Για τους πεζούς ή τους ποδηλάτες ο κίνδυνος ενός σοβαρού τραυματισμού τη στιγμή της σύγκρουσής τους με όχημα αυξάνεται εκθετικά σε ταχύτητες πάνω από 30 χλμ/ώρα. Όταν ένα αυτοκίνητο κινείται με ταχύτητα 30 χλμ/ώρα η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού του πεζού σε περίπτωση ατυχήματος είναι 20%, ενώ εάν το αυτοκίνητο κινείται με 50 χλμ/ώρα, η πιθανότητα θανάσιμου ή σοβαρού τραυματισμού του πεζού ξεπερνά το 80%.
Σύμφωνα με τις εξειδικευμένες αναλύσεις των στοιχείων ατυχημάτων στην Ελλάδα και τη συγκριτική εξέτασή τους με άλλες αντίστοιχες αναλύσεις (EC-ERSO, ITF-IRTAD) από χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, προκύπτει ότι ο πιο κρίσιμος παράγοντας που συμβάλει στην πρόκληση των οδικών ατυχημάτων είναι η οδήγηση με υψηλές ταχύτητες εντός των πόλεων. Η συνολική απόσταση ακινητοποίησης είναι σχεδόν η μισή στα 30 χλμ/ώρα απ’ ό,τι στα 50 χλμ/ώρα.
Στην Ελλάδα, το ποσοστό θανάτων σε οδικά ατυχήματα σε κατοικημένες περιοχές παραμένει υψηλός (52% έναντι 38% στην ΕΕ). Από αυτό ένα ποσοστό αφορά πεζούς (21%) και μοτοσικλετιστές (27% έναντι 15% στην ΕΕ). Έτσι, τα οφέλη από τη μείωση των ταχυτήτων στις αστικές περιοχές είναι πολλαπλά: Θα έχουμε μείωση των οδικών ατυχημάτων, μείωση της ατμοσφαιρικής ρύπανσης, μείωση της ηχορύπανσης και δημιουργία όλων εκείνων των συνθηκών που προωθούν τη βιώσιμη κινητικότητα, ενώ παράλληλα θα υπάρξει αύξηση των μετακινήσεων με ποδήλατα ή μικρά οχήματα μικροκινητικότητας, βελτίωση του βιοτικού επιπέδου των ατόμων που ζουν στις πόλεις και βελτίωση της υγείας των κατοίκων της.
Μελέτες που έχουν να κάνουν με τη μείωση της ταχύτητας εντός πόλεων έδειξαν ότι ο χρόνος ταξιδιού στις πόλεις επηρεάζεται κυρίως από την κυκλοφοριακή συμφόρηση, τον χρόνο αναμονής στους σηματοδότες και την αναζήτηση χώρων στάθμευσης. Αυτό δείχνει έμπρακτα ότι η μείωση του ορίου ταχύτητας δεν θα επηρεάσει αυτές τις προϋποθέσεις και δεν θα αυξήσει τον χρόνο ταξιδιού ενός οδηγού μέσα στις πόλεις. Αυτό έχει ως συνέπεια ότι δεν θα μειωθούν οι χρόνοι αναμονής στους μη σηματοδοτούμενους κόμβους, ενώ θα δοθεί ώθηση για την κατασκευή σηματοδοτούμενων κόμβων.
Για να μπορέσει να εφαρμοστεί αυτό στην Ελλάδα θα πρέπει πρώτα να υπάρξει αποτελεσματική θέσπιση του ορίου ταχύτητας εντός των πόλεων στα 30χλμ/ώρα, να εντατικοποιηθεί η αστυνόμευση με τη χρήση σύγχρονων μεθόδων, να επανασχεδιαστεί η οδική υποδομή προκειμένου να επισημαίνεται στον χρήστη η ανάγκη μείωσης ταχύτητας (μικρότερα πλάτη κυκλοφορίας οχημάτων, υπερυψωμένες διαβάσεις, κυκλικοί κόμβοι), να προωθηθούν εναλλακτικά μέσα μετακίνησης και -τέλος- να περάσει στη συνείδηση του οδηγού η αναγκαιότητα και η εφαρμογή του ορίου των 30χλμ/ώρα στην πόλη.