Συνέντευξη: Χρύσα Βαλαμουτοπούλου
Κύριε Γιαννόπουλε, τα θερμά μας συγχαρητήρια για το βραβείο του Ευρωπαίου Πολίτη που απενεμήθη πριν λίγους μήνες στον οργανισμό «Το Χαμόγελο του Παιδιού». Τι σημαίνει ένα τέτοιο βραβείο για τον οργανισμό;
Η βράβευση αυτή ανήκει στους φίλους, εθελοντές, εργαζόμενους και υποστηρικτές του έργου μας. Πάνω απ’ όλα ανήκει στα παιδιά και στους ανθρώπους που μάχονται στην πρώτη γραμμή αναδεικνύοντας την Ελλάδα που μάχεται με αξιοπρέπεια. Η 20ετής προσπάθειά μας να βρισκόμαστε δίπλα σε κάθε παιδί που κινδυνεύει αναγνωρίστηκε από τους Έλληνες Ευρωβουλευτές κ.κ Μιλτιάδη Κύρκο και Δημήτρη Παπαδημούλη οι οποίοι πρότειναν και στήριξαν την υποψηφιότητα του οργανισμού για το Βραβείο Ευρωπαίου Πολίτη 2014 και τους ευχαριστούμε πολύ.
Ας σχολιάσουμε την πρόσφατη απόφαση του υπουργείου Εργασίας για τις προϋποθέσεις σχετικά με την ίδρυση και λειτουργία φορέων παιδικής προστασίας. Ποιες είναι οι τελευταίες εξελίξεις σχετικά με το θέμα και με ποιο τρόπο ακουμπούν «Το Χαμόγελο του Παιδιού»;
Η υπουργική απόφαση απειλούσε να κλείσει τα Σπίτια μας καθώς και όλες τις ιδιωτικές δομές παιδικής προστασίας αλλά μετά από την έντονη διαδικτυακή κινητοποίηση που κάναμε και τις 35.000 υπογραφές που συγκεντρώσαμε κατά της υπουργικής απόφασης, καταφέραμε να πιέσουμε τους αρμόδιους και να καταργηθεί η απόφαση αυτή! Και συνεχίζουμε το δύσκολο έργο μας και να βρισκόμαστε δίπλα σε κάθε παιδί που έχει ανάγκη, με περισσότερους φίλους και υποστηρικτές!
Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει το Χαμόγελο; Με ποιόν τρόπο;
Η οικονομική κρίση έχει αναπόφευκτα και κοινωνικές προεκτάσεις. Χιλιάδες παιδιά σήμερα αντιμετωπίζουν σοβαρά προβλήματα: φτώχεια, υποσιτισμό, καμία πρόσβαση σε υπηρεσίες υγείας, παραβατικότητα και τόσα άλλα. Στερούνται τα αυτονόητα και φυσικά οι οικογένειες δεν μπορούν να ανταποκριθούν σε αυτά. «Το Χαμόγελο του Παιδιού» έχει γίνει αποδέκτης πολλών αιτημάτων σε κάθε επίπεδο, προβλήματα διαβίωσης, ιατρικές ανάγκες αλλά και έξαρση φαινομένων όπως η κακοποίηση και το bullying. Όσο αυξάνονται οι ανάγκες των παιδιών και των οικογενειών τους και όσο αυξάνονται τα αιτήματα, τόσο μεγαλύτερη βαρύτητα έχει το έργο μας. Από τη μια οφείλουμε να σταθούμε δίπλα τους και από την άλλη έχουμε καθημερινά άγχος για το αν θα καταφέρουμε να αντεπεξέλθουμε σε όλες αυτές τις ανάγκες. Η οικονομική κρίση έχει επηρεάσει και τους υποστηρικτές/χρηματοδότες μας, από τον απλό κόσμο μέχρι και τις εταιρίες που μας στηρίζουν κι έτσι ο αγώνας μας είναι εξαιρετικά δύσκολος για να συνεχίσουμε το έργο μας, με ποιότητα και όραμα το Χαμόγελο κάθε παιδιού.
Η Εθνική τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 λειτουργεί πανελλαδικώς, καθημερινά με δωρεάν κλήση. Ποιός μπορεί να απευθύνεται σε αυτήν και τι είδους στήριξη παρέχεται;
Μπορεί να απευθύνεται οποιοσδήποτε αρκεί το θέμα που τον απασχολεί να έχει να κάνει με ένα παιδί. Συνήθως μας καλούν γονείς, παιδιά, εκπαιδευτικοί, επαγγελματίες άλλων φορέων, Αστυνομία, Εισαγγελικές Αρχές κ.α. Η Γραμμή παρέχει κατά κύριο λόγο κοινωνική και ψυχολογική υποστήριξη σε παιδιά θύματα κακοποίησης ή παραμέλησης. Επιπλέον πραγματοποιείται άμεση επέμβαση σε παιδιά που είναι σε άμεσο κίνδυνο, διαχειρίζεται αιτήματα φιλοξενίας παιδιών που έχει κριθεί ότι πρέπει να απομακρυνθούν από το οικογενειακό περιβάλλον, αναζητούνται εθελοντές αιμοδότες ή δότες αιμοπεταλίων για παιδιά με προβλήματα υγείας.
