Ένα φιλόδοξο σχέδιο δημιουργείται κάτω από τα νερά της Βόρειας Θάλασσας.
Πρόκειται για τον NeuConnect, τον υποθαλάσσιο ενεργειακό διάδρομο, ο οποίος θα συνδέσει απευθείας δύο από τις μεγαλύτερες αγορές ενέργειας της Ευρώπης -τη Βρετανία και τη Γερμανία, επιτρέποντάς τους να μοιράζονται ηλεκτρική ενέργεια χαμηλών εκπομπών άνθρακα πέρα από τα σύνορά τους.
Πρόκειται επί της ουσίας για μια σειρά από καλώδια υψηλής τάσης που επιτρέπουν τη μεταφορά ηλεκτρικής ενέργειας μεταξύ των εθνικών δικτύων. Το έργο NeuConnect των 2,8 δισ. ευρώ θα επιτρέψει τη ροή 1,4 GW ηλεκτρικής ενέργειας προς κάθε κατεύθυνση κατά μήκος 725 χιλιομέτρων (450 μίλια) χερσαίων και υποθαλάσσιων καλωδίων μέσω βρετανικών, ολλανδικών και γερμανικών υδάτων.
Όταν τεθεί σε λειτουργία το 2028, αυτός ο «αόρατος ενεργειακός αυτοκινητόδρομος» θα μπορούσε να προσφέρει αρκετή ηλεκτρική ενέργεια για να τροφοδοτήσει 1,5 εκατομμύρια σπίτια και να μειώσει τις εκπομπές άνθρακα κατά περισσότερο από 13 Mt σε 25 χρόνια.
Επί του παρόντος, το μεγαλύτερο ενιαίο γερμανο-βρετανικό έργο υποδομής, το NeuConnect θα συνδέει το Isle of Grain στη νοτιοανατολική Αγγλία με το Wilhelmshaven, μια πόλη στην ακτή της Βόρειας Θάλασσας της Γερμανίας.
Η πρώτη φάση
Η πρώτη φάση των χερσαίων έργων του Ηνωμένου Βασιλείου για την ενεργειακή σύνδεση NeuConnect ολοκληρώθηκε πρόσφατα.
Το έργο NeuConnect υποστηρίζεται από μια κοινοπραξία επενδυτών που περιλαμβάνει τις Meridiam, Allianz Capital Partners, Kansai Electric Power και TEPCO. Μια κοινοπραξία μεταξύ της Arup και της γερμανικής εταιρείας μηχανικών Fichtner επιβλέπει τη διαχείριση του έργου , ενώ η Prysmian Group σχεδιάζει, κατασκευάζει και εγκαθιστά, δοκιμάζει και θέτει σε λειτουργία το καλώδιο και η Siemens Energy κατασκευάζει τους δύο σταθμούς μετατροπέων σε κάθε άκρο.
Στην πρώτη φάση των χερσαίων έργων για το έργο εγκαταστάθηκαν τρεις υπόγειοι αγωγοί από τον ανάδοχο Prysmian και τον υπεργολάβο Horizon Drilling International. Μαζί, οι αγωγοί έχουν συνολικό μήκος μεγαλύτερο από 1,2 km.
Εντός χρονοδιαγράμματος
Η NeuConnect επεσήμανε ότι οι νέοι αγωγοί ολοκληρώθηκαν σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα, υπογραμμίζοντας ότι χρειάστηκαν 12.000 ανθρωποώρες. Η Prysmian θα ξεκινήσει τις χερσαίες και υπεράκτιες εργασίες καλωδίωσης το 2024.
Εν τω μεταξύ, η Siemens Energy έχει ξεκινήσει τις προπαρασκευαστικές εργασίες για τον σταθμό μετατροπέων στο Isle of Grain. Η πλατφόρμα έχει ολοκληρωθεί, επιτρέποντας τη σύνδεση με τον κεντρικό δρόμο πρόσβασης. Η κατασκευή του ίδιου του σταθμού θα ξεκινήσει επίσης το επόμενο έτος.
Η πρόεδρος του NeuConnect Julia Prescot δήλωσε: «Το NeuConnect δεν είναι μόνο το μεγαλύτερο αγγλο-γερμανικό έργο υποδομής, αλλά θα δημιουργήσει έναν σημαντικό συμβολικό σύνδεσμο μεταξύ των δύο χωρών».
