Όταν η Amazon.com Inc. επένδυσε στην DefinedCrowd Corp., απέκτησε πρόσβαση στα οικονομικά της startup όπως και στην τεχνογνωσία της και σε άλλες εμπιστευτικές πληροφορίες.
Σχεδόν τέσσερα χρόνια αργότερα, τον Απρίλιο, η μονάδα cloud-computing της Amazon ξεκίνησε ένα προϊόν τεχνητής νοημοσύνης που κάνει σχεδόν αυτό που κάνει το DefinedCrowd, δήλωσε η ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της DefinedCrowd, Daniela Braga.
Η κα Μπράγκα είναι ένας από τους περισσότερους από δύο δωδεκάδες επιχειρηματίες, επενδυτές και συμβούλους συναλλαγών που πήραν συνέντευξη από το The Wall Street Journal, ο οποίος είπε ότι η Amazon φάνηκε να χρησιμοποιεί τη διαδικασία επένδυσης και διαπραγμάτευσης για να βοηθήσει στην ανάπτυξη ανταγωνιστικών προϊόντων.
Σε ορισμένες περιπτώσεις, η απόφαση της Amazon να ξεκινήσει ένα ανταγωνιστικό προϊόν κατέστρεψε την επιχείρηση στην οποία επένδυσε. Σε άλλες περιπτώσεις, συναντήθηκε με νεοσύστατες εταιρείες για πιθανές εξαγορές, προσπάθησε να καταλάβει πώς λειτουργεί η τεχνολογία τους, στη συνέχεια αρνήθηκε να επενδύσει και αργότερα εισήγαγε παρόμοια προϊόντα με επωνυμία Amazon, σύμφωνα με ορισμένους από τους επιχειρηματίες και τους επενδυτές.
Η ενασχόληση με το Amazon είναι συχνά ένα δίκοπο σπαθί για επιχειρηματίες. Το μέγεθος και η παρουσία της Amazon σε πολλούς κλάδους, συμπεριλαμβανομένου του τομέα cloud computing, των ηλεκτρονικών συσκευών και της εφοδιαστικής, μπορεί να το κάνει ευεργετικό να συνεργαστεί. Αλλά η αποκάλυψη πάρα πολλών πληροφοριών θα μπορούσε να εκθέσει τις εταιρείες σε ανταγωνιστικούς κινδύνους.
Τον Φεβρουάριο, η Ομοσπονδιακή Επιτροπή Εμπορίου διέταξε πέντε μεγάλες εταιρείες τεχνολογίας, συμπεριλαμβανομένης της Amazon, να παράσχουν λεπτομέρειες σχετικά με ορισμένες επενδύσεις και εξαγορές από το 2010 έως το 2019 για να προσδιορίσουν εάν κάποια από τις συμφωνίες ήταν αντιανταγωνιστικές. Η FTC αρνήθηκε να σχολιάσει την κατάσταση αυτής της κριτικής.
Η Amazon αντιμετωπίζει επίσης έλεγχο από το Κογκρέσο, την FTC και το Υπουργείο Δικαιοσύνης σχετικά με το εάν χρησιμοποιεί άδικα το μέγεθος και την πλατφόρμα της εναντίον ανταγωνιστών και άλλων πωλητών στον ιστότοπό της. Ο Διευθύνων Σύμβουλος της Amazon Jeff Bezos και συνεργάτες της τεχνολογίας κατέθεσαν στο Κογκρέσο.
Το 2016, μια ομάδα επενδυτών με επικεφαλής το Alexa Fund αγόρασε ένα μερίδιο στην Nucleus, μια μικρή εταιρεία που δημιούργησε μια συσκευή επικοινωνίας οικιακού βίντεο που ενσωματώθηκε με τον βοηθό φωνής Alexa.
Οι ιδρυτές της Nucleus και τα ταμεία επιχειρηματικών κεφαλαίων που επενδύουν παράλληλα με το Alexa Fund είχαν επιφυλάξεις σχετικά με τη συνεργασία με μια εταιρεία που υποστηρίζεται από την Amazon, σύμφωνα με ορισμένους από τους συν-επενδυτές.
