Στα θετικά νέα της ημέρας είναι η είδηση ότι το πετρέλαιο θέρμανσης θα είναι μειωμένο για τον φετινό χειμώνα. Η τιμή του θα κυμανθεί στα 85 λεπτά το λίτρο, σύμφωνα με εταιρίες εμπορίας καυσίμων.
Σύμφωνα με το Newsroom ΔΟΛ, η τιμή του πετρελαίου αναμένεται, δηλαδή, να είναι σημαντικά χαμηλότερη σε σχέση με πέρυσι, οπότε στην έναρξη της περιόδου θέρμανσης κυμάνθηκε στο 1-1,1 ευρώ το λίτρο, μείωση που οφείλεται στην αποκλιμάκωση των διεθνών τιμών του πετρελαίου.
Ανοιχτό παραμένει, ωστόσο, το καθεστώς που θα ισχύσει φέτος για το επίδομα πετρελαίου θέρμανσης το οποίο κατά την περσινή περίοδο ήταν 35 λεπτά ανά λίτρο πετρελαίου για τους δικαιούχους όλης της χώρας, με διαφοροποίηση της επιδοτούμενης ποσότητας ανάλογα με την κλιματική ζώνη. Η συμφωνία με τους πιστωτές προβλέπει περιορισμό του σχετικού κονδυλίου κατά 50% και τα σενάρια είναι τα εξής:
1. Αν το επίδομα παραμείνει στα 35 λεπτά και περιοριστούν οι δικαιούχοι με την εφαρμογή αυστηρότερων εισοδηματικών, περιουσιακών κριτηρίων τότε η τιμή του πετρελαίου με την επιδότηση πέφτει στα 50 λεπτά το λίτρο.
2. Αν μειωθεί κατά 50% το ύψος της επιδότησης χωρίς να αλλάξουν τα κριτήρια για τους δικαιούχους, τότε η τιμή με την επιδότηση πέφτει στα 68 λεπτά.
Σύμφωνα με τον πρόεδρος του Συνδέσμου των Εταιριών Εμπορίας Πετρελαιοειδών, Γιάννη Αλυγιζάκη, τα διαφυγόντα έσοδα από το λαθρεμπόριο καυσίμων κυμαίνονται από 125 εκατ. στο πιο συντηρητικό σενάριο, έως 300 εκατ. ευρώ στο πιο ακραίο σενάριο με πιο λογική εκτίμηση την απώλεια 225 εκατ. ευρώ. Οι βασικές μέθοδοι νοθείας και λαθρεμπορίου περιλαμβάνουν τη χρήση πετρελαίου θέρμανσης αντί για κίνησης, τη διακίνηση αφορολόγητου ναυτιλιακού πετρελαίου στην εσωτερική αγορά, εικονικές εξαγωγές, νοθεία βενζίνης και πετρελαίου με διαλύτες (τολουόλιο κλπ), μεθανόλη, κ.α.
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Συνδέσμου, το 98% των πρατηρίων (4.943 από 5.062) έχουν εγκαταστήσει σύστημα ελέγχου εισροών – εκροών και το 94% (4.759) έχουν συνδεθεί με το υπουργείο Οικονομικών (ΓΓΠΣ) και μεταδίδουν στοιχεία.
Την ίδια ώρα, λόγω μεγάλης έλλειψης προσωπικού τα στοιχεία που μεταδίδονται από τα πρατήρια στην ΓΓΠΣ δεν αξιολογούνται, ούτε διασταυρώνονται, οπότε ο έλεγχος παραμένει ανεκπλήρωτος.
Άλλη μία σοβαρή επίπτωση της λιτότητας είναι ότι μετά την κατάργηση της επιδότησης στη μεταφορά καυσίμων στα νησιά, ενδέχεται να γίνουν εισαγωγές καυσίμων από την Τουρκία στα νησιά του Αιγαίου, ενώ σε συνδυασμό με την κατάργηση του μειωμένου ΦΠΑ αναμένεται να πιέσει τις τιμές προς τα πάνω.