Τα μουσεία είναι κλειστά σε όλη τη χώρα, αλλά με διάφορες αφορμές καλούν το κοινό στις ιστοσελίδες τους. Ενα από αυτά είναι και το Βυζαντινό και Χριστιανικό Μουσείο (byzantinemuseum.gr). Η εντυπωσιακή ξύλινη κατασκευή που βλέπει κανείς από μακριά στην αυλή του, στην είσοδο του ΒΧΜ επί της λεωφόρου Β. Σοφίας είναι έργο του Κέγκο Κούμα. O Iάπωνας αρχιτέκτονας είναι διάσημος για τα επιβλητικά του κτίρια όπως το Ολυμπιακό Στάδιο για τους Ολυμπιακούς Αγώνες στο Τόκιο αλλά και το εντυπωσιακό V&A Dundee, το πρώτο μουσείο Design της Σκωτίας.
Το «Κουκούλι, 2020» που φωτίζεται τα βράδια, είναι ένα περίπτερο από 72 κάθετα φύλλα κόντρα πλακέ σημύδας, διαστάσεων 6,55μ.x4,80μ. και ύψους τριών και πλέον μέτρων. Είναι έτσι τοποθετημένα ώστε να δημιουργούν ένα μεταβαλλόμενο στο φως και στις διάφορες οπτικές γωνίες, οργανικό σχήμα, το οποίο προσομοιάζει αφενός στην ανομοιογένεια του τύπου της κούπας τσαγιού που άρεσε στον ειδήμονα τσαγιού Φουρούτα Οριμπέ και αφετέρου σε κουκούλι και μήτρα. Το δικό του όνομα πήρε αυτή η κατασκευή –αίθουσα τσαγιού «Οριμπέ». Οσο για την εκτέλεση του έργου στην αυλή του μουσείου, πραγματοποιήθηκε από την ομάδα του επίκουρου καθηγητή στη Σχολή Αρχιτεκτόνων Μηχανικών του ΕΜΠ, Παναγιώτη Βασιλάτου σε συνεργασία με το αρχιτεκτονικό γραφείο «Kengo Kuma & Associates».
Στο εσωτερικό του το «Κουκούλι».
Ομως, στο εσωτερικό του ΒΧΜ, λέει η διευθύντριά του Κατερίνα Δελλαπόρτα στην «Κ», υπάρχει μια εγκατάσταση του γνωστού καλλιτέχνη Γιασουχίκο Χαγιάσι. Το «Παραμοντελιστικό γκράφιτι, 2012», που καταλαμβάνει την είσοδο στη δεξιά πτέρυγα κι όλο το κλιμακοστάσιο, στήθηκε για τις ανάγκες της έκθεσης «Λαμπαδηδρομία προς το Τόκιο – κληρονομιά & αφομοίωση», η οποία δεν θα πραγματοποιηθεί εξαιτίας της πανδημίας. «Ο παραμοντελιστής Γ. Χαγιάσι έχει εφεύρει το νέο ιαπωνικό γκράφιτι που είναι σαν ανάγλυφο. Χρησιμοποιεί υλικά που θυμίζουν ράγες από παιδικά τρενάκια, οι οποίες διατρέχουν τοίχους, δάπεδο και οροφή, και ανάμεσά τους, σχηματίζονται κώνοι από λευκή άμμο, που χρησιμοποιείται για την κατασκευή των γλυπτών. Συνθέσεις αφηρημένες οι οποίες όμως περνούν το μήνυμα του καλλιτέχνη: “ένα καλλιτεχνικό σάλπισμα ενσυνειδησίας και έγερσης από τη μακαριότητα του εφησυχασμού”».
Τοποθετήθηκε στο μουσείο υπό την εποπτεία του συντηρητή Δημήτρη Μαργαριτώφ, με την καθοδήγηση του καλλιτέχνη. Και τα δύο έργα, θα παραμείνουν όταν ανοίξει το μουσείο, θυμίζοντας τη συνεργασία που επρόκειτο να γίνει με το Ιαπωνικό Πολιτιστικό Ινστιτούτο και την ιαπωνική πρεσβεία στην Αθήνα, για τις εορταστικές εκδηλώσεις της Τελετής Παράδοσης της Ολυμπιακής Φλόγας των Ολυμπιακών και Παραολυμπιακών Αγώνων – Τόκιο 2020, με τέσσερις εκθέσεις.
Η εγκατάσταση του καλλιτέχνη Γιασουχίκο Χαγιάσι.
Ομως, ποια θα είναι η επόμενη ημέρα για το Βυζαντινό Μουσείο; Μια μικρή έκθεση θα ανεβεί στην ιστοσελίδα του από την Κυριακή των Βαΐων, για «Τα πάθη του Κυρίου και την Ανάσταση». «Ολα τα προγράμματα έχουν ανατραπεί. Η μεγάλη μας έκθεση για το φθινόπωρο, με τίτλο “Πομπές και λιτανείες” και έργα από το Μουσείο Ζακύνθου, την Ιερά Μητρόπολη Ζακύνθου και Στροφάδων, το Αγιον Ορος και από το Μουσείο Correr της Βενετίας, έχει σχεδιαστεί, αλλά δεν γνωρίζουμε πότε θα παρουσιαστεί. Είναι πολύ σημαντική έκθεση, γιατί θα μετακινηθεί για πρώτη φορά η περίφημη “Λιτανεία” του ζωγράφου της Επτανησιακής Σχολής Νικόλαου Κουτούζη, ο οποίος το 1766 ζωγράφισε τη “Λιτανεία” στον γυναικωνίτη του Αγίου Διονυσίου της Ζακύνθου. Επίσης, η “Λιτανεία” του Ιωάννη Κοραή από το Μουσείο Ζακύνθου, μεγάλου Επτανήσιου ζωγράφου. Ευχαριστώ πραγματικά για τη θετική τους ανταπόκριση, τον σεβασμιώτατο μητροπολίτη Ζακύνθου Διονύσιο και τον θεοφιλέστατο επίσκοπο Δωδώνης Χρυσόστομο, καθώς τον διοικητή και την Ιερά Κοινότητα του Αγίου Ορους, για τα αντικείμενα όπως η ομπρέλα Λιτανείας (ακολουθεί την εικόνα της Παναγίας), που θα μας δώσουν».
Οταν θα ανοίξει πάλι το μουσείο, θα συνεχιστεί η επιτυχημένη έκθεση «Εργα Κινεζικής τέχνης από τη Συλλογή Ι. & Δ. Πασσά», στο Μέγαρο της Δουκίσσης Πλακεντίας. Ομως, είναι άγνωστο εάν και πότε θα πραγματοποιηθούν οι εκδηλώσεις του καλοκαιριού στον κήπο, όπως οι συναυλίες στο πλαίσιο του επετειακού έτους Μπετόβεν (250 χρόνια από τη γέννησή του). «Πώς θα αντιδράσει το κοινό σε συναθροίσεις, με πολύ κόσμο; Φοβόμαστε πλέον να κάνουμε προγράμματα. Οι παλιοί έλεγαν “αν θέλει ο Θεός”». Πάντως, τις επόμενες ημέρες θα υποβληθεί στο Συμβούλιο Μουσείων η μουσειολογική μελέτη για το κτίριο Τσίλλερ – Λοβέρδου, το οποίο θα λειτουργήσει ως παράρτημα του Βυζαντινού και Χριστιανικού Μουσείου.
Πηγή:kathimerini.gr