Σε μια προσπάθεια να αναπληρώσει τα χαμένα έσοδα εξαιτίας των δυτικών κυρώσεων, αλλά και να εκμεταλλευτεί την αυξημένη ζήτηση σε υγροποιημένο φυσικό αέριο, κυρίως στις «φιλικές χώρες» η μόσχα σχεδιάζει να τριπλασιάσει την εξαγωγική της ικανότητα LNG έως το 2030, με τέσσερις νέους τερματικούς σταθμούς στην Αρκτική.
Από τις 24 Φεβρουαρίου 2022, η Ρωσία έχει συγκεντρώσει περισσότερα από 600 δισεκατομμύρια δολάρια σε κέρδη από τις εξαγωγές ορυκτών καυσίμων και σπεύδει να αναπτύξει νέα πεδία στη Σιβηρία και την Αρκτική .
Με δεδομένο ότι οι ρωσικές εξαγωγές LNG δεν καλύπτονταν από διεθνείς κυρώσεις και περιοριστικά μέτρα, το 2022 και το 2023 η χώρα κατάφερε να καταγράψει σημαντική αύξηση στα σχετικά έσοδα , προμηθεύοντας όγκους ρεκόρ στις παγκόσμιες αγορές και στοχεύοντας σε περαιτέρω ταχεία επέκταση.
Ως εκ τούτου, το Κρεμλίνοσχεδιάζει να τριπλασιάσει σχεδόν την εξαγωγική της ικανότητα LNG έως το 2030, από τους σημερινούς 35 εκατομμύρια τόνους ετησίως σε 100 εκατομμύρια τόνους ετησίως και να καταλάβει τουλάχιστον το 20% της παγκόσμιας αγοράς LNG. Για να το πετύχει αυτό, στοχεύει να κατασκευάσει τέσσερις νέους τερματικούς σταθμούς LNG στην Αρκτική, επιπλέον του υπάρχοντος Yamal LNG.
Τι συμβαίνει με το Arctic LNG 2
Πρωταγωνιστικό ρόλο στο ρωσικό σχέδιο να ενισχύσει το παγκόσμιο μερίδιο της στην παγκόσμια αγορά υγροποιημένου φυσικού αερίου, παίζει η κατασκευή του τερματικού σταθμού LNG 2 της Αρκτικής.
Πριν από τη ρωσική εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, το Arctic LNG 2 σχεδιαζόταν να φτάσει σε πλήρη χωρητικότητα σχεδόν 20 εκατομμυρίων τόνων LNG ετησίως έως το 2026
Ωστόσο, ακριβώς την ώρα που ξεκίνησε η παραγωγή LNG, το έργο της κοινής επιχείρησης δέχτηκε ένα βαρύ πλήγμα από τις κυρώσεις των ΗΠΑ, καθώς οι ξένοι συμμετέχοντες ανακοίνωσαν ανωτέρα βία και αρνήθηκαν την ανάληψη LNG από αυτό στο πλαίσιο των προηγουμένως αναμενόμενων μακροπρόθεσμων συμβάσεων.
Υπενθυμίζεται ότι τον περασμένο Νοέμβριο το Υπουργείο Εξωτερικών των ΗΠΑ επέβαλε κυρώσεις στην ARCTIC LNG 2 LLC, τον φορέα εκμετάλλευσης του έργου Arctic LNG 2, στο οποίο η Novatek κατέχει το πλειοψηφικό μερίδιο 60%. Η γαλλική TotalEnergies, η ιαπωνική Mitsui και οι κινεζικές εταιρείες CNPC και CNOOC, οι οποίες κατέχουν μερίδιο 10% της κοινής επιχείρησης Arctic LNG 2, αποφάσισαν όλες να συμμορφωθούν με τις κυρώσεις των ΗΠΑ.
Υπό αυτές τις συνθήκες, η Novatek είναι πιθανό να δοκιμάσει την εμπορία LNG από το εγκεκριμένο έργο σε αγορές spot.
