Παρέμβαση η οποία «τιμωρεί» επιλεκτικά τα μεικτά τιμολόγια, υποστηρίζουν στελέχη της αγοράς ότι συνιστά η απόφαση του ΥΠΕΝ να εξαιρέσει από την επιδότηση Αυγούστου τη συγκεκριμένη κατηγορία προϊόντων. Όπως επισημαίνουν, με δεδομένο ότι υπάρχουν «απλά» κυμαινόμενα τιμολόγια κίτρινου χρώματος, στα οποία κι αυτά τον Αύγουστο η τελική τους τιμή διαμορφώθηκε χαμηλότερα από 14 λεπτά ανά κιλοβατώρα, στην πράξη διαχωρίστηκαν σε δύο ταχύτητες όσοι οικιακοί καταναλωτές είχαν χρεώσεις μικρότερες από το συγκεκριμένο όριο.
Υπενθυμίζεται ότι, με βάση την Υπουργική Απόφαση για τις επιδοτήσεις του Αυγούστου, η ενίσχυση καλύπτει τα κυμαινόμενα οικιακά τιμολόγια – δηλαδή πράσινου και κίτρινου χρώματος. Εξαίρεση αποτελούν οι μεικτές συμβάσεις (που επίσης έχουν κίτρινο χρώμα) στις οποίες οι τελικές τιμές -μετά από τυχόν εκπτώσεις των προμηθευτών- κινούνται κάτω από 14 λεπτά ανά κιλοβατώρα.
Την ίδια στιγμή, ωστόσο, υπάρχουν ορισμένα συμβατικά κυμαινόμενα τιμολόγια (κίτρινου χρώματος) τα οποία έχουν για τον Αύγουστο τελική τιμή κάτω από τα 14 λεπτά. Μάλιστα, ένα τέτοιο προϊόν έχει χρέωση για τον Αύγουστο στα επίπεδα των 9 λεπτών ανά κιλοβατώρα. Κάτι που σημαίνει ότι, με την επιδότηση των 1,6 λεπτών ανά κιλοβατώρα (την οποία δικαιούται με βάση την Υπουργική), η τελική τιμή του αποκλιμακώνεται στα επίπεδα των 7,5 λεπτών ανά kWh.
Όπως επισημαίνουν τα στελέχη του κλάδου προμήθειας, βάζοντας τον «πήχυ» για την επιλεξιμότητα της επιδότησης στα 14 λεπτά ανά kWh, το υπουργείο αφήνει να εννοηθεί πως θεωρεί πως αυτό είναι το επίπεδο ανεκτών τιμών για τα νοικοκυριά τον Αύγουστο. Ωστόσο, αυτός ο «πήχυς» θα έπρεπε να εφαρμοστεί οριζόντια -δηλαδή με μοναδικό κριτήριο την τελική τιμή- και όχι με επιπλέον κριτήριο τη «φόρμουλα» των τιμολογίων (δηλαδή αν είναι μεικτά ή «απλά» κίτρινα).
Υπενθυμίζεται ότι η μία κατηγορία μεικτών τιμολογίων αφορά προϊόντα τα οποία έχουν σταθερή χρέωση για διάστημα μικρότερων των 6 μηνών (αφού σε αντίθετη περίπτωση θα ήταν μπλε χρώματος) και κυμαινόμενη στη συνέχεια. Τα συγκεκριμένα προϊόντα «ενεργοποιήθηκαν» από το ΥΠΕΝ ακριβώς για να καλύψουν τις ανάγκες ορισμένων καταναλωτών για σταθερή τιμή για μικρό χρονικό διάστημα – π.χ. για το εξοχικό που χρησιμοποιούν κυρίως το καλοκαίρι. Ωστόσο, ο a priori αποκλεισμός τους από την επιδότηση «τιμωρεί» αυτούς τους καταναλωτές.
Η δεύτερη κατηγορία μεικτών τιμολογίων αφορά προϊόντα με σταθερή χρέωση έως ένα όριο μηνιαίας κατανάλωσης (π.χ. 150 κιλοβατώρες) και κυμαινόμενη τιμή πάνω από αυτό το πλαφόν. Μάλιστα, στη συγκεκριμένη κατηγορία ανήκουν και αρκετά φοιτητικά προϊόντα, που έχουν λανσαριστεί το προηγούμενο χρονικό διάστημα.
Σε αυτή την περίπτωση, με δεδομένη την καθολική εξαίρεση των μεικτών προϊόντων, το αν ένας καταναλωτής δικαιούται ή όχι επιδότηση, δεν μπορεί να απαντηθεί πριν ολοκληρωθεί ο Αύγουστος. Κι αυτό γιατί θα πρέπει να υπολογιστεί η ανηγμένη τελική χρέωση για το σύνολο της κατανάλωσης, δηλαδή η μεσοσταθμική χρέωση με βάση τη σταθερή τιμή έως το πλαφόν κατανάλωσης και την κυμαινόμενη τιμή πάνω από αυτό το όριο και έως την τελευταία κιλοβατώρα που «έκαψε» το νοικοκυριό. Αυτό σημαίνει πως οι σχετικοί υπολογισμοί θα μπορέσουν να γίνουν μετά τον Αύγουστο, κάτι που σημαίνει πως αντίθετα με όλους τους υπόλοιπους δικαιούχους επιδότησης, το νοικοκυριό αυτό θα «δει» την ενίσχυση -αν η ανηγμένη τιμή είναι κάτω από 14 λεπτά ανά κιλοβατώρα- στον επόμενο λογαριασμό.
Πηγή energypress.gr