Ενώ στην παγκόσμια αγορά καταγράφεται μια τάση αποκαθήλωσης και εξορθολογισμού των μπακάλικων… εξπρές στην ελληνική αγορά των online σούπερ μάρκετ, αξίας 306 εκατ. ευρώ το 2023, επικρατεί χαρά μεγάλη, ακόμη και παρά το γεγονός ότι 6 πλατφόρμες που δραστηριοποιούνταν στο q-commerce έχουν κατεβάσει ρολά τα τελευταία δύο – δυόμισι χρόνια.
Έτσι λοιπόν, την ώρα που και οι κολοσσοί ξεφουσκώνουν, όπως για παράδειγμα η τουρκική Getir, που στο απόγειο της δόξας της αποτιμήθηκε σε σχεδόν 12 δισεκατομμύρια δολάρια και η οποία πριν λίγες μέρες έβαλε λουκέτο στις δραστηριότητές της σε ΗΠΑ και Ευρώπη, επικεντρώνοντας τους οικονομικούς της πόρους στη γενέτειρά της, στην μικρή Ελλάδα το ηλεκτρονικό εμπόριο άμεσης παράδοσης ειδών σούπερ μάρκετ (quick commerce, fast delivery ή όπως αλλιώς ονομάζεται) αυξάνεται σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς με +25%. Στον αντίποδα, το next day delivery (παράδοση σε 6 – 48 ώρες) ανεβαίνει μεν, όχι με τους ρυθμούς του q-commerce δε.
Οι λόγοι σύμφωνα με τις ίδιες πηγές έχουν να κάνουν με την αλλαγή του τρόπου ζωής (λιγότερος χρόνος, περισσότερες ώρες στη δουλειά κ.λπ.), τις προσφορές, αλλά κυρίως με τις προτιμήσεις των νεαρότερων καταναλωτών που έχουν μεγαλύτερη εξοικείωση με τις ηλεκτρονικές συσκευές και θέλουν αμεσότητα στις παραδόσεις, εντάσσοντας αυτές τις υπηρεσίες στην καθημερινή τους ρουτίνα.
Το efood δεν είναι πλέον… μονογαμικό
Οι προσδοκίες των μεγάλων ελληνικών σούπερ μάρκετ από τις διαδικτυακές πωλήσεις αποτυπώνονται πλέον και στο πως η εν λόγω αγορά αλλάζει.
Στη… μονογαμική σχέση του efood με την Σκλαβενίτης παρείσφρησε πριν λίγες μέρες η ΑΒ Βασιλόπουλος, καθώς μέσω της γνωστής ηλεκτρονικής πλατφόρμας εκτός από τον κορυφαίο λιανέμπορο της χώρας γίνεται παραγγελιοληψία και διανομή προϊόντων και για τη θυγατρική του ομίλου Ahold-Delhaize.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος πέρα από το άβατο του Αγίου Όρους, όπου θα ανοίξει κατάστημα στις αρχές Ιουνίου, σπάει και το άβατο του efood μιας και η παύση λειτουργίας της InstaShop στην Ελλάδα στα τέλη του περασμένου Δεκεμβρίου (σ.σ. είχε πωληθεί στον γερμανικό κολοσσό της Delivery Hero, που στην Ελλάδα τον γνωρίζουμε μέσω της efood, έναντι του αστρονομικού ποσού των 360 εκατ. δολαρίων) δημιούργησε την ανάγκη για άνοιγμα των… οριζόντων της πλατφόρμας.
Θυμίζουμε ότι η InstaShop συνεργαζόταν με τις αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, MyMarket, Bazaar και Θανόπουλος. Μάλιστα δεν αποκλείεται εκτός από την ΑΒ Βασιλόπουλος το efood να προχωρήσει το επόμενο διάστημα και σε συνεργασία και με άλλες αλυσίδες.
Σύμφωνα με όσα αναφέρονται στο site του efood η παράδοση για τα προϊόντα της ΑΒ Βασιλόπουλος γίνεται σε 20 – 25 λεπτά ενώ η ελάχιστη παραγγελία είναι 20 ευρώ.
Όσον αφορά τη Σκλαβενίτης, συνεχίζει τη συνεργασία της με το efood (παράδοση 6-48 ώρες, ελάχιστη παραγγελία 30 ευρώ, Delivery 2,50 ευρώ, ενώ ενεργή είναι και η υπηρεσία Sklavenitis Express, που λειτουργεί επίσης μέσω της γνωστής πλατφόρμας, δίνοντας τη δυνατότητα για ηλεκτρονικά ψώνια από 2.500 κωδικούς με παράδοση σε 40 – 45 λεπτά.
