Γράφει η Εκάβη Σέχη
Βλέποντας το καινούριο λογότυπο του ΕΟΤ για τον ελληνικό τουρισμό, το ελάχιστο που μπορούμε να αισθανθούμε είναι ντροπή. Όχι επειδή είναι ένα λογότυπο κυριολεκτικά στερημένο από δημιουργικότητα, έμπνευση, ευφερετικότητα και επικοινωνιακά μηνύματα, αλλά επειδή αυτό το ακαλαίσθητο project συμβολίζει έναν από τους τομείς στους οποίους η Ελλάδα κατέχει την πρωτοκαθεδρία.
Πρόκειται για ένα λογότυπο που στηρίζεται αποκλειστικά στην έλλειψη. Έλλειψη ουσίας, χαρακτήρα, φαντασίας και φιλοξενίας. Μοναδικά του χαρακτηριστικά είναι ένα γαλάζιο φόντο και η γραμματοσειρά serif στην φράση ‘’all time classic’’ που μας παραπέμπει ίσως σε διαφήμιση κάποιου μέτριου οίκου μόδας για να επανέλθει ένα κομμάτι από την συλλογή του ξανά στην μόδα, καθώς είναι σαν το μαύρο φορεματάκι που κάθε γυναίκα πρέπει να έχει στην γκαρνταρόμπα της.
Πίσω από όλα αυτά δεν κρύβεται ένας ατάλαντος marketer ο οποίος διέθεσε αντιπαραγωγικά το χρόνο του. Κρύβεται κάτι χειρότερο. Κρύβεται έλλειψη οράματος. Και όταν δεν υπάρχει όραμα, δεν υπάρχει και ελπίδα. Τα λογότυπα είναι ώρες έρευνας και μελέτης και έχουν δημοσιευτεί χιλιάδες άρθρα για την σημαντικότητα τους και πόσο επηρεάζουν –θετικά και αρνητικά- την ψυχολογία των καταναλωτών. Είναι σημαντικό κομμάτι της εταιρικής ταυτότητας ενός οργανισμού και εμείς για άλλη μια φορά δώσαμε βάση στη προχειρότητα και την τεμπελιά.
Έγινε έρευνα για τις προτιμήσεις των καταναλωτών; Αξιολογήθηκαν τα αποτελέσματα με κριτήρια που εξ αρχής έπρεπε να θέσουν ώστε να δουν τις πολιτικές τιμολόγησης και προώθησης; Όσο για το κόστος των 10.000 ευρώ, είναι πραγματικά πρόκληση.
Το όλο ζήτημα θα έπρεπε να είχε διευθετηθεί εντελώς διαφορετικά, ωστόσο για ακόμη μία φορά υιοθετήθηκαν αντιδημοκρατικές και κρυφές στρατηγικές αποκλείοντας την πιθανότητα βελτιστοποιήσεως του αποτελέσματος μέσω της συλλογικότητας. Συγκεκριμένα, όπως θα συνέβαινε και σε ξένες χώρες, θα ήταν μία πολύ καλή ιδέα να προκηρυχθεί διαγωνισμός ανάμεσα σε διάφορα πανεπιστημιακά ιδρύματα της χώρας, όπου θα είχαν τη δυνατότητα πολλοί φοιτητές να παρουσιάσουν την ιδέα τους και εν συνεχεία να επιλεγεί η καλύτερη δημιουργία από επαγγελματίες του είδους ή μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας. Σε τέτοια περίπτωση το απαιτούμενο budget θα ήταν σαφώς μικρότερο. Δε συνέβη όμως κάτι τέτοιο, γιατί λεφτά για ξόδεμα υπάρχουν.
Συνοψίζοντας, το πενιχρό και ακαλαίσθητο λογότυπο αποδεικνύει και κάτι άλλο. Πόσο πίσω βρίσκεται ο τομέας του marketing στην Ελλάδα. Η γνώση υπάρχει, το διαδίκτυο υπάρχει, κάθε πληροφορία είναι one click away, το θέμα είναι να βρεθεί όρεξη για βελτίωση και αποτελεσματική προβολή των πλεονεκτημάτων του τόπου μας.