Οι μεγάλες προοπτικές που έχει η ανάπτυξη της κρουαζιέρας για τη Θεσσαλονίκη
Άρθρο στη Voria.gr του Ανδρέα Παπαμιμίκου για τις μεγάλες προοπτικές που έχει στη Θεσσαλονίκη η ανάπτυξη της κρουαζιέρας.
*του Ανδρέα Παπαμιμίκου
Θα ξεκινήσω με δύο δεδομένα και θα τελειώσω μια παραδοχή.
Δεδομένο 1ο
Στο όχι τόσο μακρινό 2019 η Ελλάδα ανακηρύχθηκε ως η κορυφαία επιλογή προορισμού κρουαζιέρας και ήρθε πρώτη στα βραβεία του κλάδου, Wave Awards. Συγχρόνως, σύμφωνα με έρευνα – αν και κορυφαίος προορισμός – η Ελλάδα αποτελεί τον 4ο δημοφιλέστερο, και βρίσκεται στην 8η θέση των χωρών σε έσοδα κρουαζιέρας. Μάλιστα, Ισπανία και Ιταλία, οι δύο «συγκάτοικοι της Μεσογείου» εισπράττουν περισσότερα από τα διπλά χρήματα ανά επισκέπτη κρουαζιέρας, σε σύγκριση με την Ελλάδα.
Κορυφαίος μεν, όγδοος δε ως προορισμός!
Δεδομένο 2ο
Χρηματοοικονομικοί αναλυτές αναφέρουν πως ένα νέο «home port» (λιμάνι βάσης) στην Θεσσαλονίκη, με operation 20 εβδομάδων (15 Μαΐου – 15 Οκτωβρίου) ενός μόνο πλοίου 2.500 επιβατών, θα επέφερε τουλάχιστον 13,5 εκ. ευρώ, που με τις σωστές υποδομές θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 33 εκ. ευρώ τζίρο για την πόλη μας.
Τα παραπάνω δεδομένα, αποκτούν επίκαιρο χαρακτήρα καθώς την εβδομάδα που μας πέρασε, η ΟΛΘ Α.Ε. ανακοίνωσε ότι οι επιβεβαιωμένες αφίξεις κρουαζιερόπλοιων στη Θεσσαλονίκη για το 2022 καταγράφονται ήδη σχεδόν τριπλάσιες, από 17 φέτος σε τουλάχιστον 49 για το 2022. Επιπλέον, οι αριθμοί αυτοί αποκτούν μεγαλύτερη αξία καθώς αναφέρονται σε 10 εταιρείες κρουαζιέρας και 12 διαφορετικά κρουαζιερόπλοια. Τα δρομολόγια είναι προγραμματισμένα να ξεκινήσουν στις 6 Μαρτίου 2022, νωρίτερα από κάθε άλλη φορά, με το 60% των δρομολογίων να είναι τύπου «home port», κάτι που θα συνεχιστεί με αυξημένο ρυθμό και το 2023.
Το Λιμάνι Θεσσαλονίκης ήταν πάντα στρατηγικά και οικονομικά η καρδιά της πόλης. Συμπορεύτηκε με την ιστορία της και αναδείχθηκε ως κομβικό σημείο Δύσης & Ανατολής και ένα από τα σημαντικότερα της Νοτιοανατολικής Ευρώπης.
Σήμερα, με την συνεχή αναβάθμιση και τις επενδύσεις που πραγματοποιεί η νέα διοίκηση, υπάρχουν όλα τα εχέγγυα για τη δημιουργία ενός υπερσύγχρονου λιμανιού που θα πρωταγωνιστεί τόσο σε εμπορικό, όσο και σε τουριστικό επίπεδο.
Επιπλέον, η διασύνδεσή του νέου λιμανιού με τον σύγχρονο διεθνή αερολιμένα «ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ» αποτελεί ένα από τα συγκριτικά πλεονεκτήματα για να βάλουμε τη Θεσσαλονίκη στο επίκεντρο του τουρισμού κρουαζιέρας. Παράλληλα, η γεωγραφική θέση της πόλης, η εκτεταμένη ακτογραμμή της Χαλκιδικής, η φυσική ομορφιά της Μακεδονίας, με τα αποθέματα ιστορικού πλούτου και πολιτιστικής κληρονομίας δημιουργούν ένα ελκυστικό τουριστικό προϊόν για κάθε επισκέπτη.
Το μεγαλύτερο όμως πλεονέκτημά μας, είναι πως η Θεσσαλονίκη είναι μια πόλη, όπου ο ταξιδιώτης κρουαζιέρας μπορεί να φτάσει από το λιμάνι στο κέντρο της, με τα πόδια. Και εκεί θα έχει πολλές και διαφορετικές επιλογές ανάλογα με τις προτιμήσεις και τα ενδιαφέροντά του. Από τα κάστρα, τις βυζαντινές εκκλησίες και το Λευκό Πύργο, έως τη νυχτερινή ζωή και τις μοναδικές γαστρονομικές απολαύσεις της.
Είναι κοινώς αποδεκτό άλλωστε, πως μια τουριστική πόλη μπορεί να ωφεληθεί περισσότερο από τον τουρισμό της κρουαζιέρας απ’ ότι με την υπόλοιπη τουριστική κίνηση.
Η παραδοχή
Τώρα, είναι η ευκαιρία για να συνθέσουμε μια νέα τουριστική εμπειρία που θα ενσωματώνει όλες τις μορφές τουρισμού.
Από τον θαλάσσιο τουρισμό μέχρι τον γαστρονομικό και από τον Ιαματικό μέχρι τον Θρησκευτικό. Τώρα είναι η ευκαιρία να κάνουμε το λιμάνι της Θεσσαλονίκης, ένα πραγματικό μοχλό ανάπτυξης που θα τονώσει την τοπική οικονομία – από την εστίαση μέχρι το εμπόριο – και θα φέρει νέα έσοδα δημιουργώντας ελκυστικές θέσεις εργασίας.
Με τη συνεργασία όλων των θεσμών και των επιχειρήσεων ώστε να επιτευχθούν οι αναγκαίες παρεμβάσεις για τη στήριξη των υποδομών, με λιγότερη γραφειοκρατία και δυναμικά κίνητρα σε όλους όσοι θέλουν να επενδύσουν, μπορούμε να κάνουμε τη Θεσσαλονίκη το λιμάνι της κρουαζιέρας.
Στο χέρι μας είναι.
*O Ανδρέας Παπαμιμίκος είναι δικηγόρος