Τέσσερις στις δέκα επιχειρήσεις έκαναν μικρότερο τζίρο κατά τις φετινές χειμερινές εκπτώσεις από τις αντίστοιχες του 2021. Σε σύγκριση με το 2019, τα ευρήματα είναι ακόμη πιο αποθαρρυντικά, με τις πωλήσεις να κινούνται πτωτικά για εννέα στις δέκα επιχειρήσεις. Την ίδια ώρα, ο εμπορικός κόσμος κρούει… καμπανάκι για τις δυσμενείς συνέπειες που καταγράφονται στον κλάδο από την αύξηση του ενεργειακού κόστους.
Ειδικότερα για τις πωλήσεις την περίοδο των χειμερινών εκπτώσεων, από την ετήσια έρευνα σε πανελλαδικό δείγμα επιχειρήσεων που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Εμπορίου και Υπηρεσιών της Ελληνικής Συνομοσπονδίας Εμπορίου και Επιχειρηματικότητας (ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕE) προκύπτουν τα εξής βασικά συμπεράσματα:
* Για το 39% των επιχειρήσεων οι πωλήσεις ήταν μικρότερες σε σχέση με το 2021, για το 32% κινήθηκαν ανοδικά, ενώ για το 29% βρέθηκαν στα ίδια επίπεδα.
* Τα αποτελέσματα διαφοροποιούνται με βάση τον κλάδο δραστηριότητας, την περιοχή και το μέγεθος της επιχείρησης.
* Σε κλαδικό επίπεδο, χαμηλότερες επιδόσεις καταγράφονται στον οικιακό εξοπλισμό (το 52% των επιχειρήσεων κινήθηκε πτωτικά σε σύγκριση με πέρσι). Αντιθέτως, καλύτερη εικόνα παρουσιάζει ο κλάδος αθλητικού εξοπλισμού και ειδών ψυχαγωγίας (βιβλία/παιχνίδια κ.ά.), όπου το 48% των επιχειρήσεων παρουσίασε άνοδο πωλήσεων σε σύγκριση με το 2021. Στον κλάδο της ένδυσης-υπόδησης δεν παρατηρούνται σημαντικές διαφοροποιήσεις.
* Με γνώμονα το μέγεθος της επιχείρησης, σε όρους κύκλου εργασιών, οι μικρότερες βρίσκονται σε δυσμενέστερη θέση, καθώς το 40% σημείωσε χαμηλότερες πωλήσεις. Στις μεγαλύτερες επιχειρήσεις, οι επιδόσεις είναι καλύτερες, με το 37% να κινείται σε υψηλότερα επίπεδα φέτος έναντι της περυσινής αντίστοιχης περιόδου.
* Οι επιχειρήσεις που είχαν δυνατότητα πωλήσεων και εκτός φυσικού καταστήματος (τηλεφωνικές παραγγελίες, πωλήσεις μέσω κοινωνικών δικτύων, site, e-shop) εμφάνισαν ελαφρώς καλύτερες επιδόσεις (34%) σε σχέση με εκείνες που δεν είχαν. Το Ινστιτούτο της ΕΣΕΕ σημειώνει πως θα πρέπει να ληφθεί υπ’ όψιν το γεγονός ότι η αγορά, φέτος, λειτούργησε ελεύθερα, χωρίς περιορισμούς.
πισημαίνεται, ακόμη, ότι από αυτές τις επιχειρήσεις το 28% απέκτησε τη δυνατότητα πωλήσεων εκτός φυσικού καταστήματος κατά τη διάρκεια της πανδημίας.
Προ Covid
Δεδομένου ότι η αγορά λειτουργούσε υπό ομαλότερες συνθήκες σε σύγκριση με πέρυσι, κρίθηκε σκόπιμο οι επιδόσεις των επιχειρήσεων, κατά τις τακτικές χειμερινές εκπτώσεις, να συγκριθούν με το 2019, δηλαδή με έτος πριν την έλευση της πανδημίας. Στη σύγκριση αυτή, τα αποτελέσματα δεν είναι καθόλου ενθαρρυντικά, καθώς στη συντριπτική πλειονότητα των επιχειρήσεων (89%) εμφανίζονται χαμηλότερες επιδόσεις σε σχέση με το 2019 και την προ πανδημίας εποχή.
* Το 94% των επιχειρήσεων χαρακτήρισε τους καταναλωτές πιο συγκρατημένους στις αγορές τους. Εύρημα δυσμενέστερο σε σχέση με πέρυσι, όπου αντίστοιχα κυμαινόταν στο 89%.
Ενεργειακό κόστος
Σε σχέση με το ενεργειακό κόστος, η υψηλή αύξησή του φαίνεται πως έχει αρνητικές επιπτώσεις στη λειτουργία των εμπορικών επιχειρήσεων. Συγκεκριμένα, για το 80% ο αρνητικός αντίκτυπος αξιολογείται από πολύ έως πάρα πολύ ισχυρός, αναλογία φανερά ενισχυμένη από την προηγούμενη καταγραφή σχεδόν δύο μήνες νωρίτερα (61%). Αυτό, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι επιχειρήσεις παρουσιάζουν πολύ χαμηλό βαθμό ικανοποίησης όσον αφορά στα μέτρα στήριξης για τις ανατιμήσεις και τις αυξήσεις στο κόστος ενέργειας, συνηγορεί στη συνεχή πίεση του επιχειρηματικού κόσμου, όπως αναφέρει το ΙΝΕΜΥ της ΕΣΕE.
* Δεδομένων των τελευταίων εξελίξεων, οι επιχειρηματίες ρωτήθηκαν για τις αυξήσεις στις τιμές αγοράς των προϊόντων τους από τους προμηθευτές τους. Από τις απαντήσεις προκύπτει πως το 73% αγοράζει ήδη σε υψηλότερες τιμές, ενώ για το 19% παραμένουν, μέχρι στιγμής, οι ίδιες. Σε όσους σημειώθηκαν αυξήσεις φαίνεται ότι αυτές κυμαίνονται έως 30%.
* Η πλειονότητα των επιχειρήσεων (71%) πρόκειται να συνεχίσει τις προσφορές μετά το πέρας της περιόδου εκπτώσεων. «Εύρημα που αποτυπώνει τη συνεχή προσπάθεια των επιχειρηματιών για την κίνηση της αγοράς με ελκυστικότερες τιμές και την αναστροφή του αρνητικού κλίματος», τονίζει το ΙΝΕΜΥ.