Μια σειρά έργων που αλλάζουν το τοπίο στην Αττική και έχουν ήδη δρομολογηθεί απαριθμεί, μιλώντας στην εφημερίδα «Παρασκήνιο», ο γενικός γραμματέας Υποδομών Γιώργος Καραγιάννης, υπογραμμίζοντας ότι το υπουργείο υλοποιεί ένα πρόγραμμα δημοσίων υποδομών ύψους 13,5 δισ. ευρώ, το μεγαλύτερο εδώ και μία δεκαπενταετία.
Συνέντευξη στον Γιώργο Ευγενίδη
Τονίζει ότι δεν έχει υπάρξει οπισθοχώρηση στο σκέλος του προγραμματισμού των έργων υποδομής λόγω της πανδημίας, ενώ επισημαίνει ότι στο Ταμείο Ανάκαμψης θα ενταχθούν έργα υποδομών από όλο το φάσμα (συγκοινωνιακά, αντιπλημμυρικά, υδραυλικά, κτιριακά). Επιπλέον, αναφέρει ότι το επόμενο διάστημα θα εγκατασταθούν τα εργοτάξια για τη Γραμμή 4 του Μετρό, ενώ εκτιμά ότι το έργο Πάτρα-Πύργος θα έχει ολοκληρωθεί έως το 2024.
Έχετε ανακοινώσει ότι φέτος θα είναι η χρονιά των Υποδομών. Μπορείτε να μας δώσετε ένα περίγραμμα του σχεδίου σας, με τα σημαντικότερα έργα στην Αττική;
Πράγματι, στο υπουργείο έχει σχεδιαστεί και θα υλοποιηθεί το μεγαλύτερο πακέτο έργων δημοσίων υποδομών από την περίοδο 2004- 2009, ύψους 13,5 δισ. ευρώ, που απαντούν σε όλο το φάσμα των κατασκευών και θα ικανοποιούν τις ανάγκες των τοπικών κοινωνιών για εκσυγχρονισμό και δημιουργία νέων υποδομών, δημιουργώντας έναν σημαντικό πυλώνα για την ανάκαμψη της εθνικής οικονομίας και την επαναφορά της χώρας σε θετικό ρυθμό ανάπτυξης. Στην Αττική, ύστερα από πολλά χρόνια, μπαίνουν σε φάση υλοποίησης πολλά μεγάλα έργα. Πρώτα και κύρια, η Γραμμή 4 του Μετρό. Πρόκειται για το μεγαλύτερο έργο υποδομής που κατασκευάζεται σήμερα στην Ευρώπη, μήκους 13 χιλιομέτρων εντός αστικού ιστού, με 15 νέους σταθμούς, που θα αλλάξει ριζικά το τοπίο στις μετακινήσεις στην πρωτεύουσα. Επίσης, οι επεκτάσεις της Γραμμής 2 του Μετρό στα δυτικά προάστια της Αττικής, που προγραμματίζεται να δημοπρατηθούν στα τέλη του 2021, συμβάλλοντας σημαντικά στη βελτίωση της ποιότητας των αστικών μετακινήσεων, των κατοίκων του Ιλίου, της Ανθούπολης και των παρακείμενων περιοχών. Παράλληλα, προετοιμάζουμε και τους επόμενους μήνες θα δημοπρατήσουμε την οδική σύνδεση της λεωφόρου Κύμης, ενός έργου που θα εξυπηρετεί μέση κυκλοφορία 30.000 οχημάτων την ημέρα, τα οποία θα διακινούνται μεταξύ του κέντρου της Αθήνας (περιλαμβανομένων των περιοχών Ψυχικού, Χαλανδρίου, Αμαρουσίου) και της Εθνικής Οδού Αθηνών-Λαμίας βόρεια της Κηφισιάς. Επίσης προχωρά η διαγωνιστική διαδικασία του ανταγωνιστικού διαλόγου για τη σιδηροδρομική διασύνδεση των λιμανιών της Ραφήνας και του Λαυρίου. Το επόμενο διάστημα θα ακολουθήσουν οι επεκτάσεις του Προαστιακού στη Δυτική Αττική, που έχουν ήδη περιληφθεί ως έργο στο Ταμείο Ανάκαμψης, ενώ ταυτόχρονα ωριμάζουμε τις μελέτες των νέων επεκτάσεων της Αττικής Οδού.
