Οι εξαιρετικά δυσμενείς συνθήκες που επικρατούν τα τελευταία χρόνια όχι μόνο έχουν τσακίσει την κατανάλωση στην εγχώρια αγορά, αλλά έχουν οδηγήσει και πολλούς Έλληνες , κατά κανόνα διαμένοντες στη Βόρεια Ελλάδα, στις γειτονικές χώρες προς αναζήτηση φθηνών προϊόντων κι υπηρεσιών. Τα θέματα που κατά καιρούς φιλοξενούνται σε τηλεοπτικά δελτία και μέσα μαζικής ενημέρωσης γενικότερα, κι αναφέρονται σε περιπτώσεις ατόμων που τρέχουν να βρουν για παράδειγμα οδοντίατρους στη Σόφια, αποδεικνύεται ότι δεν αφορούν μεμονωμένες περιπτώσεις ή υπερβολές.
Τούτες τις ημέρες στη Θεσσαλονίκη παρουσιάστηκε μια άκρως ενδιαφέρουσα έρευνα (τώρα τελευταία η Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου κάνει πολύ καλή δουλειά, ακτινογραφώντας τις συνθήκες της αγοράς) σχετικά με τα αποτελέσματα της μετακίνησης των πολιτών ανάμεσα στην Ελλάδα και την ΠΓΔΜ. Έρευνα που έγινε στη Φλώρινα. Κάτοικοι και επιχειρηματίες λοιπόν, δεν κρύβουν την απογοήτευσή τους. Οκτώ στους δέκα επιχειρηματίες έχουν κατασταλάξει ότι, οι διασυνοριακές μετακινήσεις ζημιώνουν την τοπική αγορά, μόλις ένας στους δέκα πιστεύει ότι ούτε χάνει, ούτε κερδίζει από αυτές και σχεδόν κανείς (για την ακρίβεια τρεις επιχειρηματίες σε σύνολο 250) δεν έχει τη γνώμη ότι οι μετακινήσεις πληθυσμών επιδρούν θετικά στην τοπική αγορά.
Σύμφωνα με τις απαντήσεις των επιχειρηματιών διαπιστώνεται μια ισχυρή τάση αποδυνάμωσης της αγοραστικής κίνησης στον νομό Φλώρινας, αφού 7 στους 10 δηλώνουν ότι έχουν χάσει πελάτες, οι οποίοι πλέον προτιμούν αντίστοιχες επιχειρήσεις στην ΠΓΔΜ, ενώ η μέση τιμή του ποσοστού επί του τζίρου που αντιπροσωπεύουν οι πελάτες οι οποίοι “προδίδουν” τα τοπικά καταστήματα υπολογίστηκε σε 32%.
Η τάση αυτή επιβεβαιώνεται από τα ευρήματα της έρευνας στα νοικοκυριά, καθώς, περίπου τέσσερις στους δέκα κατοίκους της Φλώρινας (36%) έχουν συμπεριλάβει αγορά εκτός των συνόρων ως τοποθεσία όπου θα πραγματοποιήσουν κάποιες από τις βασικές τους αγορές. Παράλληλα, το 83% των υπόλοιπων νοικοκυριών έχουν περάσει ήδη πολλάκις τα σύνορα με προορισμό τη Μπίτολα (Μοναστήρι).
Από τη διερεύνηση της συχνότητας των επισκέψεων που πραγματοποιούν οι κάτοικοι της Φλώρινας στην Μπίτολα (Μοναστήρι) – και ιδιαίτερα όσοι μεταβαίνουν εκεί για καταναλωτικούς λόγους – μπορεί να εξαχθεί το συμπέρασμα ότι το συγκεκριμένο φαινόμενο έχει πλέον παγιωθεί ως τρόπος ζωής, με άλλα λόγια συνιστά οργανωμένη καταναλωτική συνήθεια.
Όσο αφορά τους συνειδητοποιημένους καταναλωτές, έξι στους δέκα μεταβαίνουν στη συγκεκριμένη πόλη της ΠΓΔΜ τουλάχιστον μία φορά τον μήνα για τον σκοπό αυτό, ποσοστό δηλαδή δεκαπλάσιο από το 6% των ευκαιριακών καταναλωτών.Ως προς το καταναλωτικό προφίλ των μετακινούμενων από τη Φλώρινα στην Μπίτολα (Μοναστήρι), ενδιαφέρον παρουσιάζει ότι στην πρώτη θέση των προτιμήσεων των Ελλήνων που μετακινούνται σε εμπορικές αγορές της ΠΓΔΜ έρχονται, έστω και με μικρή διαφορά της τάξης του 6%, οι υπαίθριες αγορές στα Μπίτολα.