Αντιμέτωποι με πολύμηνες καθυστερήσεις στις πληρωμές των έργων που έχουν συμπεριληφθεί στο πρόγραμμα pvstegi και δικαιούνται επιδότησης βρίσκονται καταναλωτές και επαγγελματίες του κλάδου, γεγονός που προκαλεί προβλήματα στην ολοκλήρωση των έργων.
Το πρόβλημα επιτείνεται στις περιπτώσεις εταιρειών του κλάδου που είχαν επιλέξει εξαρχής, προς διευκόλυνση των δικαιούχων, να χρηματοδοτήσουν με ίδια κεφάλαια τα έργα με εγγύηση την εκταμίευση της επιδότησης. Αυτή την στιγμή, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, υπάρχουν εταιρείες που έχουν ολοκληρώσει ένα σημαντικό όγκο έργων και έχουν εισπράξει επιδότηση για ένα πολύ μικρό μέρος αυτών και μάλιστα άναρχα, καθώς αποδίδεται η επιδότηση για έργο που συνδέθηκε πριν 3 μήνες, ενώ εκκρεμούν έργα 6μήνου και παραπάνω.
Με δεδομένη την κατάσταση στην αγορά μετά και την κατάργηση του net-metering και χωρίς «ορατό» διάδοχο σχήμα ακόμη, όπως μεταφέρουν πηγές, η έγκαιρη απόδοση των επιδοτήσεων θα μπορούσε να αντισταθμίσει σημαντικά την μειωμένη ρευστότητα των εταιρειών, δίνοντας «ανάσα ζωής» σε μια σειρά εταιρείες του κλάδου. Τα παραπάνω αποκτούν ιδιαίτερη σημασία αν αναλογιστεί κανείς ότι ο κλάδος της αυτοκατανάλωσης αντιπροσωπεύει το 17,5% των θέσεων εργασίας στο κλάδο με τις εκτιμήσεις να κάνουν λόγο για αλλαγή της εικόνας επί τα χείρω.
Την ίδια στιγμή, όπως αναφέρουν πηγές της αγοράς, ο τρόπος κατάργησης του προγράμματος – με την παύση αρχικά του προγράμματος pvstegi και όχι της αίτησης για σύμβαση στο ΔΕΔΔΗΕ – επέφερε αδιέξοδο σε μια σειρά επενδυτές, καθιστώντας τους εκπρόσθεσμους μετά την 15η Μαΐου που έπαψε η λειτουργία του pvstegi.
Σύμφωνα με την κείμενη νομοθεσία, η αίτηση στο pvstegi επακολουθεί της αίτησης για υπογραφή σύμβασης με τον ΔΕΔΔΗΕ με τον τελευταίο να έχει περιθώριο, βάσει νόμου, 15 ημερών, να την υπογράψει από την στιγμή που θα λάβει την αίτηση. Κατά συνέπεια, όσοι προσέτρεξαν να κάνουν αίτηση μετά την 1η Μαΐου πρακτικά βρέθηκαν εκπρόθεσμοι καθώς έλαβαν απάντηση μετά τις 15 Μαΐου, όταν και πλέον είχε κλείσει το πρόγραμμα.
Έτερο πρόβλημα, όπως μεταφέρουν αναγνώστες του energypress αφορά σε περιπτώσεις επενδυτών που κατέληξαν εκπρόθεσμοι, χωρίς την δυνατότητα να υποβάλλουν αίτηση για επιδότηση λόγω καθυστερήσεων που οφείλονται στο Διαχειριστή. Ενδεικτικά μια επιστολή (τα στοιχεία του αποστολέα βρίσκονται στη διάθεση του energypress) αναφέρει ότι:
«Με το συγκεκριμένο πρόγραμμα αντιμετωπίζουμε μεγάλες δυσκολίες. Συγκεκριμένα υπέβαλα την πρώτη μου αίτηση για την εκταμίευση της επιδότησης από πελάτη μου την 05 Σεπτεμβρίου 2023 κι έφτασε να κάνω την εκταμίευση της συγκεκριμένης αίτησης στις 27 Μαρτίου 2024 και αυτό λόγω του προβλήματος ο ΔΕΔΔΗΕ με τις βεβαιώσεις εξηλέκτρισης και την μη αναγραφή σε αυτές της ισχύος του συστήματος αποθήκευσης. Έκαναν έξι ολόκληρους μήνες για να διορθώσουν ένα πρόβλημα το οποίο ήταν αποκλειστικά δικό τους.
