Τέσσερα συν ένα μεγάλα σιδηροδρομικά έργα έχει εξασφαλίσει μέσω του CEF II το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών. Όπως έγινε γνωστό την περασμένη εβδομάδα τέσσερα σημαντικά έργα ύψους 500 εκατ. ευρώ έλαβαν το πράσινο φως για να υλοποιηθούν με την χρηματοδότηση του CEF II.
Πρόκειται για σημαντικά έργα που αναβαθμίζουν υφιστάμενες σιδηροδρομικές γραμμές και είναι δύο στη Βόρεια Ελλάδα και δύο στην περιοχή της Αττικής και της Πελοποννήσου.
Πιο συγκεκριμένα τα δύο έργα στη Βόρεια Ελλάδα ενισχύουν την σύνδεση με την Βουλγαρία και είναι η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Θεσσαλονίκη – Προμαχώνας στο τμήμα Μουριές – Προμαχώνας (112.075.200 ευρώ) και η αναβάθμιση της σιδηροδρομικής γραμμής Πύθιο – Ορμένιο (186.667.916,75 ευρώ).
Το πέμπτο είναι το εγκεκριμένο από πέρυσι έργο για τη νέα γραμμή Νέα Καρβάλη-Τοξότες Ξάνθης που δημοπρατήθηκε από την ΕΡΓΟΣΕ για τις 3 Σεπτεμβρίου και είναι ήδη σε τροχιά υλοποίησης. Το έργο είναι προϋπολογισμού 193 εκατ. ευρώ.
Προβληματισμός στην Πάτρα
Στον αντίποδα, για μια ακόμα φορά το μεγάλο σιδηροδρομικό έργο Ρίο-Πάτρα δεν κατάφερε για ακόμα μια φορά να τραβήξει χρηματοδότηση από το CEF II. Στις 18 Ιουλίου το ΤΕΕ Δυτικής Ελλάδας έστειλε επιστολή προς το υπουργείο ΥΠΟΜΕ στο οποίο αφού εκφράζει τον προβληματισμό του σημειώνει πως υπάρχουν εναλλακτικές τεχνικές λύσεις και πόροι που μπορούν να αξιοποιηθούν για την εξασφάλιση των απαιτούμενων κεφαλαίων.
Το έργο το οποίο έχει κοστολογηθεί με ποσό περίπου μισού δισ. ευρώ δεν φαίνεται να καταφέρνει να κερδίσει την υποστήριξη της ευρωπαϊκής χρηματοδότησης του CEF II.
Η σύνδεση του εθνικού δικτύου σιδηροδρόμου με την Πάτρα προγραμματισμένα έχει εξασφαλιστεί μέχρι την είσοδο της πόλης στο Ρίο και τα έργα είναι σε εξέλιξη με την εργολαβία Αίγιο-Ρίο.
Η σύνδεση της πόλης, του λιμανιού, της ΒΙΠΕ και δυνητικά της Ηλείας είναι ένα από τα στοιχήματα για το μέλλον του μέσου. Το βασικό πρόβλημα που υπάρχει σήμερα είναι πως το δίκτυο του Προαστιακού Πάτρας που εξυπηρετεί σημαντικό αριθμό επιβατών, κινείται σε μετρική γραμμή (δηλαδή σε γραμμές που η απόσταση τους είναι ενός μέτρου) και όχι σε κανονική και έτσι δεν μπορεί να συνδεθεί με το εθνικό δίκτυο αν δεν υπάρξει κάποια τροποποίηση θα παραμείνει αποκομμένο.
Τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία
Παράλληλα προχωρούν και τα έργα αποκατάστασης στη Θεσσαλία. Την περασμένη εβδομάδα από το βήμα της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, ο υφυπουργός Υποδομών, Νίκος Ταχιάος, είχε αναφέρει πως έχει προχωρήσει η διαδικασία για την η αύξηση του ορίου πιστώσεων από το υπουργείο Οικονομικών και πως μέσα στον Αύγουστο θα προχωρήσουν οι διαγωνισμοί για την αποκατάσταση των τριών γραμμών, που θα γίνει με έκτακτες διαγωνιστικές διαδικασίες.
Οι γραμμές αυτές είναι οι: Δομοκός-Λάρισα, Λάρισα-Βόλος και Παλαιοφάρσαλος-Καλαμπάκα. Οι αναθέσεις των έργων εκτιμάται πως θα γίνει πιθανότατα τον Σεπτέμβριο για να ξεκινήσει η υλοποίηση των αποκαταστάσεων. Μεγάλο βάρος θα δοθεί στην κύρια γραμμή Δομοκός-Λάρισα που εξυπηρετεί και τον μεγαλύτερο όγκο επιβατικών και εμπορευματικών δρομολογίων.
Το ποσό για τις σιδηροδρομικές αποκαταστάσεις έχει φτάσει τα 463 εκατ. ευρώ και στόχος του είναι οι γραμμές να έχουν ενισχυμένη ανθεκτικότητα με βάση πλέον την εμπειρία από ακραία καιρικά φαινόμενα, όπως αυτά που ζήσαμε πέρυσι με τον Daniel και τον Elias.