Αν θα υπάρξει απάντηση και από τον Σκλαβενίτη, δηλαδή εάν θα διευρύνει την παρουσία του και στην έτερη μεγάλη πλατφόρμα της ελληνικής αγοράς, τη Wolt, η οποία συνεργάζεται με τις αλυσίδες ΑΒ Βασιλόπουλος, Μy Market, Μασούτης και Κρητικός, μένει να το δούμε στο άμεσο μέλλον.
Ας σημειωθεί ότι συνολικά το 2023 η μέση αξία του ηλεκτρονικού «καλαθιού» διαμορφώθηκε σε 80,6 ευρώ από 78 ευρώ το 2022. Ο δε τζίρος των ηλεκτρονικών σούπερ μάρκετ, συμπεριλαμβανομένου του ΦΠΑ, εκτιμάται σε 306 εκατ. ευρώ και αποτελεί περίπου το 3%-3,5% του συνολικού τζίρου της οργανωμένης λιανικής τροφίμων. Ωστόσο πρόκειται για μια δραστηριότητα, που προς το παρόν δεν αποφέρει κέρδη στα σούπερ μάρκετ.
Εξ ου και έχουν αρχίσει κινήσεις από την πλευρά των επιχειρήσεων για να αντιστραφεί αυτή η κατάσταση. Η αύξηση των χρεώσεων στις αποστολές των ηλεκτρονικών παραγγελιών είναι μία από αυτές.
Με βάση υπολογισμούς στελεχών της οργανωμένης λιανικής, για να είναι κερδοφόρα η διαδικασία της διανομής προϊόντων για τις αλυσίδες, η χρέωση στη διανομή πρέπει να κινείται τουλάχιστον στο 10% της συνολικής αξίας της κάθε παραγγελίας.
Να σημειωθεί, πως οι χρεώσεις στη μεταφορά και διανομή αγαθών αποτελεί πάγια πρακτική των σούπερ μάρκετ τόσο σε Αμερική, όσο και σε Ευρώπη, όπου εφαρμόζεται ένα μοντέλο ετησίων συνδρομών, το οποίο τις περισσότερες φορές περιλαμβάνει μία δωρεάν παράδοση σε εβδομαδιαία βάση. Μάλιστα υπάρχουν και διάφοροι περιορισμοί ανάλογα με την αλυσίδα. Ενδέχεται για παράδειγμα, να μην επιτρέπουν τη μεταφορά αλκοολούχων ποτών σε γυάλινες φιάλες ή να εφαρμόζεται επιπρόσθετη χρέωση αν η παραγγελία περιλαμβάνει τέτοιου είδους εύθραυστα και βαριά προϊόντα.
Τι συμβαίνει στον κόσμο
Αν και το γνωστό μας delivery (παράδοση γευμάτων), όπως και οι online αγορές ειδών παντοπωλείου υπήρχαν εδώ και χρόνια, ήταν η πανδημία που πυροδότησε το εκτεταμένο κύμα της διαδικτυακής παράδοσης όπου όλα είναι ζήτημα χρόνου.
Ενδεικτική είναι η πορεία των παγκόσμιων εσόδων του κλάδου: Από έσοδα 370 δισεκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ για υπηρεσίες παράδοσης γευμάτων και ειδών παντοπωλείου το 2019, τα έσοδα αυξήθηκαν κατά περίπου 178% μέσα στην 4ετία έως το 2023, με αποτέλεσμα οι συνολικές καθαρές πωλήσεις να φθάσουν σε 1,03 τρισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ. Κατά την ίδια περίοδο, οι πωλήσεις παράδοσης ειδών παντοπωλείου ξεπέρασαν τα γεύματα, καθώς τα παγκόσμια έσοδα το 2023 ανήλθαν σε 640 δισεκατομμύρια δολάρια ΗΠΑ έναντι 390 δισεκατομμυρίων δολαρίων για την παράδοση γευμάτων.
Οι προβλέψεις για τα επόμενα χρόνια δείχνουν ότι τα έσοδα από παράδοση ειδών παντοπωλείου θα παρουσιάσουν μεγαλύτερη αύξηση σε σύγκριση με την παράδοση γευμάτων, η οποία αναμένεται να σημειώσει πιο μέτριες επιδόσεις.
Οι αναλυτές επισημαίνουν ότι εφόσον υπάρξει αύξηση της προσφοράς και της ευκολίας, δηλαδή ταχύτεροι χρόνοι παράδοσης, μεγαλύτερη προσβασιμότητα και κατάλληλη γκάμα προϊόντων, ο μέσος καταναλωτής θα μπορούσε να ξοδέψει έως και 606 δολάρια ΗΠΑ το 2028 αγοράζοντας ηλεκτρονικά είδη παντοπωλείου από 505 δολάρια εφέτος και 464 δολάρια το 2023 (εκτιμήσεις της Statista).
ΠΗΓΗ: ot.gr