“Μια μόνιμη μείωση των πωλήσεων μας κατά 20-25%, μας βάζει σε μόνιμες ζημιές”, είπε ο επικεφαλής του ομίλου Fourlis Βασίλης Φουρλής, στο Webinar που πραγματοποίησε η Endeavor Greece με θέμα “Η ηγεσία σε καιρούς κρίσης”. Με βάση το καλό σενάριο τους δύο πρώτους μήνες από την επανέναρξη λειτουργίας των καταστημάτων IKEA και Intersport που αναπτύσσει ο όμιλος Fourlis, η μείωση μπορεί να είναι και 50%, ανέφερε ο κ. Φουρλής και συμπλήρωσε “καταλαβαίνετε πόσα πράγματα θα εξαρτηθούν από αυτό το πράγμα. Δεν μπορώ να πω αυτή τη στιγμή για κάποια μέτρα τα οποία θα πάρουμε γιατί όλα θα εξαρτηθούν από την πορεία”.
“Ένα είναι βέβαιο” συμπλήρωσε, “ότι το 90% των λειτουργικών εξόδων είναι προσωπικό και ενοίκιο”. Ειδικά για τα ενοίκια είπε ότι “είναι κάτι το οποίο μας απασχόλησε και οπωσδήποτε θα μας απασχολεί για πολύ μεγάλο χρονικό διάστημα”.
Τι σημαίνει όμως για τον όμιλο Fourlis που λειτουργεί δύο retail concepts, την ΙΚΕΑ και την Intersport, σε Ελλάδα, Τουρκία, Ρουμανία, Βουλγαρία και Κύπρο, δίκτυο 160 καταστημάτων και απασχολεί 4.000 άτομα προσωπικό, το lockdown; “Για να πάρετε μια γεύση τι σημαίνει να κλείσουν ξαφνικά μέσα σε μια εβδομάδα όλα τα σημεία πώλησης θα σας πω ότι πέρυσι είχαμε περίπου 450 εκατ. ευρώ πωλήσεις και 10% EBITDA, δηλαδή γύρω στα 45 εκατ. ευρώ EBITDA. Τώρα τα μηνιαία έξοδα του ομίλου είναι 15 εκατ. ευρώ, αυτό σημαίνει ότι κάθε μήνα που δεν λειτουργούμε, εάν δεν λάβουμε υπόψιν μας τις πιθανές επιδοτήσεις σε προσωπικό κ.λπ. έχουμε έξοδα 15 εκατ. ευρώ”, σημείωσε ο ίδιος.
Οι πωλήσεις στα φυσικά καταστήματα Intersport και ΙΚΕΑ μηδένισαν από τις 17 Μαρτίου. Μοναδική διέξοδος αποτέλεσαν τα e-καταστήματα των σημάτων ΙΚΕΑ και Intersport, τα οποία από τις 17 Μαρτίου έως και τις 28 Απριλίου υπερδιπλασίασαν τις πωλήσεις τους σε σχέση με το αντίστοιχο διάστημα ένα χρόνο πριν. Όπως είπε ο κ. Φουρλής οι πωλήσεις του ΙΚΕΑ μέσω ecommerce από 168.000 τεμάχια που πουλήθηκαν πέρυσι, εφέτος το αντίστοιχο διάστημα οι πωλήσεις ανήλθαν στα 423.000 τεμάχια. Αντίστοιχα οι πωλήσεις μέσω ecommerce της Intersport από 17.000 αντικείμενα εφέτος οι πωλήσεις εκτοξεύθηκαν στα 92.000 αντικείμενα.
Ο κ. Φουρλής εκτίμησε ότι αυτή η στροφή στις online αγορές θα παραμείνει και μετά την άρση των μέτρων, για τον λόγο αυτό ο όμιλος ετοιμάζει να αναπτύξει το pick up μοντέλο, όπου η παραγγελία θα γίνεται ηλεκτρονικά και ο καταναλωτής θα έχει τη δυνατότητα να παραλάβει τις αγορές του από την πόρτα των καταστημάτων της Intersport.
Στο Webinar που πραγματοποίησε η Endeavor Greece με θέμα “Η ηγεσία σε καιρούς κρίσης” και στο οποίο συμμετείχαν εκτός από τον κ. Φουρλή, ο επικεφαλής της Aegean κ. Ευτύχης Βασιλάκης και ο επικεφαλής της Γρηγόρης Μικρογεύματα κ. Βλάσης Γεωργάτος, εστίασε στο πως ο καθένας εξ αυτών “διάβασαν” τις πρώτες ημέρες την κρίση, πως κινήθηκαν, τι σχεδιάζουν για την επόμενη ημέρα και τι πρέπει να κάνει η χώρα.
