Οι εταιρείες καλύτερα να αρχίσουν να κάνουν scrolling
Οι νέοι που αναζητούν εργασία είναι διαφορετικοί από τους μεγαλύτερους. Περιμένουν από τους εργοδότες να είναι πιο φιλικοί, πιο επιεικείς και πιο γενναιόδωροι με τα προνόμια και τις επιταγές μισθοδοσίας. Διαφορετικός είναι και ο τρόπος με τον οποίο αναζητούν εργασία. Αντί να βασίζονται στην οικογένεια και τους φίλους τους, ένας αυξανόμενος αριθμός Αμερικανών στρέφεται στο TikTok σε αναζήτηση συμβουλών που θα τους βοηθήσουν να ανέβουν αυτά τα τόσο σημαντικά πρώτα βήματα στην ιεραρχία της καριέρας.
Ψάχνοντας στα μικρής διάρκειας βίντεο στην εφαρμογή μπορεί να συναντήσουν μια δημιουργό που ονομάζεται Lauren Spearman. Η κ. Spearman ανεβάζει βίντεο σχετικά με “αναρτήσεις εργασίας με κόκκινη σημαία” και “παράλογες αιτήσεις εργασίας”. Ή μπορεί να βρουν την Kennie Bukky, η οποία μοιράζεται το “ταξίδι της στο μισθό” και καυτές συμβουλές για τις μισθολογικές διαπραγματεύσεις. Αν συνεχίσουν την περιήγησή τους, αργά ή γρήγορα είναι πιθανό να πέσουν πάνω στην Brittany Peatsch. Έγινε viral αφού δημοσίευσε ένα βίντεο με τη δική της εμπειρία απόλυσης από την Cloudflare, μια εταιρεία λογισμικού, και τώρα δημιουργεί βίντεο που προσφέρουν συμβουλές σε άλλους που υφίστανται παρόμοιες δοκιμασίες.
Βίντεο όπως αυτά, με το hashtag CareerTok, είχαν πάνω από 2 δισ. προβολές στην εφαρμογή. Οι δημιουργοί τους είναι μια ετερόκλητη ομάδα: άνθρωποι σε ηλικία που θα μπορούσαν να είναι πρώην διευθύνοντες σύμβουλοι, 30άρηδες που αφηγούνται τα δικά τους λάθη στις αρχές της καριέρας τους, οι ίδιοι οι νέοι. Πολλοί από αυτούς που βλέπουν τα κλιπ ανήκουν, όπως και ο φιλοξενούμενος αρθρογράφος σας, στη γενιά Ζ. Δεδομένου ότι αυτή η ομάδα, που γεννήθηκε μεταξύ 1997 και 2012, θα αποτελεί το 27% του εργατικού δυναμικού στο κλαμπ των πλουσιότερων κυρίως χωρών του ΟΟΣΑ μέχρι το 2025, οι συμβουλές καριέρας μέσω των κοινωνικών μέσων είναι πιθανό να αποκτήσουν όλο και μεγαλύτερη σημασία.
Ένα πράγμα που αποδεικνύει ξεκάθαρα η επιτυχία του σχετικού με την καριέρα περιεχομένου στο TikTok είναι ότι οι γενιές Ζ επιθυμούν διαφάνεια στον εργασιακό χώρο. “Μου αρέσει που οι άνθρωποι καταγράφουν τις απολύσεις τους, επειδή εκθέτουν τους ανθρώπους που κάνουν τρομερές απολύσεις”, λέει ο Chris Williams, πρώην υπεύθυνος ανθρώπινου δυναμικού στη Microsoft, έναν γίγαντα λογισμικού, ο οποίος τώρα είναι σύμβουλος καριέρας – και ο ίδιος δημιουργός περιεχομένου. Η κ. Spearman άρχισε να δημοσιεύει βίντεο στο TikTok για να καταγράψει τις δυσκολίες που αντιμετώπιζε στην αναζήτηση εργασίας. “Υπήρχε έλλειψη διαφάνειας στον μισθό, μου είχαν θέσει παράλογα καθήκοντα, δεν έπαιρνα καμία ανατροφοδότηση”, θυμάται. “Σε ορισμένες περιπτώσεις, επρόκειτο για πλήρες ghosting”.