«Το NeuConnect δείχνει τις τεράστιες ευκαιρίες για το Ηνωμένο Βασίλειο και τη Γερμανία να συνεργαστούν για την ενεργειακή ανθεκτικότητα και το καθαρό μηδέν, και με την πρώτη φάση της κατασκευής του NeuConnect να έχει ολοκληρωθεί τώρα στο Ηνωμένο Βασίλειο, η παράδοση αυτής της ζωτικής σημασίας νέας ενεργειακής σύνδεσης παραμένει σταθερά σε καλό δρόμο», υπογράμμισε.
Δεν θα χάνεται καθόλου αιολική ενέργεια
Η Γερμανία και η Βρετανία συγκαταλέγονται μεταξύ των κορυφαίων χωρών παγκοσμίως όσον αφορά την εγκατεστημένη ισχύ αιολικής ενέργειας. Ωστόσο, λόγω των σημείων συμφόρησης του δικτύου, η υπερβάλλουσα αιολική ενέργεια που παράγεται στη Γερμανία συχνά δεν μπορεί να τροφοδοτηθεί στο δίκτυο και να αξιοποιηθεί κατάλληλα, καθώς η αποθήκευσή της δεν είναι σήμερα δυνατή με την υπάρχουσα τεχνολογία. Για το λόγο αυτό, πολλές ανεμογεννήτριες πρέπει να απενεργοποιούνται τακτικά, διαφορετικά το δίκτυο θα μπορούσε να υπερφορτωθεί και, στη χειρότερη περίπτωση, θα μπορούσε να προκληθεί μπλακ άουτ.
Προκειμένου να αποφευχθεί αυτή η σπατάλη ενέργειας, η σύνδεση NeuConnect θα μεταφέρει την πλεονάζουσα ενέργεια από τη Γερμανία στη Βρετανία και αντίστροφα, όταν αυτό κρίνεται απαραίτητο, όπως σημειώνει ο ιστότοπος EnergyDigital. Μακροπρόθεσμα, και οι δύο χώρες θα επωφεληθούν από την πρόσβαση σε ένα πιο διαφοροποιημένο και βιώσιμο ενεργειακό μείγμα και από την αυξημένη ανθεκτικότητα στην παροχή ενέργειας, σημειώνεται. Αυτό εξασφαλίζει μεγαλύτερη ασφάλεια τροφοδοσίας ρεύματος και ευελιξία στην παροχή του.
Ο αγωγός υδρογόνου
Παράλληλα οι δύο χώρες βρίσκονται σε συνομιλίες για την κατασκευή αγωγού που θα μεταφέρει υδρογόνο.
Αν και οι προτάσεις για τον αγωγό υδρογόνου συνολικού μήκους 400 μιλίων , κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα, βρίσκονται σε πρώιμο στάδιο, οι ιδέες που εξετάζονται περιλαμβάνουν μια απευθείας διαδρομή μεταξύ των δύο χωρών ή εναλλακτικά μια διαδρομή μέσω Νορβηγίας.
Η Γερμανία ζήτησε από το Ηνωμένο Βασίλειο να εξετάσει την κατασκευή ενός αγωγού υδρογόνου 400 μιλίων κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα για την προμήθειά της με υδρογόνο καθώς η μεγαλύτερη οικονομία της Ευρώπης αναζητά τρόπους για να «σπάσει» την εξάρτησή της από τα ορυκτά καύσιμα.
Η μεγαλύτερη αγορά υδρογόνου
Η Γερμανία πρόκειται να γίνει μακράν η μεγαλύτερη αγορά εισαγωγής υδρογόνου στην Ευρώπη τις επόμενες δεκαετίες, με σχέδια να αγοράσει περίπου το 70% του υδρογόνου που χρειάζεται για να επιτύχει τους στόχους της.
Η γερμανική κυβέρνηση θέλει να προχωρήσει σε μελέτη σκοπιμότητας για το έργο, ενώ το υπουργείο Ενεργειακής Ασφάλειας του Ηνωμένου Βασιλείου δηλώνει ότι επιθυμεί να γίνει εξαγωγέας υδρογόνου και θέλει να κατανοήσει τις διαθέσιμες επιλογές.
Σύμφωνα με το οικονομικό μοντέλο που προβλέπεται, το Ηνωμένο Βασίλειο θα αξιοποιούσε τα τεράστια υπεράκτια αιολικά αποθέματά του για την παραγωγή του υδρογόνου και στη συνέχεια θα αντλούσε το προϊόν κάτω από τη Βόρεια Θάλασσα για να τροφοδοτήσει τη βιομηχανία του ηπειρωτικού γείτονά του.
Πηγή energypress.gr