Τα δεξαμενόπλοια που ανήκαν σε Έλληνες αποτελούσαν το 21% της συνολικής χωρητικότητας που φόρτωσαν πετρέλαιο και πετρελαιοειδή σε ρωσικά λιμάνια τον περασμένο μήνα, σύμφωνα με στοιχεία που συγκεντρώθηκαν από τη Vortexa και τη Lloyd’s List Intelligence.
Όμως κυρίαρχα στο εμπόριο κατά τη διάρκεια του Ιανουαρίου 2024 ήταν τα πλοία του λεγόμενου σκοτεινού στόλου.
Το 48%, του συνόλου των δεξαμενόπλοιων που παρακολουθήθηκαν τον περασμένο μήνα ήταν ηλικιωμένα, ανώνυμα δεξαμενόπλοια, που λειτουργούσαν σε μεγάλο βαθμό εκτός της δυτικής δικαιοδοσίας.
Αυτό είναι το υψηλότερο επίπεδο δραστηριότητας του σκοτεινού στόλου που καταγράφηκε στα ρωσικά ύδατα από την έναρξη των κυρώσεων.
Τα πλοία που καταπλέουν σε ρωσικά λιμάνια παρακολουθούνται στενά από ρυθμιστικές αρχές του Ηνωμένου Βασιλείου, των ΗΠΑ και της Ευρώπης ενόψει του νέου ανώτατου ορίου τιμών πετρελαίου μέτρα επιβολής που αρχίζει από τις 19 Φεβρουαρίου, για την αντιμετώπιση της εκτεταμένης αποφυγής των κυρώσεων που παρατηρήθηκε κατά το τελευταίο εξάμηνο του 2023.
Μέχρι τώρα, ένα σύμπλεγμα ιδιωτικών ελληνικών δεξαμενόπλοιων κυριαρχούσε στις οικονομικά αποδοτικές ρωσικές πετρελαϊκές συναλλαγές μετά τη βορειοδυτική Ευρώπη.
Η έξοδος των ιδιωτών Ελλήνων εφοπλιστών αποδίδεται στην εντατικοποίηση της επιβολής του ανώτατου ορίου της τιμής του πετρελαίου από δυτικές κυβερνήσεις κατά τη διάρκεια του Νοεμβρίου και Δεκεμβρίου.
Το τελευταίο τρίμηνο του 2023, οι ρυθμιστικές αρχές των ΗΠΑ και του Ηνωμένου Βασιλείου επέβαλαν κυρώσεις σε εμπόρους πετρελαίου, διαχειριστές πλοίων και πλοιοκτήτες για παραβίαση της συμφωνίας της Ομάδας των Επτά βιομηχανικών χωρών που επέβαλε ανώτατο όριο τιμών με απαγορεύσεις που επηρεάζουν περισσότερα από 100 δεξαμενόπλοια.
Οι φόβοι ότι η επιβολή κυρώσεων θα μπορούσε να αφήσει τους πλοιοκτήτες για παρατεταμένα χρονικά διαστήματα με φορτία μη πωληθέντος πετρελαίου που υπόκεινται σε κυρώσεις, οδήγησε πολλές από τις μεγαλύτερες ελληνικές εταιρείες να να αποχωρήσουν από τις ρωσικές συναλλαγές.
Πηγή newmoney.gr