Αν κάποιος γνωρίζει ότι μέσα σε μια οικογένεια κακοποιείται ένα παιδί, μπορεί να πάρει τηλέφωνο να το καταγγείλει στη Εθνική Τηλεφωνική Γραμμή SOS 1056 και μετά ποια η διαδικασία;
Φυσικά και μπορεί να μας καλέσει ή μάλλον ΠΡΕΠΕΙ να μας καλέσει και να το καταγγείλει. Ας μην ξεχνάμε ότι η σιωπή είναι συνενοχή. Στη Γραμμή SOS 1056 απαντούν Κοινωνικοί Λειτουργοί και Ψυχολόγοι που δεσμεύονται από το απόρρητο, κατά συνέπεια μπορεί να καλέσει κάποιος ακόμη και ανώνυμα και να αναφέρει τις πληροφορίες που γνωρίζει οι οποίες στη συνέχεια θα αξιολογηθούν από το επιστημονικό προσωπικό της Γραμμής και θα προχωρήσουμε στις ανάλογες ενέργειες. Οι καταγγελίες αυτές διαβιβάζονται στην αρμόδια εισαγγελική αρχή και η διαδικασία που ακολουθείται είναι ο Αρμόδιος Εισαγγελέας να δίνει εντολή διερεύνησης σε Κοινωνικό Λειτουργό δημόσιου φορέα. Στη συνέχεια και ανάλογα με το πόρισμα της Κοινωνικής Έρευνας αναζητείται η πλέον συμφέρουσα για τα παιδιά λύση που ποικίλει ανάλογα με την περίπτωση και μπορεί να περιλαμβάνει από τη συστηματική πλαισίωση και παρακολούθηση της οικογένειας μέχρι την απομάκρυνση των παιδιών και την τοποθέτηση τους σε πλαίσιο φιλοξενίας.
Έχετε δεχτεί απειλές λόγω αυτής της διαμεσολάβησης που κάνετε; Τελικά τί στάση επιδεικνύει η ίδια η πολιτεία στις δικές σας καταγγελίες;
Πολλές φορές καλούν στη Γραμμή με επιθετική διάθεση άνθρωποι οι οποίοι έχουν καταγγελθεί και εξαπολύουν ύβρεις και απειλές. Άλλες φορές προβαίνουν ακόμη και σε μηνύσεις εις βάρος του οργανισμού και καλούμαστε στα δικαστήρια να καταθέσουμε σχετικά με τις υποθέσεις που έχουμε διαχειριστεί και που έχουμε καταστατική υποχρέωση να διαβιβάζουμε στις αρμόδιες εισαγγελικές αρχές. Μέχρι σήμερα πάντως, 18 χρόνια μετά την έναρξη λειτουργίας της Γραμμής δεν έχει κινδυνεύσει κάποιος εργαζόμενος και κανείς δεν έχει πραγματοποιήσει τις απειλές του. Ως προς τη στάση της πολιτείας, αυτό που κάνει είναι να διερευνά τις καταγγελίες που διαβιβάζουμε μέσω των αρμόδιων φορέων. Άλλωστε από αυτή τη διαδικασία έχουν σωθεί εκατοντάδες παιδιά όλα αυτά τα χρόνια και αυτό δεν μπορεί ούτε να το αμφισβητεί ούτε να το παραβλέπει κανείς.
Τις ημέρες της Πρωτοχρονιάς, μας είχε απασχολήσει έντονα η ιστορία της μικρής Τάλα, του 4χρονου κοριτσιού από τη Συρία που βρέθηκε κουρνιασμένο δίπλα στον νεκρό πατέρα της. Επειδή τέτοια φαινόμενα δεν πρέπει να σταματούν να μας προβληματίζουν, ποια είναι τα νεότερα σε σχέση με τη μικρή Τάλα; Φιλοξενείται ακόμη στο σπίτι του οργανισμού «Το Χαμόγελο του Παιδιού» στη Θεσσαλονίκη και πώς είναι τώρα η ψυχολογική της κατάσταση;
Η μικρή Τάλα βρίσκεται σε Σπίτι μας και απολαμβάνει την αγάπη, τη φροντίδα και την ασφάλεια που αξίζει σε κάθε παιδί. Χάρη στις προσπάθειες που καταβάλλει καθημερινά «Το Χαμόγελο του Παιδιού» σε συνεργασία με τις αρμόδιες αρχές και διεθνείς οργανισμούς που συνεργάζεται, εντοπίστηκε η μητέρα και ο μικρός αδερφός της μικρής Τάλα στη Δαμασκό. Οι προσπάθειες επανένωσης της οικογένειας δεν είναι εύκολες και τις απαιτούμενες ενέργειες της μετάβασης της οικογένειας της μικρής από τη Δαμασκό στη Θεσσαλονίκη έχει αναλάβει η Παλαιστινιακή Πρεσβεία, καθώς η καταγωγή τους είναι από την Παλαιστίνη. Εμείς βρεθήκαμε κοντά στη μικρή Τάλα από την πρώτη στιγμή και θα συνεχίσουμε να στηρίζουμε την ίδια και την οικογένειά της και μετά την επανένωσή τους.
