Γράφει ο Δημήτρης Κατσαρός ,
Επίκειται σύντομα η παράδοση στην Ελλάδα ενός βυζαντινού χειρογράφου του 10ου αιώνα από το Αμερικάνικο Πανεπιστήμιο Duke στην κατοχή του οποίου βρισκόταν ως τώρα.
Το πανεπιστήμιο Duke «θα παραδώσει άμεσα» του βυζαντινό χειρόγραφο του 10ου αιώνα που προέρχεται από την Ιερά Μονή Διονυσίου του Αγίου Όρους. Η ανακοίνωση έρχεται μόλις τρεις μήνες μετά την παράδοση του τετραευαγγελίου που βρισκόταν στην κατοχή του Μουσείου Getty και το οποίο επίσης προέρχεται από την ίδια μονή.
Τα παραπάνω είχαν κλαπεί από τη Μονή Διονυσίου τη δεκαετία του 1960. Η αφορμή για την είδηση ήταν η επίσκεψη της Λίνας Μενδώνη, γενικής γραμματέα του Υπουργείου Πολιτισμού και Αθλητισμού για την οργάνωση ελληνικών εκθέσεων στην Ουάσιγκτον.
Κάποιες από τις συναντήσεις της Μενδώνη ήταν με τον αντιπρόεδρο του National Geographic Museum και της Smithsonian National Gallerie of Art, Εθνικής Πινακοθήκης των ΗΠΑ σύμφωνα με το skai.gr
Με την παραπάνω είδηση γίνεται και ευρύτερα γνωστό ότι υπάρχει μεγάλο ενδιαφέρον από το αμερικάνικο κοινό για εκθέσει με ελληνικά θέματα, για τις οποίες μάλιστα η κύρια Μενδώνη έκανε την προσωπική επίσκεψη στην Ουάσινγκτον.
Η συγκυρία στην οποία συμβαίνει ο επαναπατρισμός του χειρογράφου και νωρίτερα του τετραευαγγελίου, συμπίπτει τυχαία με την περίοδο στην οποία η αντιπαράθεση για την επιστροφή των γλυπτών του Παρθενώνα έχει ενταθεί αισθητά. Ωστόσο είναι γεγονότα που δεν πρέπει να μείνουν ανεκμετάλλευτα στη διεθνή συζήτηση που γίνεται αναφορικά με την κυριότητα των γλυπτών.
Βέβαια ίσως πρέπει να σημειώσουμε, ότι δεν αποτελούν συγκρίσιμα αντικείμενα, όχι μόνο για την μοναδικότητα των γλυπτών, αλλά περισσότερο γιατί τα κειμήλια της Ανατολικής Χριστιανοσύνης, αφήνουν μάλλον παγερά αδιάφορη τη Δύση, πέραν από την καθαρά ακαδημαϊκή και εκπαιδευτική πλευρά τους. Τα γλυπτά συνδέονται με αυτό που λανθασμένα θεωρείται θεμέλιος λίθος του Δυτικού Πολιτισμού, δηλαδή το πνεύμα της κλασικής αρχαιότητας. Για αυτό άλλωστε και η κυριότητά τους αποτελεί σημείο κυρίαρχης δύναμης για τη Βρετανία, σε αντίθεση με την Ελλάδα για την οποία σημαίνει κάτι περισσότερο σαν δικαίωση, σαν υπενθύμιση της παρουσίας της στον Ευρωπαϊκό χώρο.
Στη φωτό, το χειρόγραφο από το Μουσείο Getty