Σε «υψηλές πτήσεις» αναμένεται να διατηρηθεί και το 2024 ο κλάδος των logistics, καθώς η ζήτηση για σύγχρονους χώρους διανομής και αποθήκευσης, εξακολουθεί να βρίσκεται σε υψηλό επίπεδο. Σε πρόσφατη ανάλυση της NBG Securities του ομίλου της Εθνικής Τράπεζας, επισημαίνεται ότι «υπάρχει μεγάλη ζήτηση για χώρους logistics, εξαιτίας της μεγάλης διείσδυσης του ηλεκτρονικού εμπορίου και της ψηφιοποίησης της εφοδιαστικής αλυσίδας. Επίσης, παρατηρείται έλλειψη διαθέσιμων χώρων, που να συμβαδίζουν με τις απαιτούμενες προδιαγραφές, δηλαδή να προσφέρουν μεγάλο ύψος, επομένως και όγκο, αλλά και να είναι φιλικοί προς το περιβάλλον».
Σύμφωνα με τους αναλυτές, ένας ακόμα λόγος που τροφοδοτεί την σταθερά υψηλή ζήτηση logistics τα τελευταία χρόνια, είναι η ανάδυση της Ελλάδας ως κόμβος για κέντρα διαχείρισης μεγάλου όγκου δεδομένων (data centers). Παράλληλα, σημαντικά αυξημένη πλέον, είναι και η ζήτηση για χώρους κοντά στον αστικό ιστό, λόγω της ανάπτυξης των υπηρεσιών last mile, προκειμένου να επιταχυνθούν οι χρόνοι παράδοσης των προϊόντων στους τελικούς καταναλωτές.
Αναφερόμενη στην πρόσφατη κρίση στην Ερυθρά Θάλασσα, η οποία έχει ως αποτέλεσμα την αναδρομολόγηση των πλοίων κι έχει διαταράξει το παγκόσμιο εμπόριο, η NBG Securities αναφέρει ότι μια πιθανή εξομάλυνση θα είχε ως αποτέλεσμα, την περαιτέρω υποστήριξη του τομέα των logistics στην Ελλάδα και τη ζήτηση για σύγχρονα κτίρια, λαμβάνοντας υπόψη και το ότι το λιμάνι του Πειραιά είναι το πρώτο μεγάλο και σύγχρονο λιμάνι, που συναντά κανείς, διασχίζοντας την Διώρυγα του Σουέζ.
Οι παραπάνω εξελίξεις έχουν ασφαλώς περιορίσει κατακόρυφα τις αποδόσεις των κτιρίων logistics. Σύμφωνα με σχετική ανάλυση της Geoaxis, αυτές διαμορφώνονται σήμερα πέριξ του 7% για σύγχρονα και ποιοτικά ακίνητα, ανάλογα φυσικά με την θέση και τα επιμέρους χαρακτηριστικά κατασκευής τους. Ωστόσο, οι εταιρείες που τοποθετήθηκαν στην αρχή του αναπτυξιακού αυτού κύκλου, ο οποίος έχει την αφετηρία του την περίοδο 2018-2019, εξασφάλισαν ακόμα και διψήφια ποσοστά απόδοσης, της τάξεως του 11-14%. Ακόμα και μετά την πρόσφατη μείωση όμως (απόρροια του υψηλότερου κόστους αγοράς/κατασκευής), οι επενδύσεις logistics στην ελληνική αγορά, συγκαταλέγονται μεταξύ των πιο αποδοτικών στην Ευρώπη, καθώς στις αναπτυγμένες αγορές της Μεγ. Βρετανίας, της Γαλλίας, ή της Γερμανίας, το αντίστοιχο ποσοστό απόδοσης διαμορφώνεται πέριξ του 5% – 5,5%.
Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία της Παγκόσμιας Τράπεζας (Δείκτης Απόδοσης Logistics) όπως δημοσιεύθηκαν σε σχετική μελέτη της EY τον Οκτώβριο του 2023, η Ελλάδα καταλαμβάνει το 2022 την 19η θέση παγκοσμίως από τη 42η θέση που κατείχε το 2018 και μοιράζεται πλέον την ίδια θέση με την Κίνα, την Ιταλία και το Ηνωμένο Βασίλειο. Στην κορυφή της σχετικής κατάταξης βρίσκεται η Σιγκαπούρη, ενώ ακολουθούν πάνω από την Ελλάδα, η Φινλανδία, η Δανία, η Γερμανία, η Ολλανδία, η Ελβετία, η Αυστρία, το Βέλγιο, ο Καναδάς, το Χονγκ Κονγκ, η Σουηδία, τα Ηνωμένα Αραβικά Εμιράτα, η Γαλλία, η Ιαπωνία, η Ισπανία, η Ταϊβάν, η Κορέα και οι ΗΠΑ. Η Ελλάδα σημείωσε βελτίωση σε όλους τους τομείς που ερευνά ο δείκτης Logistics Performance Index (LPI). Η μεγαλύτερη άνοδος καταγράφηκε στον τομέα της ψηφιοποίησης (βελτίωση κατά 24%) και ακολούθησε η αξιοπιστία του ιδιωτικού τομέα (βελτίωση κατά 23%). Την μικρότερη βελτίωση είχε η εξωστρέφεια των ελληνικών επιχειρήσεων (βελτίωση 6%).
πηγή: powergame.gr