Ας αναφερθούμε λίγο και σε αριθμούς, γιατί μερικές φορές έχουν αξία. Ενδεικτικά, μεγάλωσαν 752 παιδιά στα 19 χρόνια δράσης σας, 4.663 παιδιά με σοβαρά προβλήματα υγείας έχουν λάβει στήριξη πάσης φύσεως. Θέλει πολλή προσπάθεια και αφοσίωση ένας τέτοιος αγώνας. Πώς είναι για εσάς προσωπικά να ανήκετε στην οικογένεια του Χαμόγελου;
«Το Χαμόγελο του Παιδιού» είναι το όραμα του 10χρονου γιου μου! Ο Ανδρέας έδωσε την «εντολή» και μέχρι και σήμερα –και μέχρι το τέλος- θα την ακολουθώ ευλαβικά προσπαθώντας να την υλοποιήσω. Μαζί με εμένα και χιλιάδες άλλοι άνθρωποι που μοιραζόμαστε το ίδιο όραμα: το Χαμόγελο του κάθε παιδιού! Αν κι έχουμε «ενηλικιωθεί» πια, συνεχίζουμε με την ίδια παιδικότητα, την ενέργεια, τη θετική διάθεση και την πίστη ότι κανένα εμπόδιο δεν είναι ανυπέρβλητο, ακριβώς όπως νιώθαμε και στις αρχές! Με συνεχή δουλειά, συνεχή επιστημονική μελέτη καταφέραμε όλοι μαζί –εργαζόμενοι, εθελοντές, πολίτες, εταιρίες- να διαμορφώσουμε έναν αξιόπιστο οργανισμό με αναγνώριση στην Ελλάδα αλλά και διεθνώς.
Τι έχει αλλάξει για εσάς προσωπικά από το 1995, όταν έγινε πραγματικότητα «Το Χαμόγελο του Παιδιού»; Νιώθετε ότι έχετε πετύχει όσα θα επιθυμούσατε;
Οι αριθμοί μιλάνε από μόνοι τους: στα 19 χρόνια δράσης μας στηρίξαμε 975.307 παιδιά και τις οικογένειές τους μέσα από όλες τις υπηρεσίες μας πανελλαδικά. Η ευθύνη απέναντι στα παιδιά που μας χρειάζονται είναι τεράστια και απαιτεί συνέπεια, συνέχεια και αξιοπιστία. Σκεφτείτε ότι το 2014 δεχτήκαμε 283.369 κλήσεις στην «Εθνική Γραμμή για τα παιδιά SOS 1056». Πίσω από κάθε αριθμό κρύβεται κι ένα παιδί! Καθημερινή μου αγωνία είναι να προσφέρουμε κάθε μας υπηρεσία στα παιδιά που τις χρειάζονται και να συνεχίσουμε την πανελλαδική μας δράση, χωρίς εκπτώσεις αλλά αντίθετα με ενδυνάμωση των υφιστάμενων δομών.
Έχετε να μοιραστείτε μαζί μας μία εμπειρία που βιώσατε, μέσα από τη διαδρομή όλων αυτών των χρόνων στον οργανισμό «Το Χαμόγελο του Παιδιού», η οποία σας έχει μείνει ανεξίτηλη στη θύμησή σας;
Η πιο δύσκολη περίοδος για «Το Χαμόγελο του Παιδιού» αλλά και για εμένα προσωπικά ήταν το 2011 όπου τα οικονομικά στοιχεία μας έδειχναν πως δεν θα «αντέξουμε» για πολύ ακόμα. Είχε έρθει η ώρα να πάρουμε μεγάλες αποφάσεις για το ποια δράση θα πρέπει να σταματήσει. Τότε βγήκε στον αέρα η καμπάνια «Πείτε μας τι να του κόψουμε» και ο κόσμος αποφάσισε ότι το Χαμόγελο πρέπει να συνεχίσει το έργο του, ενισχύοντάς μας οικονομικά, ο καθένας με όποιον τρόπο μπορούσε. Ο μεγαλύτερος μου φόβος είναι να μην ξαναζήσουμε εκείνες τις μέρες και γι’αυτό προσπαθούμε να κινητοποιούμε καθημερινά τον κόσμο και τις εταιρίες, που παρά τις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν κι εκείνοι, να συνεχίσουν να στηρίζουν το έργο μας!
Σας ευχαριστούμε πολύ, καλή συνέχεια στο έργο σας!
Αν θέλετε κι εσείς να στηρίξετε το Χαμόγελο του παιδιού,
καλέστε στο 14545 απο σταθερό (χρέωση 2,28 € ανα κλήση) ή κινητό (χρέωση 2,46 € ανα κλήση).
Γιατί το παιδικό χαμόγελο είναι η ίδια η ζωή!