Ο Arctic LNG-2 είναι το τρίτο μεγαλύτερο έργο LNG της χώρας, μετά το Sakhalin 2 στον Ειρηνικό υπό την ηγεσία της Gazprom και το Yamal LNG, επίσης υπό τον έλεγχο της Novatek.
Αυτό που ξεχωρίζει το Arctic LNG-2 είναι το χρονοδιάγραμμα της συνεχιζόμενης κατασκευής του και η συμμετοχή πολλών δυτικών εταιρειών που προμηθεύουν τον εξοπλισμό υψηλής τεχνολογίας τους.
Πρόσφατες αναφορές των μέσων ενημέρωσης από τη γερμανική ZDF /Der Spiegel και τη γαλλική Le Monde δείχνουν ότι δυτικές εταιρείς , συμπεριλαμβανομένου του γερμανικού ομίλου Linde και της γαλλικής Technip Energies, επιτρέοουν την ανάπτυξη του Arctic LNG-2. Τα στοιχεία των ρωσικών τελωνείων αποκαλύπτουν ότι από την εισβολή στην Ουκρανία, η κορυφαία εμπορική εταιρεία του έργου στη Ρωσία έχει εφοδιαστεί με εξοπλισμό από την Ευρώπη αξίας 400 εκατομμυρίων δολαρίων ΗΠΑ.
Ο σημαντικός βιομηχανικός παίκτης της Γερμανίας Linde Group συνήψε μια κοινοπραξία με μια ρωσική εταιρεία στην Αγία Πετρούπολη, προκειμένου να διασφαλίσει την παραγωγή εναλλάκτη θερμότητας, οι οποίοι είναι κρίσιμοι για τη μετατροπή του φυσικού αερίου στην υγρή του μορφή. Η γαλλική Technip διαδραμάτισε κεντρικό ρόλο στη διαχείριση της κατασκευής του Arctic LNG-2 από το 2019 και η εταιρεία συνέχισε να προμηθεύει τα προϊόντα της στη Ρωσία όλο το καλοκαίρι του 2022.
Ενώ η παράκαμψη των κυρώσεων είναι δύσκολο να αποδειχθεί για όλα τα εμπλεκόμενα μέρη, ένα πράγμα είναι σαφές: οι δυτικές εταιρείες επέτρεψαν την κατασκευή του τεράστιου ρωσικού έργου LNG-2 της Αρκτικής.
Το πρόβλημα μεταφοράς
Το μεγαλύτερο πρόβλημα που αντιμετωπίζει η Novatek είναι η υλικοτεχνική συμφόρηση, καθώς διαθέτει μόνο τρία νέα δεξαμενόπλοια LNG κατηγορίας πάγου , τα οποία ανήκουν απευθείας στην εταιρεία και φέρουν τη ρωσική σημαία. Καθώς οι κυρώσεις της ΕΕ απαγορεύουν την πρόσβαση σε λιμάνια των κρατών μελών για τέτοια σκάφη, δεν θα μπορούν να πραγματοποιούν απευθείας παραδόσεις στην Ευρώπη.
Ωστόσο, η Novatek έχει επίσης πρόσβαση σε έναν επιπλέον στόλο 15 δεξαμενόπλοιων Arc-7 που παρέχουν υπηρεσίες αποστολής για τον υπάρχοντα τερματικό σταθμό Yamal LNG. Από τα 15 επιχειρησιακά δεξαμενόπλοια LNG κατηγορίας πάγου που επιτρέπουν επί του παρόντος εξαγωγές ρωσικού LNG, 11 είναι ασφαλισμένα στο Ηνωμένο Βασίλειο και τρία στη Νορβηγία.
Σύμφωνα με άρθρο του Andrii Zhupanyn, προέδρου της επιτροπής για την πολιτική φυσικού της ουκρανικής Verkhovna Rada στο Euractiv, εταιρείες νηολογημένες στην ΕΕ λειτουργούν ως διαχειριστές εννέα από αυτά τα πλοία, ενώ οι νηολογημένες στο Ηνωμένο Βασίλειο διαχειριστές πλοίων καλύπτουν άλλα πέντε πλοία.
