Με βασικό άξονα ανάπτυξης τα ιδιοπαραγώμενα προϊόντα περιποίησης, ο όμιλος Σαράντη στοχεύει σε πωλήσεις ύψους 740 εκατ. ευρώ μέχρι το 2028, καθώς υλοποιεί στρατηγική οργανικής ανάπτυξης. Συμπληρώνοντας φέτος 30 χρόνια ως εταιρεία εισηγμένη στο Χρηματιστήριο Αθηνών, η ηγετική ομάδα της Σαράντης τόνισε την μετεξέλιξη του ομίλου από διανομέα σε παραγωγική εταιρεία που πραγματοποιεί και σημαντικές εξαγωγές, κατά τη διάρκεια παρουσίασης της εταιρείας σε επενδυτές κι εκπροσώπους των ΜΜΕ.
O αναπληρωτής διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, κ. Γιάννης Μπούρας, επεσήμανε ότι τα ιδιοπαραγόμενα προϊόντα Bioten, Carroten και Clinea συνεισφέρουν πλέον το 75% της ανάπτυξης της εταιρείας, με την διανομή άλλων brands να συμπληρώνει το υπόλοιπο 25%. Ειδικά σε ό,τι αφορά τα προϊόντα Clinea, ο κ. Μπούρας σημείωσε ότι μέσα σε ένα εξάμηνο έχουν κατακτήσει μερίδιο αγοράς 1,5% στην Ελλάδα, με τον στόχο να τοποθετείται σε 5% για την επόμενη τριετία. Κατά αναλογία, οι εξαγωγές της εταιρείας από την Ελλάδα προς τρίτες χώρες έχουν πλέον αγγίξει σε αξία τα 15 εκατ ευρώ, όταν το 2020 ανέρχονταν σε μόλις 5 εκατ ευρώ.
Ειδικότερα, τα προϊόντα Bioten βρίσκονται ήδη στην αγορά των Φιλιππίνων, πραγματοποιώντας τζίρο άνω των 5 εκατ ευρώ την τελευταία διετία, μέσω συνεργασίας με την αλυσίδα Watsons, ενώ στο στόχαστρο τίθενται κι άλλες χώρες της Ασίας όπου η αλυσίδα διαθέτει παρουσία, όπως η Ταϋλάνδη και η Μαλαισία μεταξύ άλλων. Η αγορά της νοτιοανατολικής Ασίας ενδιαφέρει ιδιαίτερα την Σαράντης, καθώς η κατανάλωση ειδών περιποίησης δέρματος αναπτύσσεται με ρυθμό 25% ετησίως, ενώ τόσο η Αυστραλία όσο και χώρες της Μέσης Ανατολής αποτελούν επίσης αγορές-στόχους για τα brands Bioten και τα αντιηλιακά Carroten.
Ο όμιλος θα διαθέσει επενδυτικά κεφάλαια ύψους 81 εκατ ευρώ μέχρι το 2028, τα οποία θα προέλθουν τόσο από ίδια κεφάλαια, όσο και από δανεισμό αλλά και πόρους του Ταμείου Ανάκαμψης, με την πλειονότητα αυτών να αφορά στην Ελλάδα και περί τα 65 εκατ ευρώ να αξιοποιούνται την διετία 2024-2026.
Όπως επεσήμανε ο Οικονομικός Διευθυντής του ομίλου, κ. Χρήστος Βάρσος, η μείωση των εξόδων διοίκησης, λειτουργίας και διανομής θα επιτευχθεί ταυτόχρονα με την ενίσχυση των περιθωρίων κέρδους, με το σχετικό ποσοστό σε επίπεδο EBITDA να αναμένεται να διαμορφωθεί σε 16,3% το 2028 από 12,8% το 2023.
Ο κ. Βάρσος σημείωσε περαιτέρω ότι δεν αποκλείονται νέες εξαγορές στις αγορές, τους κλάδους και τα κανάλια διανομής όπου η Σαράντης διαθέτει ήδη παρουσία, υπογραμμίζοντας ότι ο όμιλος κινείται με λογική start-up, διαθέτοντας σημαντική ρευστότητα που του επιτρέπει να κινηθεί με ταχύτητα κι ευελιξία ώστε να δράττεται των ευκαιριών που δύνανται να προκύψουν ανεμπόδιστα. Σημαντική δυναμική στη ρευστότητα της Σαράντης θα προσφέρει και η καταβολή των εναπομείναντων δύο δόσεων από την πώληση της Estee Lauder, ύψους 20,6 εκατ ευρώ το 2025 και ακόμη 20,6 το 2028, με αποτέλεσμα το ύψος του free cash flow να υπερβαίνει τα 375 εκατ. ευρώ συνολικά μέσα στην επόμενη πενταετία.