Υπάρχει μια αίσθηση ότι, λόγω της πανδημίας, αρκετά μεγάλα έργα υποδομής έχουν μείνει πίσω. Έχει βάση αυτή η κριτική;
Βασική προτεραιότητά μας, ως υπουργείο Υποδομών, ήταν και είναι ο κατασκευαστικός κλάδος της χώρας να αποτελέσει την ατμομηχανή της οικονομίας, αφού με αυτόν εμπλέκονται, είτε άμεσα είτε έμμεσα, περισσότερα από 100 επαγγέλματα, ενισχύοντας ουσιαστικά την οικονομία, δημιουργώντας ένα ισχυρό κύμα ανάκαμψης και επιστροφής της χώρας σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης. Αντιλαμβανόμενοι λοιπόν τις απαιτήσεις και τις προκλήσεις των καιρών, όχι μόνο δεν αναστείλαμε τον προγραμματισμό μας, αλλά, αντίθετα, εργαστήκαμε εντατικά και μεθοδικά, αξιολογώντας τις τρέχουσες ανάγκες στον τομέα των υποδομών της χώρας, για την επιλογή ώριμων έργων που να μπορούν να συμπεριληφθούν και να χρηματοδοτηθούν από το Ταμείο Ανάκαμψης, αξιοποιώντας, ουσιαστικά, ένα πρόσθετο χρηματοδοτικό εργαλείο ιδιαίτερα σημαντικό για την οικονομική ανάκαμψη της χώρας. Παράλληλα προχωρήσαμε και στον εκσυγχρονισμό του υφιστάμενου θεσμικού πλαισίου υλοποίησης των δημοσιών συμβάσεων έργων, ώστε αυτά να μπορούν να υλοποιούνται ταχύτερα, οικονομικότερα και με μεγαλύτερη διαφάνεια. Συνεπώς, η κριτική δεν έχει καμία ουσιαστική βάση, πόσω μάλλον όταν γίνεται ύστερα από μία δεκαετία υποεπένδυσης στις υποδομές, που εμείς ενισχύουμε με ένα πακέτο έργων 13,5 δισ. ευρώ.
Πόσα χρήματα από το Ταμείο Ανάκαμψης θα πάνε για μεγάλα έργα υποδομών στη χώρα; Και τι θα γίνει και με τη χρηματοδότηση των πρότζεκτ που δεν μπορούν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης;
Τα έργα που θα ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης και αποτέλεσαν προτάσεις του υπουργείου μας θα είναι σημαντικού προϋπολογισμού και θα εκτείνονται σε όλο το φάσμα των κατασκευαστικών υποδομών (συγκοινωνιακά, αντιπλημμυρικά, υδραυλικά, κτιριακά) και έχουν αναφορά στο σύνολο των περιφερειών της χώρας, προκειμένου να δοθεί η αναγκαία ώθηση στον κατασκευαστικό τομέα κάθε περιφέρειας, ενώ, ταυτόχρονα, θα επιτυγχάνεται ο σκοπός μιας ισόρροπης περιφερειακής ανάπτυξης, μέσω των νέων έργων υποδομής. Για όσα μεγάλα έργα υποδομών δεν μπόρεσαν να ενταχθούν στο Ταμείο Ανάκαμψης, θα χρησιμοποιήσουμε όλα τα διαθέσιμα χρηματοδοτικά εργαλεία, όπως το ΕΣΠΑ 2021-2027, τη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Τράπεζα Επενδύσεων καθώς και τις Συμπράξεις Δημόσιου – Ιδιωτικού Τομέα, που είναι πολύ ψηλά στην ατζέντα της πολιτικής μας στον χώρο των υποδομών.
