Γράφει η Βίβιαν Μασχαλίδου
Η επιχειρηματικότητα είναι ένας όρος που χρησιμοποιείται κατά κόρον στην καθημερινή ζωή της χώρας μας σε πολιτικές δηλώσεις και σε ακαδημαϊκές αναλύσεις και αυτό συμβαίνει διότι η οικονομική ανάπτυξη μιας χώρας εξαρτάται και προσδιορίζεται μεταξύ άλλων παραγόντων και από την επιχειρηματικότητα. Το φαινόμενο της επιχειρηματικότητας είναι πολυδιάστατο καθώς εμπεριέχει το στοιχείο της εισαγωγής και εφαρμογής καινοτομιών, εμπεριέχει το στοιχείο του κινδύνου και εκφράζει την ικανότητα κάποιου να διαβλέπει, να αναγνωρίζει και να αξιοποιεί τις ευκαιρίες κέρδους που εμφανίζονται στην αγορά, η οποία συνήθως λειτουργεί με ατέλειες.
Στις περισσότερες κοινωνίες, το ιεραρχικό κοινωνικό πλαίσιο επηρεάζει το διαχωρισμό των δύο φύλων στην επαγγελματική δομή, με αποτέλεσμα να επηρεάζεται και το επίπεδο της επιχειρηματικότητας. Παρ’ όλα αυτά, η δυναμική γυναικεία παρουσία στο χώρο των επιχειρήσεων έχει πλέον εδραιωθεί και εξαπλώνεται με σταθερή αύξηση συμμετοχής των γυναικών σε ηγετικές θέσεις των επιχειρήσεων. Αποτελέσματα έρευνας της ICAP, έδειξαν ότι μία στις πέντε εταιρείες διοικείται από γυναίκα, όπως αναφέρει ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου ICAP Νικήτας Κωνσταντέλλος.
Για ποιο λόγο εισέρχονται σε υψηλόβαθμα κλιμάκια της επιχειρηματικής ζωής οι γυναίκες καταργώντας το «μοντέλο της νοικοκυράς», ποιο το όραμα και ποια η διαφοροποίησή τους από τους άνδρες?
- Οι γυναίκες επιχειρηματίες εμπνέονται από ουσιαστικούς στόχους όπως για παράδειγμα «το να είσαι αφεντικό του εαυτού σου» και το αίσθημα της αυτοπραγμάτωσης, παρά από οικονομικά κίνητρα, πχ επιπλέον εισόδημα. Οι άνδρες επιχειρηματίες τείνουν να δώσουν μεγαλύτερη έμφαση στις οικονομικές αξίες και σε ποσοτικά χαρακτηριστικά επιτεύγματος και επιτυχίας, όπως η κοινωνική κατάσταση και ο πλούτος.
- Οι άνδρες προβλέπεται να δίνουν μεγάλη σημασία στην καριέρα τους, ενώ η γυναίκα προβλέπεται η κυριότερη αρμοδιότητά της να είναι η οικογένεια και η δουλειά. Οι γυναίκες βλέπουν την επιχειρηματικότητα όχι ως καριέρα, αλλά ως στρατηγική ζωής.
- Οι γυναίκες συνήθως ενδιαφέρονται για οργανωτικά και διαχειριστικά θέματα και λιγότερο για οικονομικά απ’ ότι οι άνδρες.
Ποιες είναι οι δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι γυναίκες επιχειρηματίες, προκειμένου να ιδρύσουν αλλά και να αναπτύξουν την επιχείρησή τους?
- Φόβος αποτυχίας
- Έλλειψη αυτοπεποίθησης γυναικών για τη δημιουργία δικής τους επιχείρησης
- Αδυναμία συνδυασμού επαγγελματικής και οικογενειακής ζωής
- Ελλιπής πληροφόρηση σχετικά με προγράμματα που αφορούν επιδοτήσεις και νέες μεθόδους που στοχεύουν στην ενίσχυση της γυναικείας επιχειρηματικότητας.
- Αδυναμία εξεύρεσης κεφαλαίων για τη χρηματοδότηση της επιχείρησης.
Ποια προγράμματα και ποιοι φορείς στηρίζουν τη γυναικεία επιχειρηματικότητα στη χώρα μας?
ΕΣΠΑ-Επιχειρησιακό πρόγραμμα ανταγωνιστικότητας και επιχειρηματικότητας Υπουργείο Οικονομικών: «Ολοκληρωμένη παρέμβαση για τη στήριξη της γυναικείας επιχειρηματικότητας»
Ευρωπαϊκό έργο BADGE: Στοχεύει στην παροχή εκπαίδευσης, δίνοντας έμφαση στην ενίσχυση των κοινωνικών και επιχειρηματικών ικανοτήτων των γυναικών.
Endeavor Greece: Πρόκειται για έναν παγκόσμιο μη κυβερνητικό οργανισμό που στοχεύει στην προώθηση της βιώσιμης οικονομικής ανάπτυξης, μέσω της επιλογής, καθοδήγησης και ανάπτυξης των κορυφαίων νέων επιχειρηματιών, στις αγορές όπου δραστηριοποιείται.
Στη χώρα μας επικρατεί το φαινόμενο της αγωνίας για τη διατήρηση των υπαρχόντων μιας επιχείρησης, πόσο αδύνατη φαντάζει η ιδέα της επιχειρηματικής ανάπτυξης, αλλά και δημιουργίας μιας νέας επιχείρησης. Όμως, παρά την έλλειψη ειδικών γνώσεων και προετοιμασίας που παρατηρείται διαχρονικά στην Ελλάδα για το ενδεχόμενο ένας νέος άνθρωπος να ακολουθήσει επιχειρηματική σταδιοδρομία, πολλοί νέοι άνθρωποι άνδρες, γυναίκες τολμούν, κάνουν την ιδέα και το όνειρό τους πραγματικότητα, εμπλουτίζοντας τον επιχειρηματικό μας βίο με καινοτομία, τεχνογνωσία και όραμα. Η ανάπτυξη της εταιρικής κοινωνικής ευθύνης φέρνει τις γυναίκες επιχειρηματίες στο προσκήνιο της επιχειρηματικότητας, δίνοντας τους την ευκαιρία μέσα από ευνοϊκά και φορολογικά πλαίσια να συμβάλλουν και αυτές με τις δραστηριότητές στην οικονομική και κοινωνική ανάπτυξη του τόπου. Σύμφωνα με το μήνυμα των φεμινιστριών του ’60 «το προσωπικό είναι πολιτικό» Ας ακολουθήσουμε το όνειρό μας με το βλέμμα στραμμένο στο μέλλον!
«Όταν πιστεύουμε σε κάτι ανύπαρκτο με πάθος, τελικά το δημιουργούμε»