Σε ό,τι αφορά την εξέλιξη των οικονομικών του μεγεθών σε βάθος τετραετίας, τα κέρδη EBITDA αναμένεται να ανέλθουν σε 80,2 εκατ ευρώ φέτος, σε 90,3 εκατ ευρώ το 2025, σε 100,5 εκατ ευρώ το 2026, σε 110,3 το 2027, για να διπλασιαστούν σε 120.2 εκατ ευρώ το 2028, ενώ οι πωλήσεις του θα διαμορφωθούν σε 595 εκατ ευρώ φέτος, με πρόβλεψη για 627 εκατ ευρώ το 2025, 662,5 εκατ ευρώ το 2026, 698,9 εκατ ευρώ το 2027 και 737,4 εκατ ευρώ το 2028. Εφόσον βεβαίως υπάρξει νέα εξαγορά, τα εν λόγω μεγέθη αναμένεται να αναπροσαρμοστούν ταχύτερα, ανοδικά.
Ο όμιλος Σαράντη διαβλέπει σημαντικές προοπτικές ανάπτυξης και στην κατηγορία των οικιακών ειδών, όντας ο πέμπτος μεγαλύτερος προμηθευτής των super market στην Ελλάδα, με τις αγορές της Πολωνίας, της Ρουμανίας αλλά και της Ουκρανίας να καταγράφουν σημαντική δυναμική. Πιο εδραιωμένες αγορές στην συγκεκριμένη κατηγορία θεωρούνται τα δυτικά Βαλκάνια, η Τσεχία και η Σλοβακία, ενώ με μικρότερα μερίδια αλλά σημαντικές προοπτικές συμμετέχουν στο πλάνο ανάπτυξης του ομίλου η Βουλγαρία και η Ουγγαρία. Αν και εκτιμάται ότι έχει κλείσει ο κύκλος εξαγορών στην συγκεκριμένη κατηγορία, ο όμιλος δεν αποκλείει το ενδεχόμενο να προκύψει κάποια ευκαιρία στο μέλλον.
Η πρόσφατη απόκτηση της Stella Pack πάντως αναμένεται να τονώσει τη στρατηγική αειφόρου ανάπτυξης του ομίλου, καθώς η τεχνογνωσία του ανθρώπινου δυναμικού της εταιρείας σε θέματα ανακύκλωσης θα αξιοποιηθεί ώστε η Σαράντης να μεταβεί στην παραγωγή σακούλας σκουπιδιών από 100% ανακυκλώσιμο πλαστικό το επόμενο διάστημα, από 80% που είναι σήμερα. Σημειώνεται ότι τα δύο από τα τέσσερα εργοστάσια της Stella Pack αφορούν σε ανακύκλωση πλαστικού. Παράλληλα, όπως σημείωσε ο κ. Μπούρας, μέχρι το τέλος του 2024 ο όμιλος θα είναι σε θέση να ανακοινώσει σαφείς στόχους ESG, έχοντας προηγουμένως επεξεργαστεί συγκεκριμένες προτάσεις. Η εξαγορά της πολωνικής Stella Pack ενισχύει παράλληλα την παρουσία του ομίλου και στην αγορά της Ρουμανίας, καθώς απορροφά το 15% της δραστηριότητας της.
Εν κατακλείδι, ο όμιλος Σαράντη εκτιμά ότι η μελλοντική του ανάπτυξη είναι εν πολλοίς ελεγχόμενη, καθώς θα προέλθει από τα δικά του brands. Εκτιμάται ότι η επένδυση τόσο σε ανθρώπινο δυναμικό όσο και σε καινοτομία θα αποδώσει, έχοντας προσπεράσει το προηγούμενο μοντέλο λειτουργίας ως διανομέας άλλων brands κι έχοντας ήδη καλύψει σε επιπεδο κερδών EBITDA την απώλεια της Estee Lauder.
Μαίρη Λεμπέση
Πηγή businessdaily.gr