Του Γιάννη Παπαδημητρόπουλου
Έκαστος στο είδος του…
«Και γιατί να πάω σε τουριστικό γραφείο; Έλα καημένε τώρα! Αφού ανοίγω το Ίντερνετ και βρίσκω αεροπορικά και ακτοπλοϊκά εισιτήρια, ξενοδοχείο, αυτοκίνητο να νοικιάσω, εστιατόρια και μπαρ στον προορισμό, που θα βγω, τι θα δω, τα πάντα». Αυτή είναι η όλο και πιο συχνά αναμενόμενη αντίδραση όταν σε μια κουβέντα για διακοπές ή σύντομες αποδράσεις κάποιος προτείνει τη χρήση των υπηρεσιών τουριστικού γραφείου.
Είναι αλήθεια ότι μέσω Διαδικτύου μπορεί πια να παρασχεθεί μια πολύ μεγάλη ποικιλία υπηρεσιών που έχουν σχέση με ταξίδι και τουρισμό, κρατήσεις ξενοδοχείων, αγορές εισιτηρίων αεροπορικών και ακτοπλοϊκών, μεταφορών με λεωφορεία και τρένα, ταξί, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, κλείσιμο τραπεζιών σε εστιατόρια κ.α. Επίσης, μέσω Διαδικτύου ο δυνητικός ταξιδιώτης μπορεί να πάρει και πολλές από τις απαραίτητες πληροφορίες για τους προορισμούς, τα αξιοθέατα, τις συνήθειες των ντόπιων, συχνά από άλλους ταξιδιώτες μέσω των κριτικών τους σε site όπως το TripAdvisor και το Yelp, ή από τους ταξιδιωτικούς bloggers, μερικοί από τους οποίους έχουν τεράστιο κοινό και μεγάλη αξιοπιστία. Όλα αυτά είναι αρκετά για να θεωρείται από πολλούς πως η ύπαρξη τουριστικών γραφείων και ταξιδιωτικών πρακτόρων είναι πια αχρείαστη και πως το επάγγελμα και η θέση που κατέχει μέσα στην τουριστική βιομηχανία πολύ σύντομα θα εκλείψει.
Αυτή η σκέψη κυρίως προκύπτει από τον ενθουσιασμό που όλες αυτές οι δυνατότητες προκαλούν στο νεανικό κατά κύριο λόγο πληθυσμό, του οποίου ο περιορισμένος ελεύθερος χρόνος και η εξοικείωση με την τεχνολογία έχει μειώσει την επαφή του με την κλασσική έννοια της παροχής υπηρεσιών. Όμως, υπάρχουν επαγγελματίες που δεν μπορούν να αντικατασταθούν εύκολα από μια οθόνη και ένα πληκτρολόγιο. Ο ταξιδιωτικός πράκτορας (ή ταξιδιωτικός σύμβουλος-travel consultant, όπως έχει επικρατήσει να λέγεται πρόσφατα) είναι ένας από αυτούς.
Μέσα στον κυκεώνα πληροφοριών που προσφέρονται απλόχερα με ένα απλό googlάρισμα, ο ταξιδιωτικός σύμβουλος είναι αυτός που μπορεί να διαχωρίσει τις σχετικές από τις άσχετες πληροφορίες, να προτείνει το δρομολόγια και τα ξενοδοχεία που ανταποκρίνονται καλύτερα στις ανάγκες και τις προτιμήσεις κάθε μεμονωμένου ταξιδιώτη, να ελέγξει την πιθανότητα διαφοροποίησης των ημερομηνιών, του καταλύματος διαμονής και της μεταφοράς για να βολέψει καλύτερα το πρόγραμμα του τουρίστα. Είναι αυτός που γνωρίζει σε βάθος τον προορισμό, τον έχει επισκεφτεί και έχει διαμορφώσει άποψη (ή γνωρίζει κάποιον άλλο συνάδελφό του που ειδικεύεται στο συγκεκριμένο προορισμό), ώστε να δώσει ακριβώς τη σωστή πληροφόρηση και όχι γενικότητες, γλυτώνοντας έτσι στον πελάτη του πολύτιμο χρόνο, ενέργεια, εκνευρισμό και δυσάρεστες εκπλήξεις. Θα φροντίσει για τη σωστή συμπλήρωση των απαραίτητων εγγράφων (π.χ. ESTA waiver Visa για τις Η.Π.Α.), θα βεβαιωθεί ότι δε θα υπάρξει κάποιο πρόβλημα με γραφειοκρατικές διατυπώσεις και θα προσφέρει ταξιδιωτική ασφάλιση έναντι έκτακτων περιστατικών, όπως και ασφάλιση αστικής ευθύνης.