Μετά την επίτευξη της συμφωνίας, το Alexa Fund πήρε πρόσβαση στα οικονομικά, στρατηγικά σχέδια και άλλες ιδιόκτητες πληροφορίες της Nucleus, ανέφεραν αυτοί οι άνθρωποι. Οκτώ μήνες αργότερα, η Amazon ανακοίνωσε τη συσκευή Echo Show, μια συσκευή συνομιλίας βίντεο με δυνατότητα Alexa που έκανε πολλά από τα ίδια πράγματα με το προϊόν της Nucleus.
Οι ιδρυτές της Nucleus και άλλοι επενδυτές ήταν εξοργισμένοι. Ένας από τους ιδρυτές πραγματοποίησε τηλεδιάσκεψη με μερικούς επενδυτές για να ζητήσει συμβουλές. Είπε ότι δεν υπάρχει κανένας τρόπος που η μικρή του εταιρεία θα μπορούσε να ανταγωνιστεί την Amazon στον καταναλωτικό χώρο, σύμφωνα με τους ανθρώπους στο τηλεφώνημα, και άρχισε να κάνει ιδέες για να περιστρέψει το προϊόν της εταιρείας του.
Εκπρόσωπος της Amazon είπε ότι το Alexa Fund είπε στη Nucleus για τα σχέδιά του για ένα Echo με οθόνη πριν αναλάβει συμμετοχή στην εταιρεία. Πολλοί άνθρωποι από την πλευρά του πυρήνα της συμφωνίας αμφισβήτησαν αυτό.
Πριν από την Amazon παρουσίασε το προϊόν της, η συσκευή Nucleus πωλήθηκε σε μεγάλους λιανοπωλητές όπως το Home Depot, το Lowe’s και το Best Buy. Μόλις το Echo άρχισε να πωλεί, αυτές οι πωλήσεις μειώθηκαν απότομα και οι λιανοπωλητές σταμάτησαν να κάνουν παραγγελίες, δήλωσε δύο άτομα που συμμετείχαν στη συμφωνία.
H Nucleus απείλησε να μηνύσει την Amazon, η οποία διευθετήθηκε με την Nucleus για 5 εκατομμύρια δολάρια χωρίς να παραδεχτεί αδικήματα, σύμφωνα με ανθρώπους που γνωρίζουν τον διακανονισμό. Και οι δύο πλευρές συμφώνησαν να μην συζητήσουν το θέμα. H Nucleus αναπροσανατολίζει το προϊόν της στην αγορά υγειονομικής περίθαλψης, όπου έχει αγωνιστεί να κερδίσει έλξη, ανέφεραν ορισμένοι από αυτούς τους ανθρώπους.
Το 2010, η Amazon επένδυσε στον ιστότοπο LivingSocial για καθημερινές προσφορές, κερδίζοντας μερίδιο 30% και εκπροσώπηση στο διοικητικό συμβούλιο της νεοσύστατης εταιρείας. Πρώην στελέχη της LivingSocial δήλωσαν ότι η Amazon άρχισε να ζητά δεδομένα. «Ζήτησαν τη λίστα πελατών μας, τη λίστα εμπόρων, τα δεδομένα πωλήσεων. Είχαν ένα ανταγωνιστικό προϊόν και απαιτούσαν όλα αυτά », είπε ένας πρώην στέλεχος. Το LivingSocial αρνήθηκε να παραδώσει τα δεδομένα, είπε αυτό το άτομο.
Τα στελέχη της LivingSocial άρχισαν να ακούνε από πελάτες ότι η Amazon τους έκαναν άμεση επικοινωνία και τους πρόσφερε καλύτερους όρους, ανέφεραν ορισμένα πρώην στελέχη. Η Amazon άρχισε επίσης να προσλαμβάνει υπαλλήλους LivingSocial. Η Groupon Inc. αγόρασε το LivingSocial, συμπεριλαμβανομένου του μεριδίου της Amazon, το 2016.
Wall Street Journal: Amazon Met With Startups About Investing, Then Launched Competing Products
Απόδοση: Γιάννης Κουτρουμπής