Γράφει η Κωνσταντίνα Κωνσταντίνου
Φέτος τα Χριστούγεννα πήραμε στα χέρια μας τον Εκκλησιαστή όπως αυτός μεταφράστηκε και κυκλοφόρησε προσφάτως από τις νεοσύστατες εκδόσεις Δώμα. Πρόκειται για την συνέχεια μιας πολλά υποσχόμενης φιλοσοφικής σειράς εκδόσεων που ξεκίνησε με την κυκλοφορία της Ελευθερίας του Επίκτητου και σίγουρα ενθουσίασε με την συγκεκριμένη κυκλοφορία.
Πριν μιλήσουμε για το βιβλίο όμως αξίζει να αναφερθούν λίγα λόγια για τις εκδόσεις Δώμα, όχι για κανένα άλλο λόγο παρά μόνο για την αξιέπαινη απόφαση και προσπάθεια να ανοίξει εκδοτικός οίκος μέσα σε μια αρκετά δυσμενή εποχή για την επιχειρηματικότητα στην χώρα μας και πολύ περισσότερο για τον χώρο του βιβλίου και δη εντύπου.
Πρόκειται για έναν εκδοτικό που με πολύ απλές και προσιτές μεταφράσεις φιλοδοξεί να φέρει τον κόσμο κοντά στην φιλοσοφία, κοντά στα κείμενα του. Και κάτι τέτοιο είναι πράγματι εμφανές αν κρίνει κανείς τα βιβλία… από το εξώφυλλό τους.
Ευχόμαστε τύχη αγαθή σε τέτοιες προσπάθειες καθώς το λιγότερο που μπορούμε να κάνουμε είναι να τις επαινούμε.
Στοιχεία Έκδοσης:
· Απόδοση: Θάνος Σαμαρτζής
· Εκδόσεις: Δώμα
· Αριθμός Σελίδων: 128
· Έτος έκδοσης: 2017
Ο Εκκλησιαστής είναι σίγουρα ένα βιβλίο- μυστήριο, από κάθε άποψη. Ζήτημα Νούμερο 1: Ο συγγραφέας του είναι άγνωστος. Ζήτημα Νούμερο 2: Ενώ ο τίτλος και το περιεχόμενο του παραπέμπουν έντονα στο θρησκευτικό στοιχείο, μέσω της υπερβολής και του συχνού μηδενισμού όλου του νοήματος του περιεχομένου σε διάφορα σημεία καταλήγει να μπερδεύει τον αναγνώστη και να το απομακρύνει από μια τέτοια εντύπωση.
Σίγουρα έχουμε στα χέρια μας ένα φιλοσοφικό κείμενο που δίνει τροφή για σκέψη, δημιουργεί πολλαπλά ερωτήματα και αναδεικνύει τα συναισθήματα του αναγνώστη όσον αφορά την αντιμετώπιση του ίδιου στην ζωή, αλλά και του κάθε ανθρώπου εν γένει.
Πρόκειται για ένα έντονα ποιητικό κείμενο που πότε γίνεται υπεραισιόδοξο πότε δυσβάσταχτα απαισιόδοξο ακολουθώντας το αφήγημα της ανθρώπινης ψυχής σε άριστο βαθμό.
Μετά το τέλος του κυρίως κείμενου έχουμε ένα επίμετρο με αναλύσεις για τον εκκλησιαστή από τον μεταφραστή του. Εδώ οφείλουμε να παραδεχτούμε για μια ακόμα φορά πως οι εκδόσεις Δώμα τηρούν τις υποσχέσεις τους, μιας και έχουμε μια
ανάλυση φιλοσοφικού κειμένου τόσο απλή και παράλληλα τόσο εμπλουτισμένη που ο απλός αναγνώστης που δεν έχει ασχοληθεί ξανά με την φιλοσοφία μπορεί να κατανοήσει άριστα τα ζητήματα του κειμένου ενώ ο πιο ψαγμένος αναγνώστης και πάλι πληροφορείται χωρίς να κουράζεται μέχρι τέλους.
Καλογραμμένο, φροντισμένο και με πολύ καλή επικοινωνιακή δουλειά εκ μέρους του εκδοτικού όχι μόνο ο Εκκλησιαστής αλλά κάθε βιβλίο της φιλοσοφικής σειράς «Τα Στοιχειώδη» είναι πολλά υποσχόμενο. Αναμένουμε νέες εκδόσεις τους.
Από το οπισθόφυλλο του βιβλίου
«Όλα για το τίποτα, είπε ο Εκκλησιαστής. Όλα είν’ ανώφελα, όλα για το τίποτα.
Μία είναι η μοίρα των ανθρώπων, δίκαιων και άδικων, φτωχών και πλούσιων, δούλων και ελεύθερων: ο θάνατος. Τα καλά θα χαθούν. Οι προσπάθειες θ’ αποτύχουν. Τα όνειρα θ’ αποδειχτούνε χίμαιρες. Μα οι έγνοιες δε θα κοπάσουν.
Ο Εκκλησιαστής παραμένει ένα αίνιγμα. Την ίδια στιγμή που χαρακτηρίζεται ως το σκοτεινότερο κείμενο της παγκόσμιας λογοτεχνίας, ο Εκκλησιαστής περιγράφεται και σαν ένας φιλοσοφικός ύμνος στη χαρά. Ίσως γιατί τόλμησε να βυθιστεί πέρα ώς πέρα στο σκοτάδι της ματαιότητας, για να βρει ένα πράγμα αληθινά φωτεινό.
Η χαρά του κόπου. Αυτό είναι το μερτικό του ανθρώπου, το μόνο πράγμα που αξίζει στις μετρημένες μέρες της ζωής του. Μα οι έγνοιες δε θα κοπάσουν.
Ανώφελο κι αυτό, ανεμοκυνηγητό.
Ο Εκκλησιαστής γράφτηκε κατά πάσα πιθανότητα τον 3ο αιώνα π.Χ. Περιλαμβάνεται στην εβραϊκή Βίβλο και τη χριστιανική Παλαιά Διαθήκη.»