Τι γίνεται με τη Γραμμή 4 του Μετρό; Πότε πιστεύετε ότι θα ξεκινήσουν οι εργασίες; Στη Θεσσαλονίκη τι θα γίνει;
Αρχικά, να τονίσουμε την ιδιαίτερη σημασία που έχουν τα δύο έργα, αφού θα αποσυμφορήσουν τον κυκλοφοριακό φόρτο των δύο πόλεων. Μάλιστα, γνωρίζουμε πολύ καλά τον καθοριστικό ρόλο που θα έχουν στην περαιτέρω οικονομική ανάπτυξη των πόλεων και γι’ αυτό αποτελούν και προτεραιότητα στον σχεδιασμό μας. Για τη Γραμμή 4 του Μετρό της Αθήνας, ύστερα από καθυστερήσεις πολλών ετών, το μεγαλύτερο δημόσιο έργο που θα γίνει στην Ελλάδα τα επόμενα χρόνια επιτέλους ξεκινά: Η Αττικό Μετρό ΑΕ υπέγραψε με την ανάδοχο τη σύμβαση για την υλοποίηση των πρόδρομων εργασιών του Τμήματος Α’ της Γραμμής 4 του Μετρό της Αθήνας και το αμέσως επόμενο διάστημα θα αρχίσουν να εγκαθίστανται τα εργοτάξια στους χώρους όπου θα γίνουν οι νέοι σταθμοί. Για το κύριο έργο, η σύμβαση προβλέπεται να υπογραφεί στις αρχές του καλοκαιριού και σε οκτώ έτη αναμένεται να ολοκληρωθεί η κατασκευή του Τμήματος Άλσος Βεΐκου-Γουδή. Για το Μετρό της Θεσσαλονίκης επιλέξαμε να έχουμε και τα αρχαία και το έργο. Έχουμε δεσμευτεί ότι το Μετρό θα λειτουργήσει εντός του 2023 και τα χρονοδιαγράμματά μας τα τηρούμε. Ακούσαμε εσχάτως ότι οι εργασίες για το τμήμα της ΕΟ Πάτρας-Πύργου θα ξεκινήσουν εντός του 2021. Είναι ένα ρεαλιστικό χρονοδιάγραμμα; Στόχος μας είναι να ανταποκρινόμαστε στα χρονοδιαγράμματα που βάζουμε και τη δεδομένη χρονική περίοδο περιμένουμε την έγκριση από την DG COMP για την υπογραφή της ενσωμάτωσης του έργου στη Σύμβαση Παραχώρησης της Ολυμπίας Οδού και αμέσως μετά, και σίγουρα εντός του 2021, θα ξεκινήσουν οι εργασίες. Θέλουμε το έργο να έχει ολοκληρωθεί μέσα στο 2024 και θα το καταφέρουμε. Στο σημεία αυτό είναι σημαντικό να αναφερθεί ότι, για τον συγκεκριμένο οδικό άξονα, έχουμε δημοπρατήσει έργα για οδική ασφάλεια προϋπολογισμού 30 εκατ. ευρώ. Τα έργα αυτά αναμένεται να ξεκινήσουν μέχρι το φθινόπωρο, συμβάλλοντας ουσιαστικά στη μείωση των τροχαίων ατυχημάτων, που συμβαίνουν με μεγάλη συχνότητα στην περιοχή.
Τι θα γίνει με τον ΒΟΑΚ, όπου πάλι είχαμε πρόσφατα ένα τραγικό τροχαίο δυστύχημα;
Πότε θα δρομολογηθούν οι διαδικασίες για τη σύμβαση παραχώρησης; Το έργο του ΒΟΑΚ αποτελεί ένα τυπικό παράδειγμα έργου που είχε παραμείνει για δεκαετίες σε απραξία, καθώς περίσσευαν οι υποσχέσεις για την κατασκευή του, γνωρίζοντας ότι η συνεισφορά του θα είναι πολυεπίπεδη τόσο στην ταχύτερη και ασφαλέστερη μεταφορά κατοίκων και εμπορευμάτων, μειώνοντας σημαντικά τον δείκτη τροχαίων ατυχημάτων που αποτελούν μάστιγα στην περιοχή, όσο και προκαλώντας μια αλματώδη ανάπτυξη της εμπορικής δραστηριότητας των εξυπηρετούμενων περιοχών. Για όλους τους παραπάνω λόγους, το συγκεκριμένο έργο αποτέλεσε εξαρχής βασικό αντικείμενο του προγραμματισμού μας, βάζοντάς το ξανά σε τροχιά υλοποίησης. Βάσει των χρονοδιαγραμμάτων μας για το τμήμα της παραχώρησης του ΒΟΑΚ, έχει ήδη ολοκληρωθεί η α’ φάση της διαγωνιστικής διαδικασίας για την προεπιλογή των συμμετεχόντων και τις επόμενες ημέρες θα υποβληθεί η ΜΠΕ για το έργο, ενώ η ανακήρυξη αναδόχου αναμένεται εντός του 2023.