Τα βίντεο της κ. Spearman έχουν σχεδιαστεί κυρίως για να ενθαρρύνουν τις εταιρείες να κάνουν κάτι καλύτερο. Ένας εκπληκτικός αριθμός ανταποκρίνεται, αντανακλώντας πιθανότατα τη δύναμη του TikTok, αλλά και ένα σημάδι των προσδοκιών των εργαζομένων. Αφού δημοσίευσε ένα χαρακτηριστικό κλιπ για το Never Fully Dressed, η εταιρεία ρούχων της απάντησε και η καταχώριση της θέσης εργασίας ενημερώθηκε ώστε να αντικατοπτρίζει την κριτική της. Στον απόηχο του viral βίντεο της απόλυσης της κ. Peatsch, ο διευθύνων σύμβουλος της Cloudflare, Matthew Prince, έγραψε στο X ότι το βίντεο ήταν οδυνηρό να το παρακολουθήσει κανείς. Πρόσθεσε ότι η εταιρεία ήταν αποφασισμένη να μην κάνει παρόμοια λάθη στο μέλλον. Οι επιχειρήσεις έχουν προσλάβει την κ. Spearman για να εργαστεί σε εκστρατείες μάρκετινγκ. Το CareerTok μπορεί, όπως φαίνεται, να οδηγήσει σε μια καριέρα που υπερβαίνει τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Το CareerTok δίνει στους δημιουργούς και τους θεατές μια αίσθηση αλληλεγγύης. Το πιο σημαντικό είναι ότι η αλματώδης επιτυχία του και τα δισεκατομμύρια προβολές του τους δίνουν επίσης δύναμη στους αριθμούς. Η κ. Bukky, μια μαύρη γυναίκα, ελπίζει ότι οι σκέψεις και οι εμπειρίες της σχετικά με τις μισθολογικές διαπραγματεύσεις θα κάνουν τους θεατές της να έχουν μεγαλύτερη αυτοπεποίθηση στη δική τους επαγγελματική ζωή. Οι TikTokers, λέει, αναγκάζουν τους εργοδότες να αναρωτηθούν: “Πληρώνουμε σωστά τους υπαλλήλους μας και τους φερόμαστε δίκαια;”.
Τα βίντεο του CareerTok δεν έχουν πάντα την ίδια θετική υποδοχή. Τα κλιπ απολύσεων ειδικότερα έχουν αντιμετωπίσει αντιδράσεις από ορισμένες πλευρές. Ακόμη και αν δεν το παραδέχονται, πολλά μεγαλύτερα στελέχη αναμφίβολα τα θεωρούν έκφραση των δικαιωμάτων της Gen-Z. Στο X, η Candace Owens, μια εξέχουσα δεξιά σχολιάστρια, χαρακτήρισε το βίντεο της κας Peatsch στο Cloudflare “νεανικό και ηλίθιο”.
Μεγαλύτερη ανησυχία από τους γκρινιάρηδες διευθυντές και τους συντηρητικούς που επιπλήττουν είναι η πιθανή νομική ευθύνη. Ο David Harmon, δικηγόρος απασχόλησης, προειδοποιεί τους δημιουργούς να “είναι προσεκτικοί”. Είναι πολύ εύκολο να δημοσιεύσετε κάτι που προσκρούει σε συμφωνίες μη αποκάλυψης και εμπιστευτικότητας, νόμους περί κινητών αξιών ή εμπορικά μυστικά, λέει -από μόνος του πολύτιμη συμβουλή καριέρας.
Ούτε η οργή των παλιότερων, ούτε ο φόβος των νομικών συνεπειών είναι πιθανό να εμποδίσουν χώρους όπως το CareerTok να γίνουν ο τόπος μιας εργασιακής διαμάχης μεταξύ των προσδοκιών των εργαζομένων της γενιάς Ζ και των εργοδοτών τους. Ο αγώνας αυτός δεν πρόκειται να χαθεί, ακόμη και αν το TikTok απαγορευτεί στην Αμερική. Οι νέοι επαγγελματίες απλώς θα βρουν άλλη διέξοδο.