχρεώσεις των ταξί και των οχημάτων μεταφοράς με οδηγό, εκτίμησε πως ο Εμανουέλ Μακρόν ήταν «προνομιακός συνομιλητής» της Uber.
Είχαν συζητήσει για το θέμα την άνοιξη του 2014, όταν ήταν αναπληρωτής γενικός γραμματέας στο Ελιζέ. «Επιδίωκε πάντα να στρώσει κόκκινο χαλί στην Uber», συμπλήρωσε.
Ο πρώην βουλευτής διερωτήθηκε επίσης για τον ρόλο της Ελιζαμπέτ Μπορν, η οποία «γνώριζε πολύ καλά τα θέματα αυτά». Η σημερινή πρωθυπουργός ήταν υπουργός Μεταφορών όταν εγκρίθηκε νέα νομοθεσία για τις οδικές μεταφορές, κατόπιν υπουργός Εργασίας όταν προωθήθηκε κοινωνικός διάλογος στον τομέα των μεταφορών με αυτοκίνητα με οδηγούς, πάντως «χωρίς να δοθεί καθεστώς μισθωτών στους οδηγούς της Uber», επισήμανε ο Τεβνού.