Ως εκ τούτου, οι σύμμαχοι της Ουκρανίας έχουν ισχυρή μόχλευση στις ρωσικές εξαγωγές LNG.
Νέος στόλος
Η Ρωσία κοιτάζει τη διαδρομή της Βόρειας Θάλασσας κατά μήκος του Αρκτικού Ωκεανού για να προμηθεύσει τα φορτία προς τα ανατολικά, για να μειώσει το χρόνο και το κόστος της διάθεσης των καυσίμων της στην αγορά.
Η διαδρομή μπορεί να μειώσει τον χρόνο παράδοσης στην Ασία από την Ευρώπη έως και 40% σε σύγκριση με τη Διώρυγα του Σουέζ, σύμφωνα με αξιωματούχους της ρωσικής κυβέρνησης.
ICE-class TANKERS
Σύμφωνα με τη Novatek, 15 δεξαμενόπλοια κατηγορίας Arc7 ice, ικανά να κόψουν πάγο πάχους 2 μέτρων, θα κατασκευαστούν στο ρωσικό ναυπηγείο Zvezda για το Arctic LNG 2.
Έξι ακόμη δεξαμενόπλοια Arc7 επρόκειτο να κατασκευαστούν από την Hanwha Ocean, πρώην Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering, συμπεριλαμβανομένων τριών που παραγγέλθηκαν από την ιαπωνική Mitsui OSK Lines και τρία από τον κορυφαίο όμιλο δεξαμενόπλοιων της Ρωσίας Sovcomflot .
Ωστόσο, τρία δεξαμενόπλοια που παραγγέλθηκαν από τη Sovcomflot ακυρώθηκαν λόγω κυρώσεων κατά της Ρωσίας, δήλωσε η Hanwha.
Τα δεξαμενόπλοια κατηγορίας πάγου έχουν συνήθως διπλό κύτος – ενισχυμένες δομές για να αντέχουν την πίεση του πάγου – και ενισχυμένους έλικες.
Μέχρι στιγμής έχουν κατασκευαστεί μόνο τρία κατάλληλα δεξαμενόπλοια αερίου για το Arctic LNG 2, σύμφωνα με δημόσιες πληροφορίες: τα σκάφη Alexei Kosygin, Pyotr Stolypin και Sergei Witte.
Ο Αντρέι Κλέπαχ, επικεφαλής οικονομολόγος στην κρατική τράπεζα VEB, ανέφερε ότι η Ρωσία είναι πιθανό να έχει έτοιμη την κατάλληλη υποδομή μόνο μετά το 2030.
«Πιστεύω ότι δεν πρόκειται μόνο για παγοθραυστικά, αλλά για τα πλοία μεταφοράς αερίου κατηγορίας πάγου – δεν υπάρχουν ακόμη τέτοια σκάφη», είπε.
Ο Andrii Zhupanyn υπογραμμίζει ότι μέχρι σήμερα, η Samsung είχε σταματήσει την κατασκευή πλοίων μεταφοράς LNG για το Arctic LNG 2 λόγω των αμερικανικών κυρώσεων. Η Samsung είχε αρχικά συμβόλαια για 15 μεταφορείς, αλλά σταμάτησε την παραγωγή εξαρτημάτων και εξοπλισμού για τα πλοία .
Νέοι οδοί
Παράλληλα, η Ρωσία στοχεύει να πραγματοποιήσει εξαγωγές υγροποιημένου φυσικού αερίου όλο το χρόνο από την Αρκτική στην Ασία μέσω της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας το 2024.
Εάν η Ρωσία καταφέρει να επεκτείνει περαιτέρω τις εξαγωγές LNG της και να δημιουργήσει υποδομές κατά μήκος της διαδρομής της Βόρειας Θάλασσας, αυτό θα παράσχει στη Μόσχα πρόσθετους πόρους .
πηγή: energypress,gr