Σήμερα και αφού η πρώτη πληρωμή έγινε ένα ολόκληρο χρόνο μετά από την εκκίνηση του προγράμματος προσπαθούμε να προλάβουμε τις προθεσμίες. Από τη μια πλευρά ο ΔΕΔΔΗΕ εφαρμόζοντας τυπολατρικά το νόμο ακυρώνει «για ψύλλου πήδημα» τις αιτήσεις ενεργοποίησης που υποβάλλουμε και από την άλλη έχουμε πρόβλημα με τις παραδόσεις των υλικών λόγω της μεγάλης ζήτησης που υπάρχει.
Το πρόβλημα που αντιμετωπίζω προσωπικά με αρκετούς πελάτες μου αφορά το χρόνο ισχύος της σύμβασης που έχουν υπογράψει με τον ΔΕΔΔΗΕ. Συγκεκριμένα στη σύμβαση στο άρθρο 10 αυτής αναφέρεται ότι «Ως αποκλειστική προθεσμία ενεργοποίησης του σταθμού και έναρξη της παράλληλης λειτουργίας του με το δίκτυο, καθορίζεται ο χρόνος ισχύος της παρούσας ήτοι εντός 12 μηνών από την υπογραφή της παρούσας κατά την καταβολή του συμβατικού κόστους της παραγράφου 2 του άρθρου 3 αυτής.» Οι συμβάσεις αυτές υπογράφηκαν από τους πελάτες με ψηφιακή υπογραφή μέσα στο προβλεπόμενο από τη σύμβαση χρονικό διάστημα που είναι 15 ημέρες και προφανώς και με βάση τα παραπάνω η σύμβαση ενεργοποιείται με την υπογραφή του δεύτερου συμβαλλόμενου μέρους. Ο ΔΕΔΔΗΕ όμως θεωρεί ως αρχή ισχύος της σύμβασης την ημερομηνία που αναγράφεται η σύμβασή του με αποτέλεσμα να θεωρεί εκπρόθεσμα τα αιτήματα που υποβάλλουμε ένα χρόνο μετά και μεταξύ των δύο παραπάνω ημερομηνιών. Όπως καταλαβαίνετε το πρόβλημα είναι μεγάλο και θα ήθελα να το κοινοποιήσετε.
Από την άλλη είμαι σε επικοινωνία με αρκετούς συναδέλφους οι οποίοι προσπάθησαν να δώσουν αιτήματα ενεργοποίησης τα οποία ο ΔΕΔΔΗΕ για διάφορους λόγους απέρριπτε με αποτέλεσμα και αυτοί να χάσουν τις προθεσμίες και να βρίσκονται έκθετοι στους πελάτες τους έχοντας ολοκληρώσει το έργο και χωρίς τη δυνατότητα να υποβάλουν αίτηση για επιχορήγηση.
Θεωρώ τουλάχιστον αδικία από τη μια να έχουμε υποστεί την τόσο μεγάλη καθυστέρηση εξαιτίας ανεπαρκειών του ΔΕΔΔΗΕ και του προγράμματος pvstegi και από την άλλη να μην έχει δοθεί από την πλευρά της πολιτικής ηγεσίας λύση με μια μικρή παράταση που θα έλυνε τα παραπάνω προβλήματα».
Πηγή energypress.gr