Αυτό που χρειάζεται, αυτή τη στιγμή, αν θέλουμε να έχουμε μια ανταγωνιστική Ελλάδα είναι μεγάλες ανταγωνιστικές επιχειρήσεις και στον τουρισμό, είπε ο κ. Φουρλής. “Πρέπει να έχουμε ένα τουριστικό προϊόν ανταγωνιστικό. Αν θα είναι το 20% του ΑΕΠ, το 15% ή το 25% νομίζω ότι είναι δευτερεύον. Το θέμα είναι ότι πρέπει να είναι ανταγωνιστικό και αυτό πρέπει να κτίσουμε. Πρέπει να προσπαθήσουμε να έχουμε πρωταθλητές είτε σε κρατικό επίπεδο είτε σε επίπεδο επιχειρηματικό”, είπε.
Πως όμως αντιμετώπισε ο ίδιος και η ομάδα του τις πρώτες ημέρες τις κρίσης; “Έπρεπε να περάσουμε το μήνυμα ότι υπάρχει αύριο για όλους αυτούς τους ανθρώπους, τους εργαζόμενους”. Και συμπλήρωσε “(σε τέτοιες καταστάσεις) πρέπει να πάρεις ορισμένες σκληρές αποφάσεις για το ποιους πληρώνεις, ποιους δεν πληρώνεις, τι πολιτική κρατάς, πως διαπραγματεύεσαι με τους προμηθευτές σου”.
Κι όμως μέσα από αυτή τη διαδρομή υπήρξε και κάτι που είχε ενδιαφέρον όπως και σε όλες τις δύσκολες περιστάσεις, “φαίνεται ποιοι είναι πραγματικά μαζί σου και όχι όταν τα πράγματα είναι εύκολα και καλά και αυτό έχει να κάνει και με τους ανθρώπους σου και με τους προμηθευτές σου και με τους συνεργάτες σας”, σημείωσε ο ίδιος.
Και ποια θα είναι η επόμενη ημέρα, η οποία για το δίκτυο της Inersport είναι σήμερα και για την ΙΚΕΑ την ερχόμενη Δευτέρα; “Είναι το μεγάλο ερωτηματικό για να κάνουμε τον σχεδιασμό και καθοριστικός παράγοντας είναι η εμπιστοσύνη του καταναλωτή την οποία πρέπει να την κερδίσουμε και πάνω σε αυτό εργαζόμαστε”, είπε ο κ. Φουρλής.
Ο ίδιος σημείωσε πως “κάθε εβδομάδα αλλάζουν τα projection, οπότε η αβεβαιότητα είναι πραγματικά μεγάλη”. Σημείωσε πως το στοίχημα είναι να μπορέσουν να καταλάβουν ποιες αλλαγές είναι παροδικές και ποιες είναι εδώ για να μείνουν. “Αν το καταλάβουμε αυτό, τότε θα πρέπει και το επιχειρηματικό μοντέλο να ανταποκριθεί στις αλλαγές αυτές”, ανέφερε. Ενώ σημείωσε πως το επιχειρηματικό μοντέλο του ομίλου “σίγουρα θα αλλάξει. Θα δώσουμε μεγαλύτερη έμφαση στη σύνδεση του καταστήματος με το online, έμφαση στο προσωποποιημένο μάρκετινγκ και στην online εκπαίδευση των ανθρώπων μας”.
“Για εμάς η επόμενη ημέρα είναι η κατανάλωση στις χώρες και πως θα είναι τον επόμενο χρόνο. Δουλεύουμε με κάποια σενάρια στην κάθε χώρα, παίρνουμε τις προβλέψεις που γίνονται όσον αφορά την πτώση του ΑΕΠ, τη μεταφράζουμε σε πτώση της κατανάλωσης, τη μεταφράζουμε σε δικές μας πιθανές πωλήσεις και από εκεί και κάτω αρχίζει η διαπραγμάτευση με τους προμηθευτές” είπε.
Όπως ανέφερε το κλειδί είναι πόση ευελιξία θέλουμε να έχουμε, για παράδειγμα με τη Nike, για να ακυρώσουμε παραγγελίες τον χειμώνα. Τι πρέπει να κάνουμε με όλους τους ιδιοκτήτες ακινήτων, τι σχεδιασμό κάνουμε για το ωράριο των εργαζομένων”.
“Όλα αυτά βασίζονται σε κάποιες προβλέψεις μακροοικονομικές οι οποίες αλλάζουν συνεχώς από εβδομάδα σε εβδομάδα”, είπε. “Έχουμε εξασφαλίσει, πιστεύουμε, την αναγκαία ρευστότητα για το κακό σενάριο. Αλλά δυστυχώς πάντα υπάρχει πιο κακό από το κακό σενάριο. Έτσι λοιπόν προχωράμε και κάνουμε τα πλάνα μας”, σημείωσε.
Αλεξάνδρα Γκίτση capital.gr