Στα επίπεδα των 340 εκατ. ευρώ θα κινηθεί το CAPEΧ της Motor Oil σε επίπεδο Ομίλου το 2024, σύμφωνα με το guidance που έδωσε ο Αναπληρωτής Διευθύνων Σύμβουλος, Πέτρος Τζαννετάκης, στο χθεσινό conference call με αναλυτές για τα αποτελέσματα της περσινής χρήσης. Όπως σημείωσε, οι επενδύσεις αυτές θα επιμεριστούν περίπου κατά 50-50%, σε λιανική καυσίμων και ανανεώσιμες πηγές ενέργειας.
Σύμφωνα με τον κ. Τζαννετάκη, το guidance για τις κεφαλαιουχικές δαπάνες της μητρικής εταιρείας είναι στα 210 εκατ. ευρώ. Από τις επενδύσεις αυτές, 15 εκατ. προορίζονται για τη ηλεκτροπαραγωγική μονάδα αερίου (CCGT) ισχύος 877 MW, που κατασκευάζει στην Κομοτηνή μαζί με τη ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ενώ 50 εκατ. για τη νέα μονάδα παραγωγής προπυλενίου (splitter) που υλοποιεί στο Διυλιστήριο.
40 εκατ. ευρώ προορίζονται για επενδύσεις στο υδρογόνο, μέσω του πρότζεκτ BlueMed, ενώ 35 εκατ. σε έργα αναβάθμισης του υφιστάμενου λιμανιού του Διυλιστηρίου. Τέλος, άνω των 60 εκατ. ευρώ θα δαπανηθούν σε περιβαλλοντικές έργα και για έργα συντήρησης του Διυλιστηρίου.
Οι κεφαλαιουχικές δαπάνες για το 2023 ανήλθαν σε 318 εκατ. σε επίπεδο Ομίλου και σε 208 εκατ. της μητρικής εταιρείας. Όπως ανέφερε ο κ. Τζαννετάκης, κινήθηκαν σε υψηλότερα επίπεδα από το guidance που είχε δοθεί για το προηγούμενο έτος, όχι γιατί ξεκίνησαν νέα πρότζεκτ, αλλά επειδή υλοποιήθηκαν ταχύτερα επενδύσεις που είχαν δρομολογηθεί.
Σταθερή η λιανική καυσίμων το 2024
Όπως αναφέρεται και στις οικονομικές καταστάσεις για την περσινή χρήση, 63 εκατ. δαπανήθηκαν σε έργα βελτιστοποίησης και αξιοπιστίας της λειτουργίας του Διυλιστηρίου. Υπενθυμίζεται ότι για μία περίοδο 2,5 μηνών περίπου (Μάϊος – Ιούλιος 2023), πραγματοποιήθηκε προγραμματισμένη συντήρηση εκτεταμένης κλίμακας στο Διυλιστήριο, με εργασίες σχεδόν στο σύνολο των μονάδων.
Το 2023 δαπανήθηκαν επίσης 42,4 εκατ. για τη μονάδα παραγωγής προπυλενίου, 29 εκατ. σε συνήθεις εργασίες συντήρησης, 25,6 εκατ. ευρώ για τη μονάδα ΣΗΘΥΑ ισχύος 57 MW που εγκαταστάθηκε στο Διυλιστήριο, 15,6 εκατ. για περιβαλλοντικά έργα, καθώς και 12 εκατ. ευρώ για τη δοκιμαστική λειτουργίας του νέου συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας.
Όσον αφορά το 2024, ο κ. Τζαννετάκης σημείωσε πως η χρονιά ξεκίνησε με τα περιθώρια διύλισης σε ικανοποιητικά επίπεδα – πάνω από τις εκτιμήσεις του Ομίλου, οι οποίες πάντοτε είναι συντηρητικές. Οι πωλήσεις του Διυλιστηρίου κινούνται στο πρώτο τρίμηνο σε ελαφρώς μικρότερα επίπεδα, λόγω ελαφράς κάμψης των εξαγωγών καθώς και εξαιτίας των καλών καιρικών συνθηκών.