Μα το πιο σημαντικό είναι ότι ο ταξιδιωτικός σύμβουλος είναι επαγγελματίας, με συμφέρον να παρέχει τις καλύτερες δυνατές υπηρεσίες του στον πελάτη, ώστε να τον προτιμήσει ξανά, οπότε δε θα αρκεστεί σε επιφανειακές αναζητήσεις, αλλά θα φροντίσει οι λύσεις που θα προτείνει να είναι οι καλύτερες δυνατές σύμφωνα με τις ανάγκες που έχει να ικανοποιήσει. Δε θα ρισκάρει ποτέ να «τελειώσει γρήγορα» με την προετοιμασία ενός ταξιδιού και να προκαλέσει παράπονα και προβλήματα στον πελάτη που τον εμπιστεύτηκε, ειδικά στην εποχή που αυτός, όπως είδαμε, μπορεί να αναζητήσει τις ίδιες υπηρεσίες στο Ίντερνετ, και επίσης θα σπεύσει να διορθώσει άμεσα (στο μέτρο των δυνατοτήτων του) κάθε πρόβλημα που ίσως προκύψει. Μα το πιο σημαντικό είναι ότι θα συνάψει μια σχέση εμπιστοσύνης με τον πελάτη του, θα μάθει τις προτιμήσεις του και τα ενδιαφέροντά του και θα μπορέσει να του προτείνει ακόμα καλύτερες και πιο ταιριαστές σε αυτόν υπηρεσίες τις επόμενες φορές, την ώρα που το site το περισσότερο που θα θυμάται θα είναι το username του!
«Μα στο Ίντερνετ τα βρίσκω σε πολύ καλύτερη τιμή από το κάθε γραφείο». Η παρανόηση για αυτό το θέμα έγκειται στο ότι οι αναγραφόμενες τιμές στα sites είναι συχνά χωρίς τους επιβαλλόμενους φόρους και με χαμηλότερο επίπεδο υπηρεσιών από αυτές που θα προτείνει ο ταξιδιωτικός σύμβουλος (π.χ. δωμάτιο ξενοδοχείου χωρίς πρωινό), ακριβώς για να προσελκύσουν το δυνητικό ταξιδιώτη. Επίσης είναι πολύ συνηθισμένο, η τελική τιμή ενός ολόκληρου ταξιδιωτικού πακέτου να είναι ίδια ή και πολύ μεγαλύτερη όταν αγοραστούν τα μεμονωμένα στοιχεία του (εισιτήρια, διαμονή, μετακινήσεις) ξεχωριστά, αλλά αυτό να μην γίνεται εύκολα αντιληπτό όταν αγοράζονται ένα-ένα από διαφορετικά sites. Αυτό που θεωρείται το πλεονέκτημα των ταξιδιωτικών sites είναι τελικά το μεγαλύτερό τους μειονέκτημα, αφού ο ταξιδιωτικός σύμβουλος θα καλύψει όλες τις ανάγκες του πελάτη του σε ένα ενιαίο πακέτο με μια τελική τιμή και χωρίς κρυφές χρεώσεις, ενώ θα του δώσει την ευκαιρία τμηματικής αποπληρωμής αν το θελήσει, ενώ στα sites η πληρωμή πρέπει να γίνει άμεσα με πιστωτική κάρτα.
Στην Πολιτεία του Πλάτωνα, ο Σωκράτης διακηρύσσει ότι για κάθε θέμα πρέπει να απευθυνόμαστε και να ζητάμε τη συμβουλή του ειδικού που το κατέχει και όχι του κάθε περαστικού στο δρόμο. Ο ταξιδιωτικός σύμβουλος είναι ο ειδικός στον τομέα του, με γνώση και εμπειρία να καθοδηγήσει σωστά σε κάτι τόσο πολύπλοκο όσο το ταξίδι, ειδικά στο εξωτερικό, καλύτερα από μια σειρά servers και hard drives. Πάλι μπροστά έβλεπε ο φιλόσοφος!
Πληροφορίες έχουν αντληθεί από το Σύνδεσμο Εν Ελλάδι Τουριστικών & Ταξιδιωτικών Γραφείων (HATTA)