Όταν το chatgpt κυκλοφόρησε για πρώτη φορά στα τέλη του 2022, έκανε γρήγορα θραύση. Μέσα σε δύο μήνες, 100 εκατομμύρια χρήστες έθεσαν κάθε είδους διασκεδαστικές ερωτήσεις («Γράψε μου ένα τραγούδι ραπ χρησιμοποιώντας αναφορές στον Μπομπ Σφουγγαράκη»). Ο αριθμός των ανθρώπων που χρησιμοποιούν «τεχνητή νοημοσύνη» στο Google αυξήθηκε και η μανία πυροδότησε τον ενθουσιασμό των επενδυτών για χρήση τεχνητής νοημοσύνης με κάθε τρόπο. Ωστόσο, το πραγματικό στοίχημα για επενδυτές και επιχειρηματίες, έγκειται στη χρήση αυτής της τεχνολογίας στις επιχειρήσεις.
Οι δυνατότητες είναι συναρπαστικές. Σύμφωνα με την McKinsey, μια συμβουλευτική εταιρεία, τα τρία τέταρτα των επιχειρηματικών χρήσεων του generative ai θα εμπίπτουν σε τέσσερις τομείς:
-
- εξυπηρέτηση πελατων
- πωλήσεις & μάρκετινγκ
- προγραμματισμός λογισμικού
- έρευνα και ανάπτυξη
Η πλοήγηση σε έναν σύνθετο φορολογικό κώδικα ή η σύνοψη ενός νομικού εγγράφου θα μπορούσε να γίνει παιχνιδάκι. Πληκτρολογήστε τις λέξεις κλειδιά και ένα πρώτο προσχέδιο στρατηγικής μάρκετινγκ θα μπορούσε να εμφανιστεί ως δια μαγείας. Ήδη πολλοί κωδικοποιητές βασίζονται στο Copilot, ένα εργαλείο κωδικοποίησης από τη Microsoft, για να τους βοηθήσει να γράψουν λογισμικό. Μελέτες δείχνουν ότι οι επαγγελματίες εργαζόμενοι με απόδοση κάτω του μέσου όρου τείνουν να απολαμβάνουν τα περισσότερα πλεονεκτήματα από τη χρήση παραγωγικού λογισμικού AI.
Πολλές επιχειρήσεις μπορεί να διαπιστώσουν ότι μπορούν να συνεργαστούν με ειδικούς ΑΙ για να σχεδιάσουν ειδικά εργαλεία. Και εταιρείες όπως η Microsoft και η Google ενσωματώνουν νέας γενιάς AI στο λογισμικό του γραφείου τους, πράγμα που σημαίνει ότι οποιοσδήποτε ανοίγει ένα έγγραφο ή ένα υπολογιστικό φύλλο θα μπορεί σύντομα να κάνει χρήση των εργαλείων.
Πολλές από τις μεγαλύτερες εταιρείες ήδη πειραματίζονται. Η Morgan Stanley, μια τράπεζα, χρησιμοποιεί την ΑΙ ως εργαλείο για να βοηθήσει τους διαχειριστές περιουσίας. Περίπου το 5% των κενών θέσεων που αναρτήθηκαν από τις μεγάλες τράπεζες της Αμερικής μεταξύ 2020 και Ιουνίου 2023 ανέφεραν την ΑΙ στην περιγραφή της θέσης εργασίας και περίπου το 8% των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας που καταχωρήθηκαν από μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας το 2020-22 αφορούσαν τεχνητή νοημοσύνη.
Έξω από τον κόσμο της τεχνολογίας, μόνο το ένα τρίτο των παγκόσμιων μάνατζερ λένε στη McKinsey ότι χρησιμοποιούν τακτικά AI σε εργασιακό περιβάλλον. Περίπου οι μισοί έχουν δοκιμάσει την τεχνολογία αλλά αποφάσισαν να μην τη χρησιμοποιήσουν και περίπου το ένα πέμπτο δεν είχε καμία επαφή. Οι θερμοί υποστηρικτές της ΑΙ με λίγα λόγια, υπερτερούν αριθμητικά δύο προς ένα από τους επιφυλακτικούς και τους απρόθυμους.
Οι διαφορές στη συμπεριφορά μεταξύ των επιχειρήσεων στα σύνορα παραγωγικότητας και εκείνων που είναι λιγότερο παραγωγικές δεν είναι ασυνήθιστες. Οι καθυστερήσεις στην υιοθέτηση της τεχνολογίας μπορεί να είναι μεγάλες. Αν και το Διαδίκτυο άρχισε να χρησιμοποιείται από εταιρείες στις αρχές της δεκαετίας του 1990, για παράδειγμα, μόλις στα τέλη της δεκαετίας του 2000, ακόμη και τα δύο τρίτα των επιχειρήσεων στην Αμερική είχαν ιστότοπο. Πολλές εταιρείες έχουν ξεπερασμένα συστήματα – σκεφτείτε την ιαπωνική τράπεζα που εξακολουθεί να χρησιμοποιεί cobol – κάτι που μπορεί να κάνει την υιοθέτηση τεχνολογίας αιχμής μια ακριβή παραγγελία. Οι διευθυντές του δημόσιου τομέα ή σε κλάδους που υπόκεινται σε αυστηρές ρυθμίσεις, όπως οι επιχειρήσεις κοινής ωφέλειας, μπορεί να έχουν ελάχιστο κίνητρο για καινοτομία. Αυτοί οι τομείς αποτελούν ένα σημαντικό κομμάτι των οικονομιών – στην Αμερική αντιπροσωπεύουν συλλογικά το ένα τέταρτο του ΑΕΠ.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, τα συνδικάτα ενδέχεται να δράσουν για να επιβραδύνουν την υιοθέτηση της τεχνολογίας. μερικοί μπορεί να φτάσουν μέχρι το τάγμα των συγγραφέων στο Χόλιγουντ, το οποίο απεργούσε για μεγάλο μέρος του 2023, εν μέρει λόγω ανησυχιών για τον αντίκτυπο του Ai στις θέσεις εργασίας.
Πώς πρέπει λοιπόν να σκεφτεί την τεχνολογία το αφεντικό που είναι περίεργο; Θα βοηθούσε να γίνει μια ξεκάθαρη αξιολόγηση για τα εν δυνάμει κέρδη και του κόστους χρήσης μιας νέας και επικίνδυνης τεχνολογίας, πριν αποφασίσετε εάν θα την υιοθετήσετε με ενθουσιασμό ή με επιφυλακτικό τρόπο. Το πιο σημαντικό από όλα, είναι οι εργαζόμενοί να είναι στο πλευρό σας. Δώστε λοιπόν προσοχή στους φόβους τους—και πείτε τους για τις χαρές του πειραματισμού.
ΠΗΓΗ: economist.com