Στην εγχώρια αγορά καυσίμων καταγράφηκε εικόνα σταθεροποίησης στο πρώτο τρίμηνο του 2024, με τη βενζίνη να κινείται ανοδικά κατά 3%, όπως και το ντίζελ κίνησης. Το πετρέλαιο θέρμανσης ξεκίνησε ανοδικά τον Ιανουάριο, στη συνέχεια ωστόσο η ζήτηση σημείωσε υποχώρηση λόγω των καιρικών συνθηκών.
Δεύτερο καλύτερο ιστορικά το 2023
Σύμφωνα με τον αναπληρωτή CEO, τα δεδομένα για το πρώτο τρίμηνο είναι θετικά, καθώς πλέον βρισκόμαστε ενόψει της έναρξης της τουριστικής περιόδου, ενώ στον ορίζοντα βρίσκεται και το ορθόδοξο Πάσχα, όπου ενισχύονται οι μετακινήσεις των Ελλήνων. Επομένως, μπαίνουμε στην περίοδο του έτους όπου αυξάνεται η κατανάλωση καυσίμων κίνησης.
Χαρακτήρισε θετικό το 2023, τόσο για τον Όμιλο όσο και για την ελληνική οικονομία. Σταχυολογώντας τις περσινές οικονομικές επιδόσεις αναφέρθηκε μεταξύ άλλων στη διαμόρφωση των EBITDA στα 1,383 δισ. ευρώ, σε επίπεδο Ομίλου, και της καθαρής κερδοφορίας στα 806 εκατ. Επισήμανε ότι οι συγκεκριμένες επιδόσεις υστερούν μεν έναντι του ιστορικού ρεκόρ του 2022. Ωστόσο, αποτελούν τις δεύτερες υψηλότερες στην ιστορία της Motor Oil, και μάλιστα παρά την προγραμματισμένη συντήρηση του Διυλιστηρίου.
Σημείωσε πως στην εγχώρια λιανική αγορά καυσίμων η ζήτηση παρέμεινε ισχυρή το 2023, με μείωση κατά 2,9% σε ετήσια βάση. Η υποχώρηση αυτή προκλήθηκε από την κάμψη στην κατανάλωση πετρελαίου θέρμανσης, με τα καύσιμα κίνησης να παρουσιάζουν αύξηση κατά 5% σε ετήσια βάση.
Διαφορετική στρατηγική προμηθειών
Επίσης πέρυσι κινήθηκαν σε πολύ ικανοποιητικά επίπεδα τα περιθώρια διύλισης, ενώ το 2023 ήταν και η πρώτη χρονιά που «αποτυπώθηκε» για ένα πλήρες έτος η λειτουργία του νέου συγκροτήματος κατεργασίας νάφθας. Επισήμανε ότι το συγκρότημα συνέβαλε με πλέον των 200 εκατ. ευρώ στα EBITDA, πάνω από το guidance που είχε δώσει η διοίκηση του Ομίλου.
Απαντώντας σε σχετική ερώτηση, ο κ. Τζαννετάκης υπογράμμισε πως η κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα δεν έχει επηρεάσει τον Όμιλο ούτε ως προς τη διαθεσιμότητα αργού, ούτε ως προς το κόστος προμήθειας. Σημαντικό λόγο έπαιξε το γεγονός ότι, χωρίς να ήταν προφανώς δυνατόν ο Όμιλος να είχε προβλέψει την κρίση, το 2023 είχε έτσι κι αλλιώς σχεδιάσει την αύξηση των προμηθειών από διεθνείς trader, συγκριτικά με τα προηγούμενα χρόνια.
Ως συνέπεια, περίπου το 30% των αγορών, που τα προγενέστερα έτη γίνονταν από την κρατική εταιρία εμπορίας πετρελαίου του Ιράκ (SOMO), το 2023 εξασφαλίστηκαν καλύφθηκαν μέσω του διεθνούς trading.
Υπενθυμίζεται ότι το προτεινόμενο μέρισμα για την περσινή χρήση ανέρχεται σε 1,8 ευρώ ανά μετοχή. Πρόκειται για το μεγαλύτερο μέρισμα, από τότε που η Motor Oil εισήχθη στο Χρηματιστήριο.
Του Κώστα Δεληγιάννη από το insider.gr